صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و چهار - ۰۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و چهار - ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

پرداخت پول گندمکاران از 41 هزار میلیارد تومان گذشت

اذعان فائو به موفقیت ایران در خودکفایی گندم

امین محمودی
خبرنگار

تأمین امنیت غذایی مردم ایران یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم بوده و این دولت در حالی که سیلوهای خالی و مزارع خشک و معطل را از دولت دوازدهم تحویل گرفت طی سه سال اقدام به جمع‌آوری و ذخیره‌سازی نیازهای غذایی مردم کرد و با اتخاذ سیاست‌های تشویقی و حمایتی تولید غلات در کشور را به سطح پایداری رساند. جدیدترین آمار منتشرشده از سوی فائو موفقیت دولت شهید رئیسی در این زمینه را تأیید می‌کند و می‌گوید ایران با تولید بیش از 20 میلیون تن غلات در آسیا پیشرو است و توانسته به خودکفایی در تولید گندم برسد.
به طوری که وزارت جهاد کشاورزی طی سه سال اخیر تلاش کرده تا با خودکفایی در بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله گندم از میزان ارزبری برای واردات این کالاهای اساسی بکاهد به طوری که آمارهای گمرک نیز مؤید آن است که با توجه به تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال گذشته تاکنون گندمی وارد کشورمان نشده است.
با این حال اما گزارش‌ها حاکی از آن است که میزان تولید گندم به عنوان قوت لایموت مردم در سال‌جاری با افزایشی 1.5 میلیون تنی به بیش از 15 میلیون تن خواهد رسید.
این امر به این دلیل صورت گرفت که با روی کار آمدن دولت سیزدهم قیمت خرید تضمینی گندم از کیلویی پنج هزار تومان به ۷۵۰۰ تومان و در ابتدای سال ۱۴۰۱ به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و مجدد این رقم به ۱۳ هزار تومان افزایش یافت تا کشاورزان متضرر نشوند.
در نهایت نیز قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۳ به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت که می‌توانست بالاتر هم باشد. البته مهم‌تر از آن، پرداخت بموقع مطالبات گندمکاران بود که با پیگیری و جدیت شهید جمهور در دولت سیزدهم صورت گرفت و موجب اعتمادسازی در کشاورزان شد. این اعتمادسازی، در سال‌های 1402 و امسال نتیجه داد و پیش‌بینی‌ها از رشد تولید گندم در کشور، حکایت دارد.

بودجه 201 هزار میلیارد تومانی برای خرید گندم
 با نگاهی اجمالی به خرید تضمینی گندم قبل از سال ۱۴۰۰ و پس از آن نشان می‌دهد که این نرخ با افزایش ۲۵۰ درصدی همراه بوده است. در نتیجه اقدامات انجام شده، از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲ خرید تضمینی گندم ۱۲1 درصد افزایش یافته است.
با این حال دولت در بودجه 1403 پیش‌بینی کرده که میزان خرید تضمینی گندم از 10 میلیون و 400 هزار تن به 11 میلیون و 500 هزار تن برسد تا کشورمان علاوه بر خودکفایی در تولید آرد و نان در سال گذشته در سال‌جاری گندم صنایع را نیز تأمین کند و در این زمینه نیز خودکفا شود به همین دلیل برای رسیدن به آن بیش از 201 هزار میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است.

نزدیک به نیمی از مطالبات گندمکاران پرداخت شد
در همین خصوص سهراب سهرابی افزود: براساس آخرین گزارش‌ها از سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران (سیفا) بیش از ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خرید تضمینی شده و عملیات برداشت این محصول در ۲۸ استان کشور ادامه دارد.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ارزش این میزان گندم خریداری شده را ۸۹ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و اظهارداشت: تاکنون ۴۱.۲ هزار میلیارد تومان معادل حدود ۵۰ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.
سهرابی با بیان اینکه پی‌گیری‌های وزیر جهاد کشاورزی، معاون امور زراعت و معاون برنامه‌ریزی وزارتخانه برای دریافت مابقی پول گندمکاران ادامه دارد، گفت: تأمین اعتبار پول گندمکاران از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور صورت می‌گیرد و به محض تأمین اعتبار، وجوه به حساب کشاورزانی که گندم خود را به مراکز رسمی دولتی تحویل داده‌اند، واریز می‌شود.
وی در همین حال خاطرنشان کرد: میزان خرید تضمینی گندم در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۳۴۰ هزار تن افزایش نشان می‌دهد.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری مربوط به استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۶۱۵ هزار تن، گلستان یک میلیون تن، فارس ۶۰۰ هزار تن، ایلام ۳۲۴ هزار تن و خراسان رضوی ۲۰۰ هزار تن است.
وی گفت: برآوردها حاکی از آن است که امسال ۱۴.۵ تا ۱۵.۵ میلیون تن گندم تا پایان شهریور ماه از مزارع آبی و دیم برداشت شود و با توجه به این میزان تولید، نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت و به خودکفایی خواهیم رسید.
سهرابی ادامه داد: تمام نیاز گندم کشور در حوزه خبازی‌ها و صنف و صنعت از محل گندم داخل تأمین می‌شود و نیاز به واردات گندم نداریم. وی درباره تولید بذر گندم نیز گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار تن بذور اصلاح شده در طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده تهیه شده و مزارع بذری نیز در حال برداشت هستند.

 

بــــرش

پول ابربدهکاران مالیاتی در جیب گندمکاران
در سال ۱۴۰۲، مبلغ ۲۵ همت از مطالبات گندمکاران از طریق مالیات دریافت‌شده از ۹۰ شرکت حقوقی که جزو بزرگترین بدهکاران مالیاتی بودند، پرداخت شد. این رویکرد نشان می‌دهد که با اخذ صحیح و عادلانه مالیات از درآمدهای بالا و استفاده از آن برای حمایت از اقشار کم‌درآمد و تولیدکنندگان داخلی، می‌توان به توسعه پایدار و متوازن اقتصادی دست یافت. در همین خصوص حبیب قاسمی، نماینده مجلس دوازدهم تصریح کرد: پرداخت مطالبات گندمکاران به پشتوانه مالیات، نمونه‌ای بارز از تأثیر مثبت سیاست‌های مالیاتی بر تولید داخلی و عدالت اقتصادی است. این اقدام نه‌تنها به تأمین مالی کشاورزان کمک کرد، بلکه نقش مهمی در حمایت از تولید داخلی ایفا کرد. با استفاده از منابع مالیاتی برای پرداخت مطالبات گندمکاران، دولت توانست از یک سو نیازهای فوری این بخش مهم اقتصادی را برطرف کند و از سوی دیگر، چرخه تولید را به صورت پایدار ادامه دهد. نماینده شهرضا و دهاقان افزود: علاوه بر حمایت از تولید، پرداخت مطالبات گندمکاران از محل مالیات، گامی مهم در جهت برقراری عدالت اقتصادی است. در بسیاری از موارد، تولیدکنندگان و کشاورزان با مشکلات مالی جدی مواجه‌اند و پرداخت بموقع مطالبات آنان می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر وضعیت معیشتی و توان اقتصادی آنان داشته باشد. استفاده از مالیات برای این منظور، به معنای توزیع عادلانه‌تر منابع مالی و کاهش فشار بر قشرهای کم‌درآمدتر جامعه است.

جستجو
آرشیو تاریخی