صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و سه - ۰۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و سه - ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد

تداوم نظارت مستمر بر کالاهای اساسی در بازار

نفیسه امامی
خبرنگار

گرانفروشی، عرضه خارج از شبکه، احتکار، عدم ثبت در سامانه جامع انبارها و جامع تجارت و همچنین عدم رعایت قیمت‌گذاری در صدر موارد تخلف قانونی توسط اصناف، کارخانه‌داران و سردخانه‌داران و انبارداران قرار دارد. برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌گران دفتر بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی، بازرسان خود را برای مقابله با تخلفات احتمالی و رفاه حال مصرف‌کنندگان به مراکز مختلف عرضه کالا می‌فرستند و حالا در آخرین طرح نظارتی ویژه از اول تیرماه سال‌جاری تا پایان شهریورماه طرح نظارتی ویژه تابستان برگزار می‌شود.
دفتر نظارت و بازرسی در تمامی شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها تیم‌های نظارتی فعال دارد و در بحث نظارت هوشمند و رصد سامانه‌ها همچون سامانه جامع انبارها، سامانه جامع تجارت و سامانه بازرسی و نظارت در کنار این سامانه‌ها بازرسی میدانی را انجام می‌دهند.
پیش از اجرای طرح تابستانی در اردیبهشت ماه، شایعاتی مبنی بر تغییر گروه کالایی ارزی کالاهای اساسی مطرح و عنوان شد ارز کالاهای اساسی از گروه یک به گروه ۲ تغییر کرده است. این نکته‌ای بود که بعضاً برخی از افرادی که این کالاها را قبلاً وارد کشور کرده و در انبارهای خود داشتند و در حال توزیع آنها بودند، به یکباره دست به عدم عرضه و احتکار این کالاها زدند که بلافاصله با تصمیمی که گرفته شد، از اول اردیبهشت‌ماه طرح نظارت بر انبارها، سردخانه‌ها و مراکز تأمین و توزیع کالاهای اساسی در سراسر کشور توسط دفتر نظارت کلید خورد.
بازرسان دفتر نظارت و بازرسی با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی و پلیس امنیت اقتصادی با حضور گشت‌های مشترک موظف شدند به تمامی انبارها و مراکز نگهداری کالاهای اساسی سرکشی کنند و در صورتی که کالایی بیش از آن زمانی که مورد تأیید بود و در انبارها نگهداری شده و عرضه نشده بودند یا روزانه‌فروشی نداشتند، برخورد جدی شدند و کالاهای متخلفان ضبط و پرونده آنها به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شد.
مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گویی با «ایران اقتصادی» طرح ویژه نظارتی تابستانی را تشریح کرده است که در ادامه متن کامل آن آمده است.

شما در ایام مختلف طرح‌های نظارتی ویژه‌ای را برگزار کرده‌اید. در حال حاضر هم طرح ویژه تابستانی را اجرایی کردید. در این مورد توضیحاتی ارائه دهید.
پیش از اجرای طرح بازرسی تابستانی، طرح نظارتی از اردیبهشت ماه تا پایان خردادماه عملیاتی شد که گزارش اجرای آن اطلاع‌رسانی شده است. بر همین اساس در آن طرح 38 هزار مورد بازرسی انجام گرفت که بیش از 5 هزار و 700 پرونده تخلف تشکیل گردید و به مراجع تعزیراتی ارسال شد. نظارت‌هایی که در طرح اردیبهشت تا خردادماه انجام شد شامل بازرسی از مراکز عمده تولید، انبارها، سردخانه‌ها و حلقه‌های قبل از شبکه توزیع بودند.
با اتمام خردادماه بنا به درخواست استان‌ها و با توجه به نزدیک شدن به ایام محرم و انتخابات ریاست جمهوری و افزایش سفرهای تابستانی، تصمیم گرفته شد که طرح نظارتی تا پایان تابستان ادامه داشته باشد که از اول تیرماه آغاز شده و تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت و شامل حوزه‌های مختلفی می‌شود از جمله نظارت بر کارخانه‌ها، سردخانه‌ها، انبارها و مراکز تأمین‌کننده کالاها می‌شود. علاوه بر این مراکز بازرسان ما نظارت مجددی بر عملکرد 5 هزار واحد صنفی متخلفی که پرونده برای آنها تشکیل شده بود، خواهند داشت تا مشخص گردد که آیا عملکرد آنها تصحیح شده است یا خیر. این اقدام در دستور کار بازرسان ما قرار دارد.

در جریان بازرسی از واحدهای مختلف، مهم‌ترین و بیشترین تخلفات صورت گرفته شامل چه مواردی می‌شود؟
بیشترین پرونده‌های تخلف در بخش‌های عرضه خارج از شبکه، گرانفروشی، عدم ضوابط قیمت‌گذاری کالا، احتکار، قاچاق و عدم ثبت موجودی کالا در سامانه بوده است که با همکاری تجار و فعالان حوزه‌های صنفی همراه بوده است.

آیا بازگشت حجاج و برگزاری مجالس متعدد و آغاز ایام محرم می‌تواند بستری برای شکل‌گیری تخلفات بیشتر باشد؟
ما امیدواریم که این ایام زمینه‌ای برای ایجاد تخلف‌ها و کم‌فروشی‌ها نشود، زیرا رصدهای میدانی به‌طور دائم در حال انجام است و افراد متخلف نیز به مراجع ذی‌ربط معرفی می‌شوند، اگرچه احتمال سوء‌استفاده در چنین ایامی توسط افراد وجود دارد که بازرسان ما بلافاصله برای برخورد با این افراد ورود می‌کنند.

مردم در صورت مشاهده انواع تخلف، چگونه می‌توانند آن را اطلاع‌رسانی کنند؟
مصرف‌کنندگان کالاهای اساسی بویژه در شبکه عمده خرید و فروش کالا می‌توانند موارد تخلف را به سامانه 124 اطلاع دهند تا سریعاً از سوی بازرسان وزارت جهاد کشاورزی مورد بررسی و متخلفان به مراجع تعزیراتی معرفی شوند. به تخلفات شرکت‌ها و حلقه‌های تأمین کالا، بازرسان وزارت جهاد کشاورزی و به گرانفروشی و احتکار خرده‌فروشان، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان رسیدگی می‌کنند.
در زمینه نظارت بر خرده‌فروشی‌ها هم ما با سازمان حمایت مذاکره و از آنها درخواست کرده‌ایم که در کنار جهاد کشاورزی که حلقه تأمین را بررسی و رصد می‌کند، سازمان حمایت و اتاق اصناف هم بر خرده‌فروشی‌ها نظارت کنند تا اگر گرانفروشی‌ای در خرده‌فروشی‌ها صورت می‌گیرد، برخورد جدی شود.

ملاک تعیین قیمت‌ها برای بازرسی توسط همکاران شما، قیمت‌گذاری توسط کدام ارگان‌ها خواهد بود؟
ملاک تعیین قیمت به دو شیوه صورت می‌گیرد. اول اینکه بعضی از کالاها دارای قیمت‌های ‌مصوب هستند که مراجع اصلی قیمت‌گذاری مانند سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بر‌اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین می‌کنند. در این بخش خط‌کش نظارتی ما همین قیمت‌های مصوب خواهد بود که عرضه بالاتر از این ارقام تخلف محسوب می‌شود.
افراد، فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی که در حوزه بازرگانی و صنفی کار می‌کنند، موظف به رعایت قیمت‌های دولتی در بخش کالاهای اساسی هستند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از ابتدای زنجیره تولید تا انتها یعنی سردخانه‌دار، انبارداران، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان با آنها برخورد می‌شود.
دوم کالاهایی هستند که قیمت مصوبی ندارند و بیشتر طبق قیمت‌های عرف در بازار قیمت‌گذاری می‌شوند. بازرسان ما هم طبق قیمت‌هایی که کالا در بازار به فروش می‌رسد، میانگین نرخی را در نظر می‌گیرند که در صورت گرانفروشی و دادن قیمت‌های نامتعارف، با فروشندگان برخورد می‌کنند.

آیا تأمین همه کالاها به‌عهده وزارت جهاد کشاورزی است؟
تأمین بعضی از کالاها توسط این وزارتخانه انجام می‌پذیرد که شامل محصولات کشاورزی، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت، نهاده‌های دامی و سایر کالاهای اساسی می‌شود.

آیا قیمت کالاهای اساسی در سال‌جاری به‌طور رسمی تغییر کرده و افزایش داشته است؟
ما هیچ‌گونه تغییر قیمتی در کالاهای اساسی نداشته‌ایم و چنانچه تغییراتی هم ایجاد شود از طریق سامانه 124 اطلاع‌رسانی می‌شود. به‌طور کلی مرجع اعلام قیمت کالاها سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است و دفتر ما فقط نقش نظارت و بازرسی را ایفا می‌کند.

در حال حاضر وضعیت تأمین کالاهای اساسی در کشور چگونه است؟
شرایط فعلی در تأمین کالاهای اساسی بسیار خوب و قابل قبول است و خوشبختانه با انجام تمهیدات لازم مشکلی برای تأمین هیچ‌‌گونه کالایی وجود ندارد.

 

بــــرش

بازرسان دفتر بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی به چه صورت اقدام به بررسی از مراکز و واحدهای صنفی می‌کنند؟
بازرسی‌ها بر دو قسم انجام می‌گیرد. بعضی از بازرسی‌ها گزارش محور یا شکایت محور هستند که بر‌اساس شکایات انجام‌شده از مراکز یا واحدهای صنفی، بازرسان به آن محل رفته و رصد میدانی می‌کنند. دوم اینکه بازرسی‌ها به‌صورت رندومی و سرزده انجام می‌گیرد و با بررسی‌های انجام شده مشخص می‌شود تخلفی در حال انجام است. در هر دو شیوه بازرسی، همکاران ما وظایف خود را به‌طور کامل به انجام می‌رسانند.
نکته قابل‌توجه این است که در فصل تابستان امکان شکل‌گیری تخلفات گوناگون بیشتر است، زیرا در این فصل، تعداد سفرها بیشتر می‌شود. بنابراین مردم با مشاهده گرانفروشی یا کم‌کاری، آنها را از طریق سامانه 124 اطلاع‌رسانی کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی