صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و سه - ۰۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و سه - ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۶

در خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته صورت گرفت؛

کاهش ۹۰ درصدی تورم مسکن

 
در نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی با سخنگوی دولت، آخرین وضعیت بازار مسکن تشریح شد و آمارهای این بازار در خرداد امسال ارائه شد. بر‌اساس آماری که محمدرضا فرزین از وضعیت بخش مسکن در شهر تهران در خرداد ماه ارائه کرد، این آمار نشان می‌دهد در روزهای آخر خدمت دولت سیزدهم هم شتاب رشد قیمت مسکن مانند ماه‌های قبل رو به کاهش است و هم معاملات مسکن در حال افزایش است. بر‌اساس این آمار، با توجه به اینکه در سال گذشته به‌دلیل کنترل متغیرهای کلان اقتصادی رکود در معاملات مسکن رشد کرد اما این رکود کوتاه‌مدت بود و با اصلاح انتظارات مجدداً رشد کرده است. بر این اساس در خرداد ماه امسال معاملات مسکن در تهران 14.1 درصد نسبت به خرداد ماه سال قبل افزایش‌ پیدا کرده است و از طرف دیگر افزایش قیمت در تهران در خرداد ماه 9.7 درصد بوده است. همچنین میزان متوسط افزایش قیمت‌ها نسبت به خرداد ماه ١۴٠٢ حدود ٩.٧ درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که نرخ افزایش قیمت مسکن در خرداد ماه سال گذشته نسبت به سال ١۴٠١، ۹۸.۷ درصد بود.
آمار مرکز آمار نیز در خصوص نرخ تورم در خرداد ماه نشان می‌دهد تورم مسکن و اجاره‌بها در این ماه ۳ دهم درصد کاهش یافته و از ۲.۶ درصد ماه قبل به ۲.۳ درصد رسیده است و تورم نقطه به نقطه مسکن و اجاره‌بها نیز با کاهش یک درصدی از ۴۳ درصد به ۴۲ درصد رسیده است.
بازار مسکن با خروج از رکود سال‌های قبل با اجرای نهضت ملی مسکن، افزایش ساخت‌و‌ساز و شروع عرضه واحدهای جدید به بازار به سمت رونق با کمترین رشد تورم در حال حرکت است. رونق بدون رشد افسارگسیخته قیمت‌ها، مهم‌ترین نتیجه بخشی را در بازار مسکن دارد تا مردم توانایی خرید و یا اجاره مسکن را با فشار مالی کمتری پیدا کنند.
 
مسکن در مسیر ساخت‌و‌ساز
در نشست خبری مشترک وزیر راه و شهرسازی، سخنگوی دولت و رئیس کل بانک مرکزی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گزارشی از وضعیت اجرای برنامه‌ها در بخش مسکن در دولت سیزدهم ارائه کرد و گفت: فرایند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن به ۲ میلیون و ۶۷۶ هزار واحد رسیده است که ۵۶۰ هزار واحد از این تعداد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در شهریور ۱۴۰۰ شروع به کار دولت سیزدهم بود که رشد بخش ساختمان منفی بود، به گواه آمار، در سال ۱۴۰۲ رشد بخش ساختمان به مثبت ۷.۱ رسید.
وی افزود: همچنین، بر‌اساس آمار، رشد متوسط ۲۰ ساله بخش مسکن ۲.۱ بود اما در همین دولت رشد متوسط سالانه بخش مسکن و ساختمان به مثبت ۳.۲ رسید که مقایسه متوسط ۲۰ ساله با ۳ ساله دولت سیزدهم حکایت از رشد بیش از ۵۰ درصدی دارد.
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: از واحدهای نهضت ملی مسکنی که در سراسر کشور کار ساخت آنها آغاز شد به تعداد ۵۶۰ هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شد و مابقی در مراحل مختلف و در مدار تولید است.
 
افتتاح ۶۰ هزار واحد جدید نهضت ملی مسکن و واگذاری ۵۰ هزار قطعه زمین
وی از افتتاح‌های جدید و واگذاری زمین در روزهای آینده با حضور سرپرست ریاست جمهوری خبر داد و افزود: در روز چهارشنبه با حضور سرپرست ریاست جمهوری حدود ۶۰ هزار واحد از واحدهای تکمیل شده نهضت ملی مسکن و ۵۰ هزار قطعه زمین تحویل متقاضیان خواهد شد.
عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: یکی از اتفاقات بزرگ این دولت در حوزه بافت فرسوده رقم خورد. بافت فرسوده مورد تأکید دولت‌ها بوده است. میانگین سالانه بافت‌های فرسوده در دولت یازدهم و دوازدهم سالی ۴۷ هزار پروانه بوده است و در ۳ ساله دولت سیزدهم میانگین سالانه صدور پروانه در بافت فرسوده بیش از ۹۰ هزار پروانه ثبت شده است که مقایسه آنها حاکی از رشد دو برابری دارد.
بذرپاش توضیح داد: میانگین قراردادهای تسهیلات واحدهای مسکونی روستایی در دولت یازدهم و دوازدهم سالی ۸۰ هزار قرارداد بوده است و در این سه ساله دولت سیزدهم سالانه ۱۶۵ هزار قرارداد منعقد شد. در بخش تسهیلات مسکن روستایی بیش از دو برابر تسهیلات در بخش مسکن روستایی منعقد شد.
وی افزود: در مجموع در دولت نهم و دهم ۱.۱ میلیون مسکن حمایتی در بخش شهری در اراضی دولتی تعریف شد و در سه ساله دولت سیزدهم نیز نزدیک به ۱.۱ پروژه مسکن شهری در اراضی دولتی تعریف شده است.
 
شناسایی بیش از یکصد هزار هکتار زمین برای واگذاری به مردم
وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه زمین‌های روستایی در هیچ‌کدام از دولت‌های قبلی واگذاری زمین انجام نشده بود. طی دولت سیزدهم و تاکنون بیش از یکصد هزار هکتار زمین برای واگذاری شناسایی شد که ۵۰ هزار هکتار از این اراضی در حوزه شهری و ۵۰ هزار هکتار در حوزه روستایی تأمین شد.
وی ادامه داد: برای اولین‌بار در تاریخ ایران واگذاری زمین به مردم اتفاق افتاد. برنامه داشتیم تا یک میلیون قطعه زمین روستایی تا قبل از اتمام دولت سیزدهم به مردم تحویل دهیم که از این میزان ۶۰۰ هزار قطعه تأمین و یکصد هزار قطعه واگذار شده است.
 
عرضه ۱۸۰ هزار خانه خالی به بازار مسکن
بذرپاش گفت: در حوزه بازار مسکن تقریباً در سنوات گذشته رخدادی قابل‌توجه را شاهد نبودیم. قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سال ۱۳۵۲ وجود داشت، اما برای اولین‌بار در دولت سیزدهم ۱۲۰ هزار خانه خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شد. همچنین با بررسی‌های میدانی سازمان امور مالیاتی و همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی ۱۸۰ هزار خانه خالی به بازار عرضه شد.
بذرپاش ادامه داد: در حوزه حذف واسطه‌ها، سامانه خودنویس راه‌اندازی شد و طبق تازه‌ترین آمار تاکنون ۵۴۰ هزار قرارداد اجاره در این سامانه به ثبت رسیده است.
وی گفت: در حوزه شهرهای ساحلی ۲۷ نقطه ساحلی در سواحل جنوب ایران شناسایی شد که مراحل تصویب این ۲۷ نقطه در شورای‌عالی استان‌ها به تصویب رسیده و مکان‌یابی آنها در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به اتمام رسیده است و دو شهر خلیج فارس و شهر مکران مرکزی عملیات اجرایی آنها آغاز شده است. این بخش نیز از تدبیرهای دولت شهید رئیسی است.
 ابلاغ سقف اجاره‌بهای مسکن
وزیر راه و شهرسازی در خصوص تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن گفت: با توجه به مصوباتی که در شورای‌عالی مسکن داشتیم و رایزنی‌هایی که با استان‌ها صورت گرفته، سقف اجاره‌بها در روزهای آینده نهایی و به استان‌ها ابلاغ خواهد شد و امیدواریم این قانون بتواند وضعیت بازار را بهبود بخشد.
وی در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه در ابتدای مسیر اجرای قانون قرار داریم، این امکان وجود دارد که با مقاومت برخی برای عمل به آن روبه‌رو شویم. اما این قانون دست دولت را برای کنترل و آرام کردن بازار در بخش اجاره و خرید و فروش و نظام‌مند کردن مشاوران املاک باز گذاشته است. بذرپاش در ادامه به مسکن‌های باقی‌مانده از طرح مسکن مهر اشاره کرد و گفت: درخصوص مسکن مهر که ۲۴۰ هزار واحد از دولت‌های گذشته باقی‌مانده بود و با توجه به اینکه قرار نبود آورده‌ای برای این مسکن‌ها به دست آید، به‌طور متوسط برای هر واحد از آن ۳۰۰ میلیون تومان منابع نیاز بود.
وی افزود: با وجود این تاکنون ۱۳۳ هزار واحد از مسکن‌های مهر باقی‌مانده به اتمام رسیده و تحویل مردم شده است؛ مسکن‌هایی که مردم بیش از ۱۰ سال برای تحویل آن در انتظار بودند.

 

بــــرش

رشد ۸۹ درصدی ترانزیت در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل
وزیر راه و شهرسازی در نشست سخنگوی دولت همچنین به دو کلان پروژه «ایران راه» و «مسکن مردم» اشاره کرد و گفت: کلان پروژه ایران راه، به‌عنوان یکی از سرفصل‌های تعریف فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی ایران در دستور کار دولت قرار گرفت که در ذیل آن پروژه‌های متعددی در حوزه‌های مختلف اجرا شد. یک طرح امریکایی به دنبال حذف ایران از کریدورها و مسیرهای ترانزیتی بود و ابتکار ایران راه برای مقابله با آن ایجاد شد که در نتیجه آن شاهد رشد ترانزیت در کشوریم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: سیاست توسعه روابط با کشورهای دیگر و مذاکرات بین‌المللی که توسط رئیس‌جمهور شهید پیگیری می‌شد، در آمارها کاملاً مشهود است.
بذرپاش با اشاره به آمارهای حوزه ترانزیت در دولت سیزدهم گفت: در بخش ترانزیت که نمایشگر خوبی از توافقات با کشورهای منطقه است شاهد آن هستیم که در سال گذشته ترانزیت جاده‌ای رشد ۵۸ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ تجربه کرد که بر این اساس ترانزیت جاده‌ای از ۹.۳ میلیون تن به ۱۴.۷ میلیون تن رسید. این آمارها با اظهارنظر صورت نمی‌گیرد و اقداماتی همچون توسعه ناوگان، توافقات گسترده با کشورهای دیگر، توسعه زیرساخت‌ها و توسعه بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این آمار را محقق کرده است. بذرپاش گفت: رشد ترانزیت محقق‌شده نشان از آن دارد که اقدامات قابل‌توجهی در این حوزه به انجام رسیده که حجم کل ترانزیت از ۱۰.۷۶ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ به ۱۶.۳۴ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است. این در حالی است که کل ترانزیت کشور نیز ۵۱ درصد رشد داشته است و در سه‌ماهه ۱۴۰۳ این رشد با شتاب بیشتری ادامه یافت و در این مدت رشد ۶۹ درصد ترانزیت جاده‌ای و رشد ۵۵ درصدی کل ترانزیت را نسبت به ۳ ماهه سال ۱۴۰۱ تجربه کردیم. به گفته بذرپاش مجموع ترانزیت کشور در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل ۸۹ درصد رشد یافت. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حجم ترانزیت در سال گذشته به ۱۶.۳۴ میلیون تن رسید و رکورد جدیدی را با بیش از ۳ میلیون تن افزایش نسبت به رکورد تاریخی ترانزیت کشور در سال ۹۳ ثبت کرد، توضیح داد: امیدواریم تا پایان سال‌جاری باتوجه به رشد فزاینده‌ای که در این بخش ایجاد شده، حجم ترانزیت به بیش از ۲۰ میلیون تن برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی