اعتراف امریکا به افزایش صادرات نفت ایران با وجود تشدید تحریم‌ها

باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه امریکا می گوید: اینکه دولت امریکا ایران را تحریم نمی‌کند، نادرست است و افزوده که تحریم‌های نفتی را علیه ایران اعمال می‌کنیم و ما هزینه‌های سنگینی روی دست آنها گذاشتیم

سناتور تدکروز از ایالت تگزاس که از فروش روزانه 2 میلیون بشکه‌ای نفت ایران در شرایط سخت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ناراحت و نگران است، مقامات فعلی و سابق سیاست خارجی امریکا را یکی پس از دیگری به نشست استماع گزارش مجلس نمایندگان دعوت کرده است.
سناتور تدکروز می‌خواهد بداند که جریان چیست و ایران چگونه درعرض سه سال فروش نفت خود را 10 برابر کرده است.
این یکی از تازه‌ترین نشست‌های تدکروزدرباره فروش نفت ایران است.
این بار او میزبان معاون و دستیار وزیرخارجه امریکا در امور خاور نزدیک شده است.
تدکروز می‌پرسد که ایران چطور توانسته  80 میلیارد دلار از افزایش صادرات نفت به دست آورد؟ در شرایطی که نرخ فروش نفت ایران از 300 هزار بشکه در ابتدای دولت به دو میلیون بشکه در روز رسیده و ایران حدود 80 میلیارد دلار درآمد به دست آورده است، دولت بایدن از اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران جلوگیری می‌کند!
در این بین، باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه می گوید: اینکه دولت امریکا ایران را تحریم نمی‌کند، نادرست است و افزوده که تحریم‌های نفتی را علیه ایران اعمال می‌کنیم و ما هزینه‌های سنگینی روی دست آنها گذاشتیم و تنها 230 مورد تحریم علیه کسانی اعمال شده که در دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک می‌کنند.
دستیار وزیرامور خارجه امریکا درعین حال اذعان داشته که نمی‌داند کجای کار اشتباه بوده و چرا تحریم‌ها علیه ایران کارساز نیستند.
ناگفته نماند که تدکروز، یک ماه قبل هم مشابه این سؤالات را از آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا پرسیده بود اما با لحنی متفاوت‌تر.
تدکروز خطاب به بلینکن می‌گوید که پیچ تحریم‌های ایران را شل کرده‌اید وافزوده که دولت بایدن ازجمله تو مسئول حمله هفت اکتبر حماس به اسرائیل هستید، چون اجازه دادید که 80 میلیارد دلار از محل فروش نفت به ایران برود.
با این همه اما بلینکن دلیل ناکامی تحریم‌های امریکا را می‌داند و معتقد است که آنها سخت تلاش می‌کنند تا به هر روش ممکن بتوانند تحریم را دور بزنند.
بلینکن گفته است که ما هر روز فعالیت آنها را رصد می‌کردیم؛ تلاشی سخت که پیش از این بلومبرگ، جزئیات آن را در گزارش مفصلی ارائه و شبکه انتقال دارایی پنهان ایران را از دید خزانه‌داری امریکا جست‌و‌جو کرده بود.
واقعیت این است که ایران بیش از هر زمان دیگری در ۶ سال گذشته نفت صادر می‌کند و درآمد ایران به سالانه ۳۵ میلیارد دلار رسیده است، حتی در شرایطی که کشورهای غربی درباره افزایش تحریم‌ها در پاسخ به حمله به اسرائیل بحث می‌کنند.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تاکتیک فروش نفت به سمت بازارسازی نفت تغییر کرد و هم‌اکنون نیز طبق آمار بین‌المللی به بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.
این موضوع سبب افزایش درآمدهای نفتی نیز شده و طبق آخرین آمار گمرک، ایران توانسته درآمدهای خود را به بیش از ۳۶ میلیارد دلار در سال از طریق فروش نفت برساند و بیشترین رشد اقتصادی کشور نیز مربوط به صنعت نفت می‌باشد.
طبق گزارش فایننشال تایمز، تهران در سه ماه اول سال‌جاری میلادی به طور متوسط ۱.۵۶ میلیون بشکه در روز نفت فروخته است که تقریباً تمام آن به چین و بالاترین سطح از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ است.
رئیس خدمات ریسک ژئوپلیتیک در گروه انرژی راپیدان در ایالات متحده گفته که ایرانی‌ها هنر دور زدن تحریم‌ها را به دست آورده‌اند.
اطلاعات شرکت‌های مشاوره انرژی و نهادهای غربی نظیر آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان می‌دهد تولید و صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم، روند رو به رشدی داشت و رکوردهای جدیدی را به ثبت رساند.
 دغدغه اول و آخر شهید رئیسی خدمت به مردم و خنثی کردن اثر تحریم و بهبود معیشت مردم با استفاده از درآمدهای نفتی بود، از همین جهت شاهد رشد تولید و صادرات نفت از ابتدای دولت سیزدهم بودیم، موضوعی که قرار بود با مذاکرات و دادن امتیاز حل شود اما به گواه نهادهای غربی در دولت شهید رئیسی شاهد تحقق این امر بدون مذاکره بودیم.
اطلاعات شرکت‌های مشاوره انرژی و آمار کشتیرانی نشان می‌دهد صادرات و تولید نفت ایران با وجود تحریم‌های امریکا به رکورد جدیدی در سال ۲۰۲۳ رسیده است.
آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا در ژوئن سال ۲۰۲۳ نشان داد که ایران با درآمد ۵۴ میلیارد دلاری از صادرات نفت در سال ۲۰۲۲، در میان اعضای اوپک در رتبه پنجم ایستاد.
همچنین طبق آمار منتشره در بولتن آماری سالانه ۲۰۲۳ اوپک، ارزش صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۲، به ۴۲.۶ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با ارزش صادرات نفتی سه سال گذشته، بالاتر بود.
ارزش صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۰ که هنوز فعالیت دولت سیزدهم آغاز نشده بود، ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بود اما در سال ۲۰۲۱، به ۲۵ میلیارد دلار و ۵۰۰ میلیون دلار رسید.
این رکوردزنی متوقف نشد و طبق داده‌های شرکت ورتکسا، صادرات نفت ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴، به بالاترین سطح در ۶ سال گذشته صعود کرد.
صادرات نفت ایران پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت امریکا، از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ و وضع مجدد تحریم‌ها، متأثر شد. اما صادرات نفت ایران با وجود موانعی مانند بن‌بست مذاکرات هسته‌ای و رقابت از سوی نفت ارزان روسیه، در دوران دولت سیزدهم روند رو به رشدی را تجربه کرد.
وزیر نفت گفته است که طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم، به مراتب کمتر از دولت‌های یازدهم و دوازدهم تخفیف در زمینه فروش نفت کشور اعمال شده است.
جواد اوجی اظهار داشت: با این حال اینکه بر‌خی می‌گویند در دولت بایدن، تحریم‌های فروش نفت آسان شده است به هیچ عنوان صحیح نیست بلکه از 600 تحریم جدی علیه ایران در دولت بایدن، 400 تحریم مربوط به صنعت نفت است.
اوجی با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم در زمینه فروش نفت خام ریل‌گذاری تازه‌ای انجام داده است، گفت: دولت بعدی می‌تواند به راحتی فروش نفت را ادامه دهد و هیچ‌کس نمی‌تواند مانع این کار شود.
وزیر نفت با تأکید بر اینکه زور کشورهای غربی برای جلوگیری از فروش نفت ایران به دولت سیزدهم و نظام اسلامی ایران نرسید، افزود: در کارگروه هفت نفره فروش نفت ایران از همه نهادهای مختلف نظام، نمایندگانی در آن حضور دارند و از همه ظرفیت‌های موجود در کشور برای افزایش فروش نفت استفاده کرده‌ایم.
اوجی گفت: هم‌اکنون ایران به 15 کشور دنیا نفت صادر می‌کند، جالب است بدانید که بسیاری از پالایشگاه‌های نفت این کشورها برای اینکه بتوانند از نفت خام ایران استفاده کنند، هزینه‌های زیادی برای تغییر سیستم‌های فرآورش خود انجام داده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی