رونمایی از بسته خادم‌الرضا در روز صنعت و معدن

۱۰ هزار واحد اقتصادی احیا شدند

تمرکز قابل توجه شهید جمهور در احیای حدود هشت هزار واحد راکد یکی از دستاوردهای برجسته یک‌هزار روز خدمت دولت سیزدهم به شمار می‌آید که توانست علاوه بر جلب اعتماد تولیدکنندگان، زمینه حفظ اشتغال حدود 200 هزار نفر، به گردش آمدن چند صد هزار میلیارد تومان سرمایه مردم و موارد دیگر را فراهم سازد.

نوسازی و بازسازی
300 واحد صنعتی
فرشاد مقیمی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در مراسم ملی احیای واحدهای راکد اقتصادی، افزود: در احیای واحدهای راکد تنها به احیا بسنده نشد؛ بلکه افزایش ظرفیت واحدهای زیر ۵۰ درصد هم مدنظر قرار گرفت.
وی ادامه داد: ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۴۷ هزار واحد صنعتی وجود داشت که در حال حاضر به ۵۲ هزار و ۷۰۳ واحد رسید.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان کرد: وزارت صمت به افزایش ظرفیت واحدهای احیا‌شده کمک کرد.
مقیمی گفت: ۳۰ درصد واحدهای احیا شده به سرمایه‌گذار جدید واگذار شد و برای برخی تأمین مواد اولیه صورت گرفت.
وی ادامه داد: برخی واحدها مشکل ورود به بازار داشتند که رفع شد و برای برخی هم شرایط اخذ تسهیلات مساعد شد.
معاون وزیر صمت افزود: در ۳۳ درصد این واحدها سرمایه‌گذاری جدید انجام شد و در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ حدود ۱۱۶ واحد جدید احیا‌شده وارد چرخه شد.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اینکه حدود 4 هزار و ۶۲۷ واحد صنعتی به چرخه فعالیت وارد شدند، تأکید کرد: همچنین در این روند، ۳۰۰ واحد از مجموع ۱۰ هزار واحد احیا‌شده، نوسازی و بازسازی شد.
 
ارائه گواهی‌نامه‌
به برترین‌های صنعت
معاون وزیر صمت ضمن اشاره به اینکه همه‌ساله برنامه و مراسمی در جهت گرامیداشت تولید و تجارت کشور از یکم تا دهم تیرماه تحت عنوان هفته صنعت و معدن برگزار و برنامه‌ریزی می‌شود، اظهار کرد: امسال بیست و هشتمین سالی است که این مراسم برگزار خواهد شد.
وی در تشریح برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این دهه، گفت: با توجه به اینکه این مراسم، یکی از مهم‌ترین رویدادهایی است که به‌صورت منسجم طی سنوات گذشته برگزار شده، همین روز صنعت و معدن است. این هفته ایامی است که دستاوردها و چالش‌های حوزه تولید و تجارت را از زبان فعالان و دست‌اندرکاران این حوزه می‌شنویم و در نهایت برای رشد و توسعه این حوزه، رفع موانع و... برنامه‌ریزی شده و طبق رویه‌ها و پارامترهایی که وجود دارد، از برترین‌های تولید و تجارت کشور تقدیر می‌شود.
وی ادامه داد: براساس تصمیم‌گیری‌ها، مقرر شد که زین پس به‌جای تقدیرنامه، گواهی‌نامه‌ به برترین‌ها اهدا شود؛ البته این طرح به سال‌جاری نخواهد رسید اما طبق برنامه‌ریزی‌ها از سال آینده، این امر اجرایی خواهد شد. این گواهی‌نامه‌ها، قطعاً امتیازهایی برای صاحبان خود در بر خواهد داشت.

مشارکت 15 دستگاه اجرایی
و شناسایی بیش از 100 محور
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، با بیان اینکه امسال تغییراتی در اجرای رویداد روز صنعت و معدن داریم، گفت: در تمامی زمینه‌ها و اقداماتی که پیش‌بینی شده است، محور اصلی، بخش خصوصی و تشکل‌ها نظیر خانه صنعت و معدن ایران، خانه صنعت و معدن تهران، اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی ایران و همچنین اتاق تهران، اتاق اصناف، اتاق تعاون و... هستند. محوریت را بخش خصوصی داشته و با کسب نقطه‌نظرات این بخش‌ها در نهایت تصمیمات، با نظر این بخش و تشکل‌ها اخذ شده است.
مقیمی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از تفاوت‌های برنامه در صنعت و معدن امسال این است که پیش از سال ١۴٠٣، براساس نقطه نظراتی که از تشکل‌ها اخذ شده بود، در قالب یک پیشنهاد از سوی وزیر صمت به ریاست جمهوری ارسال، ارائه و مورد موافقت رئیس‌جمهور شهید قرار گرفت؛ مبنی بر اینکه در روز صنعت، معدن و تولید و تجارت، بتوانیم بسته حمایتی برای تصمیم‌گیری در بخش صنعت و معدن و تجارت کشور، رونمایی شود. این امر منجر به این شد تا ١۵ دستگاه اجرایی که مستقیماً با حوزه تولید و تجارت ارتباط دارند، شناسایی شدند. محور برگزاری را هم تشکل‌ها و نهادهای مختلف نظیر سازمان استاندارد، سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت بهداشت، وزارت نیرو و... بر عهده گرفته و جلسات متعدد برگزار شده است.
وی با بیان اینکه حدود ١٠٠ محور و موضوع شناسایی شد تا در جلسه‌ با رئیس‌جمهور نهایی شود و در روز صنعت و معدن امسال، توسط ایشان رونمایی شود که از این افتخار محروم ماندیم، تصریح کرد: بدین ترتیب تصمیم گرفته شده که بسته مذکور به عنوان یادگار از رئیس‌جمهور شهید، تحت عنوان «بسته خادم‌الرضا» رونمایی شود. این بسته مورد استفاده واحدها و فعالان تولید و تجارت کشور و در حمایت از آنها قرار خواهد گرفت. هرچند شاید این بسته همه چالش‌های مورد درخواست فعالان (برای رفع) را در کوتاه‌مدت مرتفع نکند، اما قطعاً بسیاری از مشکلات و چالش‌ها را تا جایی که امکان‌پذیر بود و دولت می‌توانست در تصمیم‌های خود اعمال کند، تسهیلگری خواهد کرد.
معاون وزیر صمت ضمن تأکید بر مشارکت مردم در فعالیت‌های تولیدی مبنی بر تحقق شعار سال، اظهار کرد: جنس این بسته این گونه است که در فعالیت‌ها تسهیلگری داشته باشیم؛ بخشی از این بسته‌ از جنس این است که مشارکت مردم را برای حوزه فعالیت‌های تولیدی در فضای کسب‌وکار فراهم کنیم و بخشی هم بحث تسهیلگری برای فعالان تولید و تجارت را در فضای اقتصادی داشته باشیم.

 بهبود نرخ منفی تشکیل
سرمایه ثابت
بر اساس این گزارش، محسن کوشش‌تبار، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور هم در همایش ملی احیای واحدهای اقتصادی گفت: احیای ۱۰ هزار واحد راکد اقتصادی ثمره فعالیت رئیس‌جمهور شهید است. البته بسیاری از این ۱۰ هزار واحد احیا شده، سال‌ها راکد مانده بود.
وی ادامه داد: دولت سیزدهم در شرایطی سکان امور را به دست گرفت که نرخ رشد اقتصادی و نرخ تشکیل سرمایه ثابت در کشور منفی بود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور خاطرنشان کرد: در آن زمان شاهد دو خصیصه خسارت‌بار نوسان زیاد در رشد اقتصادی و منفی بودن نرخ تشکیل سرمایه بلندمدت بودیم.
کوشش‌تبار ادامه داد: برای حل این مشکلات نیاز به سرمایه‌گذاری داخلی بود، این در حالی است که در دو دهه قبل نرخ رشد تشکیل سرمایه منفی ۳.۲ درصد بود.
وی خاطرنشان کرد: با وجود این رئیس‌جمهور شهید تصمیم گرفت با آنچه در اختیار دولت است به سمت اقتصاد درون‌زا برود و بر این اساس احیای واحدهای اقتصادی راکد در دستور کار قرار گرفت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور گفت: با تلاش‌های رئیس‌جمهور شهید نرخ منفی رشد اقتصادی و نرخ منفی تشکیل سرمایه ثابت خوب شد.
کوشش‌تبار ادامه داد: احیای واحدهای اقتصادی ۱۲۰ هزار فرصت مستقیم شغلی به همراه داشت.
وی افزود: ۱۱ هزار و ۴۵۷ واحد تولیدی بالاتر از ۱۰ نفر کارگر در این دوره ظرفیت‌های خود را افزایش دادند بدون آنکه فشاری بر منابع انرژی کشور وارد شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور خاطرنشان کرد: حدود ۲۳۵ هزار فرصت شغلی ناشی از این امر ایجاد شد.
کوشش‌تبار خاطرنشان کرد: این واحدها با ۵۳۴ هزار میلیارد تومان منابع ریالی و ۱.۲ منابع ارزی کمک کرد واحدها به بهره‌برداری برسند.

 

بــــرش

تکرار رشد اقتصادی متوسط ۴.۳ درصد طی 3 سال

احمد وحیدی وزیرکشور در مراسم ملی احیای واحدهای اقتصادی راکد گفت: شهید رئیسی یک راه و منش جدید در نظام مدیریت کشور به همراه آورد، همچنین ایشان احیاگر فرامین بر زمین‌مانده مقام معظم رهبری بود و اقتصاد مقاومتی را بحق به انجام رساند.
وحیدی با بیان اینکه تلاش‌های شهید جمهور سبب شد اکنون ۸ هزار و ۵۰۰ واحد راکد به‌طور قطع فعال شوند، افزود: البته تعداد واحدها بیش از ۱۰ هزار تاست و بقیه این واحدها نیز بزودی‌ فعال خواهند شد.
وزیر کشور فعال‌شدن این واحدها را سبب افزایش پیوند و همبستگی عمیق بین مردم دانست و ادامه داد: رئیس‌جمهور شهید در زمان اوج کرونا که برخی مسئولان قبلی حتی جرأت دیدار با دیگران را نداشتند با حضور در معادن با کارگران دیدار کرد و نسبت به وضعیت آنان حساس بود. رئیس‌جمهور شهید ازجان‌گذشته بود و ترجیح می‌داد در میان مردم باشد.
وحیدی با انتقاد از کسانی که گفته‌اند باید از این دوران برگشت، ادامه داد: هنوز برخی منتظرند تا امریکا به آنها لبخند بزند. اقدام‌هایی که رئیس‌جمهور شهید انجام داد سبب شد مردم بدانند با وجود تحریم‌های ظالمانه هم می‌توان کار کرد و به جلو رفت.
وزیر کشور افزود: برخی چرا هنوز درس نگرفته و منتظرند که امریکا به آنها روی خوش ‌نشان دهد؟ رئیس‌جمهور شهید فقط احیاگر واحدهای غیرفعال نبود، بلکه یک مفهوم عمیق‌تر را بیان کرد.
وی گفت: رئیس‌جمهور شهید به احیای خانواده‌ها پرداخت و نشان داد در اوج تحریم‌ها می‌شود با دست گذاشتن روی زانوی خود به جلو رفت. شهید جمهور به ما راه پیروزی را نشان داد که شکست دشمن را به دنبال دارد.
وحیدی افزود: اینکه دشمن اعتراف کند در تحریم حداکثری شکست خورده است نشانه پیروزی ماست. قبلی‌ها فرامین مقام معظم رهبری را اجرا نمی‌کردند درحالی‌که رئیس‌جمهور شهید به اجرای آنها همت گماشت.
وزیر کشور گفت: هنر شهید رئیسی پیاده‌ کردن سیاست‌ها و نظرات مقام معظم رهبری بود. این در حالی است که برخی آن‌قدر در فکر امریکا هستند که مردم خود را به فراموشی سپرده‌اند.
وی با بیان اینکه در کمتر از سه سال اتفاق‌های مهمی در کشور رخ داد، گفت: لنگرنرخ رشد اقتصاد که منفی ۴ درصد بود به متوسط ۴.۳ درصد افزایش یافت و سه سال تکرار شد.
وزیر کشور با انتقاد از کسانی که این افزایش نرخ رشد را ناشی از نفت دانسته‌اند، گفت: این رشد در بخش غیرنفتی هم بوده است.
وحیدی، کارگران واحدهای احیاشده را حاملان این پیام دانست که با تلاش و اتکا به خود می‌توان به مقصد رسید و ادامه داد: نرخ بیکاری از ۹.۶ درصد به ۸.۱ درصد کاهش‌ یافته است و این در حالی بود که کشور درگیر انواع مسائل بود.
وزیر کشور افزود: نرخ بیکاری در برخی استان‌ها به زیر ۵ درصد رسیده و در برخی استان‌ها با کمبود نیروی کار روبه‌رو شده و درخواست استفاده از اتباع را دارند که از نظر قانونی نمی‌شود. وحیدی خاطرنشان کرد: به ظرفیت کامل رسیدن این واحدهای احیاشده سبب خواهد شد تا رشد و توسعه کشور بیش ‌از پیش شود.

جستجو
آرشیو تاریخی