صنایع انرژی بر ۶ هزار مگاوات نیروگاه خود تأمین در حال احداث دارند

باتوجه به افزایش میزان مصرف برق در فصل گرم سال و لزوم تأمین حداکثری برق در بخش صنعت، وزارت نیرو از ابتدای دولت سیزدهم طرحی را مستند به قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق در پیش گرفت که بر اساس آن صنایع بزرگ مکلف به احداث نیروگاه خود تأمین شدند، برنامه مهمی که بررسی‌ها نشان می‌دهد در همین راستا برای ۱۷ هزار مگاوات نیروگاه خود تأمین موافقتنامه اصولی صادر شده است.
در ابتدای دولت سیزدهم صنعت برق در فصل گرم سال با ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی برق روبه‌رو بود و بر همین اساس وزارت نیرو تلاش کرد تا با اجرای طرح‌های مختلف مانند افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاهی، تعمیر واحد‌های نیروگاهی دارای اشکال، توسعه شبکه و مدیریت مصرف برق این ناترازی را کاهش دهد.
باتوجه به برنامه‌های اجرا شده در سه سال گذشته از جمله افزایش ۹ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق و اجرای برنامه‌های متنوع مدیریت مصرف میزان ناترازی صنعت برق در فصل گرم سال‌جاری به ۱۰ هزار مگاوات کاهش یافته است. به گزارش چابک آنلاین، در این بین تأمین برق برای بخش صنعت به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور همواره مورد توجه وزارت نیرو بوده و بر همین اساس برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای این بخش صورت گرفته است.
از جمله برنامه‌های مهم تأمین برق صنایع در فصل گرم تفکیک این صنایع بر اساس میزان مصرف انرژی است، اقدامی که بر اساس آن ۵۸۰ هزار صنعت کوچک و کارگاهی بدون محدودیت برق دریافت می‌کنند، صنایع متوسط که در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند نیز با جابه‌جایی تعطیلات پایان هفته ۶ روز در هفته برق دریافت می‌کنند و جدا از این دو بخش صنعتی، صنایع بزرگ نیز از طریق جابه‌جایی بار در شبانه‌روز به میزان کافی برق دریافت خواهند کرد.
در کل سال ۱۴۰۲ نیز نسبت به سال ۱۴۰۰ میزان برق تحویلی به صنایع انرژی بر ۱۳.۲ درصد افزایش یافت و از رقم ۶۸۸۵ مگاوات ساعت در سال ۱۴۰۰ به ۷۷۹۶ مگاوات ساعت در سال ۱۴۰۲ رسید که در بین مشترکان صنعتی انرژی‌بر صنایع فلزی رشد ۱۹ درصدی، صنایع سیمانی رشد ۷.۳ درصدی و صنایع فولادی نیز رشد ۱۱ درصدی را تجربه کردند.
در حقیقت در سه سال گذشته و به رغم گرمای بی‌سابقه، میزان انرژی تحویلی به صنایع روند صعودی خود را حفظ کرد و از رقم ۱۱۰ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۱۴۰۱ و ۱۱۶ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۱۴۰۱ به ۱۲۰ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۱۴۰۲ رسید. در کنار این اقدامات که با محوریت مدیریت مصرف اجرایی شد، همچنین مستند به ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، صنایع بزرگ مکلف به تأمین نیروگاه خود تأمین به ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات شدند.
مستند به این ماده قانونی صنایع انرژی‌بر با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو مکلفند حداقل ۹۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی با بازدهی حداقل پنجاه و پنج درصد (۵۵%) و ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک تا پایان سال ۱۴۰۴ از محل منابع داخلی صنایع مذکور احداث کنند.
از جمله صنایعی که در این رابطه تاکنون اقدام به احداث نیروگاه خود تأمین کرده‌اند می‌توان به فولاد مبارکه اصفهان، آلومینیوم المهدی، گل گهر سیرجان، شرکت فولاد غرب آسیا و واحد ۳ و ۴ سمنان زیر نظر شرکت توسعه معادن و فلزات اشاره کرد که در مجموع چیزی حدود ۱۶۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی وارد شبکه سراسری شده است و این رقم قرار است تا پایان سال به ۲ هزار مگاوات برسد.
بر اساس این گزارش صنایع انرژی بر هم‌اکنون ۶ هزار مگاوات نیروگاه خود تأمین در حال احداث دارند و در مجموع برای ۱۷ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی صنایع انرژی بر موافقتنامه اصولی صادر شده است، مجموعه اقداماتی که پیش‌بینی می‌شود با اجرای کامل آن شاهد افزایش قابل توجه ظرفیت مصرف برق صنایع در کشور باشیم و صنایع بزرگ و انرژی‌بر بتوانند شرایط مطلوب‌تری در حوزه تولید تجربه کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی