صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و چهار - ۰۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و چهار - ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۶

ورود ۵۵۸ دستگاه ناوگان جدید تولید داخل به شبکه ریلی

۵۵۸ دستگاه شامل انواع ناوگان ریلی نو و بازسازی شده به ارزش ۳۶۲۷ میلیارد تومان، وارد شبکه ریلی کشور شد. مجموع ناوگان جدید توسعه یافته در این مرحله، ۵۵۸ دستگاه ناوگان است که این تعداد شامل ۵۱۶ واگن باری نو، ۱۲ دستگاه لکوموتیو نو، ۵ دستگاه لکوموتیو بازسازی شده، ۸ واگن مسافری نو و ۱۷ واگن مسافری بازسازی شده است. این تعداد ناوگان صددرصد در شرکت‌های داخلی تولید شده است.
شرکت‌های سرمایه‌گذار و خریدار این ناوگان در این مرحله؛ آذرکیا تجارت، آروین تبریز، احیا ریل ا‌یرانیان، البرز نیرو، پارسیان ریل شرق، تجارت کوشش سپاهان، حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی، راه‌آهن حمل و نقل، ریل ترابر سبا، سپهران ریل راسا، سریر لجستیک هوشمند ایرانیان، کشتیرانی طلیعه داران، کاوش ریل راسا، فولاد مبارکه، مپنا، مهتاب سیر جم، رجا و راه‌آهن ج.ا.ا هستند.

واگن‌های بالای ۵۰ سال از رده خارج می‌شوند
میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن در مراسم ورود ۵۵۸ دستگاه ناوگان تولید داخل نو و بازسازی شده به شبکه ریلی کشور با بیان اینکه پیگیری‌هایی که شهید رئیسی در حوزه ریلی داشتند، صنعت ریلی را برای ادامه راه امیدوار می‌کرد، گفت: بودجه راه‌آهن را با تلاش‌های صورت گرفته دو برابر کرده‌ایم.
صالحی گفت: عدم بهسازی و عدم انباشت در حوزه خط و ریل به حدود ۷۰ همت می‌رسید که‌ ما تمامی تلاش خود را برای جبران این عقب‌ماندگی به کار گرفته‌ایم. وی با بیان اینکه رشد ۳۴ درصدی در حوزه ترانزیت داشته‌ایم، گفت: یک جهش بزرگ در حوزه حمل و نقل بین المللی داشته‌ایم به طوری که میزان ترانزیت ما به بیش از ۲میلیون تن رسید که نوید بخش یک ترانزیت خوب بوده است. او گفت: در این دولت کریدورهای جدید راه‌اندازی شد و برای اولین بار در تاریخ ایران از مسیر روسیه هم بار ترانزیت کرده‌ایم و هم برای اولین بار کود پتاس را حمل کرده‌ایم.
صالحی افزود: در دوره‌های گذشته چندین کریدور را از دست دادیم اما در دولت سیزدهم کریدور‌های جدیدی را ایجاد کرده‌ایم.
صالحی افزود: ۳۰۰ کیلومتر احداث خط جدید و خط دوم احداث شد و خطوط تجاری و صنعتی را به ۱۶۶ کیلومتر رساندیم. وی افزود: مجموع خطوط ریلی بهره‌برداری شده در راه‌آهن به بیش از ۸۵۰ کیلومتر می‌رسد و ۵۵۸ دستگاه ناوگان جدید را به بخش حمل‌ونقلی خود اضافه کردیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این دولت با تسهیل در تبصره ۱۸ و ماده ۱۲، ۴هزار واگن باری نو به شبکه حمل ونقل ریلی وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲ برابر شده و ۱۰۴ درصد رشد در بخش واگن باری داشته است.
او گفت: بخش زیادی از واگن‌های فرسوده را از رده خارج می‌کنیم و بزودی آیین‌نامه برای واگن‌های با عمر بالای ۵۰ سال در دستور کار قرار می‌گیرد.
 
بهره‌برداری از ۹۳ لکوموتیو جدید و بازسازی شده در دولت سیزدهم
هادی یارجی، مدیرکل نیروی کشش راه‌آهن نیز در مراسم بهره‌برداری از ۵۵۸ ناوگان جدید نو و بازسازی شده مسافری و باری تولید داخل که در ایستگاه راه‌آهن تهران برگزار شد، اهم فعالیت‌های اداره نیروی کشش طی دولت سیزدهم را تشریح کرد.
یارجی گفت: طی فعالیت دولت سیزدهم، ۹۳ لکوموتیو نو و بازسازی شده وارد شبکه ریلی شد و هم‌اکنون نیز در حال خدمت و در سیر هستند.
 وی تأکید کرد: فقط طی ۶ ماه گذشته، ۱۷ لکوموتیو وارد شبکه ریلی شد که از این تعداد ۱۲ دستگاه لکوموتیو نو و
۵ لکوموتیو بازسازی شده‌اند.
نهضت بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی ادامه دارد
خان‌آبادی مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت ناوگان شرکت راه‌آهن نیز در مراسم ورود ۵۵۸ دستگاه ناوگان تولید داخل با بیان اینکه انواع ناوگان تولید و بازسازی شده وارد صنعت ریلی کشور شده است، گفت: ۵۵۸ دستگاه قرار است افتتاح شود که شامل ۵۱۶ دستگاه واگن باری، ۲۵ دستگاه واگن مسافری و ۱۷ دستگاه لکوموتیو است که وارد صنعت ریلی کشور شده است.
وی افزود: ۵۱۶ دستگاه واگن باری از انواع مختلف واگن‌های لبه بلند برای معادن، واگن لبه کوتاه برای تولیدات شرکت‌ها، واگن حمل غلات و همچنین واگن مسطح برای حمل کانتینر است.
وی افزود: در حوزه مسافری ۲۵ دستگاه وارد شده که شامل ۱۷ دستگاه بازسازی شده است که عمر آنها بالای ۳۰ سال بود و این ناوگان ۶ تخته و ۴ تخته بوده است.
خان‌آبادی بیان کرد: ۸ دستگاه واگن مسافری نو بوده و مابقی نوسازی شده است. در حال حاضر نهضت نوسازی و بازسازی ادامه داشته و یک روند مناسب برای ایمنی داریم.
 
۹ هزار واگن باری به سیستم ترمز مجهز شدند
محمد‌هادی ضیایی‌مهر، معاون ناوگان شرکت راه‌آهن در مراسم افتتاح ۵۵۸ دستگاه ناوگان تولید داخل نو و بازسازی شده به شبکه ریلی با بیان اینکه اقدامات خوبی در دولت سیزدهم در امر توسعه ناوگان شکل گرفته است، اظهار کرد: در طی چند مرحله در دولت سیزدهم ۴۲۶۰ دستگاه ناوگان ریلی به شبکه کشور افزوده شد و در اختیار حوزه‌های باری و مسافری قرار گرفت.
 وی افزود: تمام این ناوگان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شکل گرفته است و تماماً نیز توسط تولید‌کنندگان داخلی تولید و نوسازی صورت گرفته است‌.
 عضو هیأت مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برخی از اقدامات شرکت راه‌آهن در دولت سیزدهم گفت: یکی از این اقدامات ممنوعیت تردد واگن‌های فاقد ترمز در قطارهای باری بود. از حدود ۲۰سال پیش تا نیمه دوم سال گذشته حدود ۹هزار دستگاه ناوگان یعنی ۳۰ درصد واگن‌های باری شبکه ریلی بدون ترمز در شبکه سیر می‌کرد که باعث کاهش ایمنی سیر قطارها، مطمئن نبودن راهبر قطار برای ترمز مناسب، ایجاد شوک به واگن قطار، آسیب به خط ناوگان و خروج ناوگان از خط می‌شد.
 وی تصریح کرد: هم‌اکنون تمام قطارهای باری شبکه راه‌آهن با ۱۰۰ درصد قابلیت ترمز سیر می‌کنند و حتی یک واگن بدون ترمز نیز وجود ندارد. در قطارهای مسافری نیز با توجه به اهمیت ایمنی، پیشتر این اقدام انجام شده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی