روایت یک کارآفرین از دستاوردهای شهید جمهور در گفت‌وگو با «ایران اقتصادی»

احیای واحدهای تولیدی راکد در بلندمدت پایدار خواهد ماند

فرزانه پیری
خبرنگار


دولت سیزدهم با تأکید بر اشتغالزایی و احیای واحدهای تولیدی و صنعتی روی‌کار آمد و در این راستا اقداماتی از جمله شناسایی و رفع مشکلات واحدها در دستور کار قرار گرفت، تا دستور رئیس جمهور شهید مبنی بر احیای ظرفیت بلااستفاده حدود ۴۰ درصدی بخش تولید و صنعت کشور اجرایی شود.
در این دولت با راه‌اندازی نهضت ملی احیای واحدهای اقتصادی منجر شد تا وزارتخانه‌های اقتصادی کشور نسبت به راه‌اندازی مجدد واحدها اقدام کنند، از ۵۰ هزار واحد راکدی که در سال ۱۴۰۰ شناسایی شده بودند تا پایان سال ۱۴۰۲ با احیای بالغ بر بیش از هشت هزار و 400 واحد، تعداد واحدهای راکد به حدود 41 هزار واحد شد.
بر‌اساس آخرین گزارش سید امیرحسین مدنی نماینده معاون اول رئیس‌جمهور در راه‌اندازی و عملیاتی کردن نهضت احیای واحدهای اقتصادی در دولت سیزدهم، با احیای هشت هزار و ۴۰۰ واحد راکد و نیمه فعال ۱۹۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم جدید ایجاد و ۲۵۰ همت از سرمایه‌های مردم احیا شد.
طبق گفته مدنی، ماهیانه حدود ۱۰ همت از طریق خط اعتباری به صنایع پایین دستی پتروشیمی و فولاد منابع تزریق می‌شود که واحدهای نیمه‌فعال بسیاری نیز از این طریق احیا شده‌اند.
این تعداد از واحدهای صنعتی و تولیدی با حمایت احیاگران از جمله کارآفرینان، شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های پیشران، شرکت‌های احیاگری، گروه‌های جهادی و مردمی، سرمایه‌گذاران، کلینیک‌های کسب‌و‌کار، شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و نهادهای تأمین مالی به چرخه تولید بازگشته‌اند.
همچنین وزرا و رؤسای دستگاه‌ها با حضور در کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی از نزدیک پای صحبت‌های تولیدگران و صنعتگران نشستند و در ادامه با تلاش و همت مسئولان و مدیران اقتصادی دولت، کارگروهی با حضور وزارتخانه‌های مربوطه اعم از صمت و اقتصاد ایجاد شد که ضمن پایش کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی، ظرفیت‌های موجود، واحدهای تعطیل یا نیمه‌تعطیل را شناسایی و مشکلات موجود را برطرف کنند تا چرخ اقتصاد بچرخد.
سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر خنثی‌سازی تحریم‌ها و مردمی کردن اقتصاد، ایجاد سازکاری منعطف، اتخاذ تدابیر و تصمیمات بهنگام و هوشمند با هدف احیا، نوسازی و فعال‌سازی واحدهای اقتصادی غیرفعال و نیمه‌فعال با مشارکت جدی مردم و جوانان و استفاده حداکثری از اختیارات، ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و توانمندی‌های شوراهای عالی، ستادها، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی و انقلابی بود.
در همین راستا کارآفرینان و فعالان اقتصادی نقش مهمی ایفا کرده و به رونق اقتصاد با احیای واحدهای تولیدی و صنعتی قدم برداشت. در همین‌باره خبرنگار روزنامه ایران اقتصادی با داوود دهقانی یکی از فعالان اقتصادی و کارآفرین از یاسوج به گفت‌و‌گو نشست که مشروح آن در ادامه منتشر شده است.

نقش دولت سیزدهم را در احیای کارخانه‌های تولیدی و صنعتی به‌عنوان یک کارآفرین و فعال اقتصادی چطور ارزیابی می‌کنید؟
دولت شهید آیت‌الله رئیسی متفاوت از سایر دولت‌ها بود، ایشان به معنای واقعی پیگیر مشکلات کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی نیمه‌راکد و غیرفعال بودند و برای احیای این نوع واحدها و زنجیره تولید و ساخت‌و‌ساز مسکن در نهضت مسکن ملی زحمات زیادی را کشیدند.
بنده به عنوان کارآفرین از یاسوج بارها به تهران مراجعه کردم و مشکلات استانی را درخصوص احیای کارخانه‌های خود، بیان کردم که واقعاً شهید آیت‌الله رئیسی پای صحبت‌ها و مشکلات کارآفرینان می‌نشستند و به سرعت دستور رسیدگی و بررسی را صادر می‌کردند.

احیای واحدهای اقتصادی چقدر در میزان اشتغال مؤثر است؟
همچنین شهید آیت‌الله رئیسی در سفر استانی به شهر یاسوج طرح‌های مختلفی را افتتاح کردند که 6 مجموعه بنده نیز شامل این طرح‌ها می‌شود.
بنده کار خود را با شرکت دژسازان آریوبرزن از سال ۱۳۸۵ در 2 بخش صنعت و ساختمان آغاز کردم و در راستای تشکیل زنجیره تولید مصالح ساختمانی در دولت سیزدهم ۶ مجموعه راکد را خریداری و احیا کرده‌ام.
اکنون این ۶ طرح در زمینه تولید در و پنجره دوجداره، تولید شن و ماسه، تولید بتن RCC (بتن غلتکی)، تولید نیوجرسی، تولید پودرسنگ و ریگ نمره‌بندی و انواع قطعات بتنی از جمله طرح‌های راکد بوده است که در دولت سیزدهم احیا شد و برای 327 نفر اشتغالزایی کرده است.
این طرح‌های صنعتی و تولیدی در شهرک صنعتی یاسوج قرار دارند که با احیای این طرح‌ها 65 درصد این شهرک فعال شده است ضمن اینکه برای بسیاری از مردم بومی اشتغالزایی فراهم شده است که این امر به اقتصاد استان نیز کمک شایانی کرده است.
شهید آیت‌الله رئیسی با راه‌اندازی نهضت مسکن ملی بسیاری از کسب‌و‌کارهای مرتبط با حوزه ساختمان را احیا کرد کارشناسان اقتصادی می‌توانند برآورد کنند که یک واحد آپارتمان چه رونقی در صنعت ایجاد می‌کند که اشتغال تعداد زیادی از افراد را به همراه خواهد داشت.
اکنون قرار است در یاسوج 10 هزار مسکن در طرح نهضت ملی ساخته شود که راه‌اندازی زنجیره تولید مصالح ساختمانی منجر به کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل مصالح از سایر استان‌ها خواهد شد و دستاوردهای خوبی برای اشتغال و صنعت استان را به همراه خواهد داشت.

مهم‌ترین مباحث در احیای واحدهای اقتصادی را توضیح دهید.
یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی وجود داشت بحث گردش مالی، تسهیلات و مشکلات بانکی است که در دولت سیزدهم این موضوع مورد رسیدگی قرار گرفت شخص شهید آیت‌الله رئیسی از آنجا که دغدغه‌مند برداشتن موانع و رفع آن از پای صنعتگران و کارآفرینان بود به شخصه پای درخواست اینجانب را برای رفع مشکلات و تسهیلات امضا کردند و دستور پیگیری دادند.
شخص شهید آیت‌الله رئیسی برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی بسیار دغدغه‌مند بودند، وقتی مشکلات استانی را با رئیس جمهور شهید بیان می‌کردیم، به سرعت از مسئولان استانی پیگیر می‌شدند و دستور حل آن را در ستادهای استانی اعلام می‌کردند.
برای رسیدگی به مشکلات و موانع تولید از زیر پای کارآفرینان و صنعتگران نیازمند حمایت‌های مسئولان استانی از جمله استاندار و فرماندار کهگیلویه و بویراحمد هستیم تا در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه‌های استانی با حضور و همدلی مدیران دستگاه‌های مختلف بویژه صنعت، معدن و تجارت به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کمک کنند.
همچنین احیای مجتمع فولاد آراد بویراحمد با پیشرفت فیزیکی نزدیک به 70 درصد واقع در شهرک صنعتی شماره ۲ یاسوج از دیگر طرح‌هاست. 400 میلیارد تومان برای خط تولید 9 هزار متری با هزینه شخصی صورت گرفته است و 400 میلیارد تومان دیگر نیاز است تا بتوانیم برای 180 نفر شغل ایجاد کنیم.
ایجاد اشتغال با رونق کارخانه‌ها، موجبات رشد اقتصادی، نوآوری و رقابت در اقتصاد و پویایی بازار کار را فراهم می‌کند و در نتیجه به افزایش افراد شاغل و کاهش آمارهای بیکاری می‌انجامد ثمره آن در سطح اقتصاد استانی و ملی را می‌توان دید.
این استان با حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خورستان واقع شده است و نیازمند راه‌اندازی واحد صنعتی فولاد است تا نیازهای استان را برطرف کرده و از هزینه‌های حمل‌و‌نقل بکاهد.
کهگیلویه و بویراحمد با تولید ۲۵ درصد نفت ایران در این استان دارای ظرفیت‌های خوبی است که نباید به آن بی‌توجه بود بلکه نیازمند راه‌اندازی صنایع مختلفی از جمله فولاد و میلگرد و سایر مباحث است ضمن اینکه باید مافیایی که اجازه رشد صنایع در این استان را نمی‌دهند شناسایی و با آنها برخورد شود.

انتظار شما به عنوان یک کارآفرین از رئیس جمهور آینده چیست؟
مهم‌ترین اولویت دولت آینده باید توجه به نیازهای جامعه و انتظارات اقتصادی مردم باشد که در آن اهتمام به کنترل و مهار تورم، مسکن و اشتغال بخصوص برای قشر جوان نیاز است تا در صدر برنامه‌ها و سیاست‌ها قرار گیرد.
نهضت احیای واحدهای تولیدی و صنعتی یکی از مهم‌ترین اقدامات بود که در دولت سیزدهم دنبال شد که دارای دستاوردهایی از جمله رونق تولید، به معنای افزایش فرصت‌های شغلی جدید، افزایش درآمد سرانه مردم و در نهایت، بهبود سطح زندگی مردم بود.
از رئیس جمهور آینده انتظار داریم که احیای واحدهای تولیدی راکد را به عنوان الگویی برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی در دستور کار قرار دهد که این امر نه تنها در راستای حمایت و ایجاد انگیزه در کارآفرینان و صنعتگران است بلکه منجر به شکوفایی دوباره صنعت و تولید در کشور می‌شود.

 

بــــرش

موانع تولید از مسیر تولید کنندگان برداشته شود  
بحث پرداخت تسهیلات برای واحدهای اقتصادی یکی از مهم‌ترین چالش‌هاست که انتظار ما از دولت این است که تسهیل در پرداخت تسهیلات، رفع موانع تولید و ارائه مشوق‌های مالی به سرمایه‌گذاران را به صورت جدی مورد توجه قرار دهد تا با سرمایه در گردش و راه‌اندازی یا احیای یک واحد تولیدی ثمره آن را در اقتصاد و اشتغال کشور ببینیم.
به‌طور قطع اگر موانعی همچون بوروکراسی، مشکلات بانکی و قوانین دست‌و‌پاگیر مورد توجه قرار گرفته و حل شود، احیای واحدهای تولیدی راکد در بلندمدت پایدار خواهد ماند و به رونق اقتصادی و چرخه تولید کمک شایانی خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی