صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و چهار - ۰۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و چهار - ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبار

شاخص بورس
با رشد ۲۰ هزار واحدی سبزپوش ماند

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه با ۲۰ هزار و ۵۴ واحد رشد در ارتفاع ۲ میلیون و ۸۵ هزار و ۲۲۰ واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن در جریان معاملات روز گذشته با چهار هزار و ۵۵۷ واحد افزایش به ۶۷۳ هزار و ۲۷۴ واحد و شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با چهار هزار و ۱۰۹ واحد افزایش به ۴۲۷ هزار و ۲۹۷ واحد رسید. معامله گران در بورس تهران بیش از ۸ میلیارد و ۵۹۲ میلیون سهم و حق تقدم را با انجام بیش از ۱۷۴ هزار معامله و به ارزش ۶۷ هزار و ۳۵۶ میلیارد ریال دادوستد کردند. نمادهای فملی، شستا، شپنا، نوری، فولاد وغدیر و وبلمت بیشتر اثر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.
شاخص فرابورس ایران در جریان معاملات دیروز با ۲۰۳ واحد افزایش به ۲۲ هزار و ۳۰۳ واحد رسید. معامله گران در فرابورس بیش از سه میلیارد و ۷۱۱ میلیون سهم و اوراق مالی را در قالب ۱۲۹ هزار و ۸۵۸ معامله دادوستد کردند. نمادهای آریا، هرمز، زاگرس، خاور، فغدیر، انتخاب و شگویا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.

 

وصول 88 درصد مالیات‌ها از 5 درصد مؤدیان بزرگ
در دولت سیزدهم

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه درآمد مالیاتی در دو سال گذشته افزایش یافته است، گفت: ‌88 درصد درآمد مالیاتی از 5 درصد مؤدیان بزرگ وصول شده است.
مهدی موحدی بکنظر در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: درآمد مالیاتی دولت در سال گذشته به 804 هزار میلیارد تومان رسید که توانست 48 درصد هزینه جاری دولت را پوشش دهد.
وی بیان داشت: 800 شرکت بزرگ در کشور در مقایسه با کل مالیات اصناف و مشاغل 5 برابر است و این نشان می‌دهد که افزایش درآمد مالیاتی با فشار بر مؤدیان کوچک و متوسط نبوده است.
به گفته موحدی بکنظر، در دو سال گذشته، گرچه میزان درآمد مالیاتی افزایش یافته است، اما از محل شناسایی مؤدیان جدید و جلوگیری از فرار مالیاتی و اصلاح فرایند مالیاتی بوده است.
سخنگوی سازمان امور مالیاتی در مورد کل مؤدیان مالیاتی گفت: در سال 1400 کل مؤدیان حقیقی و حقوقی 2.9 میلیون نفر بودند که الان با شناسایی مؤدیان جدید از طریق اتصال کارتخوان‌ها به سامانه مالیات و نیز سامانه جامع مؤدیان الان کل مؤدیان به 10 میلیون نفر حقیقی و حقوقی افزایش یافته است.
وی راه افزایش مؤدیان مالیاتی را ساماندهی دستگاههای پوز (کارتخوان)، اجرای ماده 10 و 11 قانون پایانه‌های فروش، سامانه جامع مؤدیان و شفافیت درآمدی عنوان کرد که مصادیقی از اجرای عدالت مالیاتی به شمار می‌رود.
به گفته موحدی بکنظر، در حالی که در سال 1400 حدود 12.5 درصد درآمد مالیاتی حاصل مشارکت حقوق بگیران و اصناف بوده است، ‌این رقم در سال 1401 به 11.5 درصد رسید، الان به 10.2 درصد رسیده است. یعنی کاهش سهم مالیات بر اصناف و مشاغل نشان از برقراری عدالت مالیاتی دارد.
سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: اگر درآمد مالیاتی اضافه شده از محل شناسایی مؤدیان جدید است، در حالی که اصناف و مشاغل سهم 30 درصدی از تولید ناخالص داخلی دارد، ‌اما سهم آنها از مالیات در سال 1400 حدود 5 درصد بود، الان این سهم به 6.2 درصد رسیده و هنوز به سهم اصلی خود نرسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی