صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و چهار - ۰۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و چهار - ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

اخبار

خوداتکایی در تولید علوفه دامی، دستاورد دولت سیزدهم
رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: یکی از برنامه‌های تولید گوشت در کشور بحث تأمین علوفه و نهاده‌های دامی است که در دولت سیزدهم به منظور خوداتکایی در تولید علوفه اقدامات مؤثری صورت گرفته است.
حسن خمیس‌آبادی در گفت‌وگو با ایرنا درباره وضعیت تأمین علوفه جمعیت دامی کشور اظهار داشت: مؤسسه تحقیقات علوم دامی بخصوص در دولت سیزدهم ارزش غذایی دام‌های کشور را از طریق پسماندها و ضایعات کشاورزی در تغذیه دام و در جداول ترکیبات شیمیایی مشخص کرده است.
وی افزود: در سال‌های گذشته جداول نیاز غذایی دام براساس جداول ترکیبات شیمیایی خارج از کشور یعنی امریکا تحت عنوان NRC تنظیم می‌شد. به طور مثال، براساس نهاده‌های دامی مورد استفاده همچون ذرت، یونجه و کنسانتره باید گاو شیری ۴۵ لیتر شیر می‌داد، اما دام ما این میزان تولید نداشت.
رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه پیش از این ارزش غذایی علوفه‌هایی که در کشور تولید می‌شد را نداشتیم، افزود: امروز جدول NRC کشور بر اساس فیزیولوژی دام و ارزش غذایی نهاده‌های دامی چون ذرت، سویا، یونجه، پسماندهای کشاورزی و ضایعات میوه و تره‌بار در تغذیه خوراک دام تعیین و تنظیم شده است.
خمیس‌آبادی گفت: سالانه بیش از ۱۸۰ هزار تن پودر پر در کشور تولید می‌شود که به دلیل غیر قابل هضم بودن پروتئین آن، دور ریخته می‌شد، اما امروزه با دستیابی به دانش فنی پودر پر هیدرولیز شده بیش از ۷۰ درصد پروتئین آن قابل هضم است.
به گفته رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور، پودرپر منبع غنی پروتئین است که با فرآوری می‌توان آن را در تغذیه دام مورد استفاده قرار داد.
وی تصریح کرد: هر ۱.۵ کیلوگرم پودر پر برابر یک کیلوگرم سویا ارزش پروتئینی در تغذیه دام دارد که می‌تواند به جای سویا وارداتی جایگزین شود و در نهایت باعث کاهش خروج ارز از کشور شود.
خمیس‌آبادی ادامه داد: اکنون کارهای میدانی آن انجام شده و در تعدادی از مزارع به صورت پایلوت در حال اجراست که امیدواریم در آینده نزدیک به صورت یک فرمول کلی در کشور ارائه و مورد استفاده دامداران و پرورش دهندگان دام و طیور قرار بگیرد.
 
صادرات روغن نباتی یک هفته‌ای ممنوع شد
سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به گمرک، نامه یک هفته قبل خود را باطل و اعلام کرد: با توجه به اینکه واردات انواع روغن‌های خام مشمول ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی بوده و تابع قیمت‌گذاری عرضه در شبکه توزیع است، از صادرات انواع روغن خوراکی ممانعت به عمل آورید.
نرگس باقری، مدیرکل دفتر صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با ارسال نامه‌ای به شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک درخصوص ممنوعیت صادرات انواع روغن خوراکی نوشت: پیرو نامه شماره 2867737 مورخ 1403٫03٫13 به پیوست تصویر نامه شماره 67691 مورخ 1403٫03٫23 معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره لزوم ممنوعیت صادرات انواع روغن، به دلیل واردات انواع روغن خام با ارز 28500 ارسال و تأیید می‌شود.
به استناد مفاد بند ب ماده 23 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور صادرات کالاهایی که دولت برای تأمین آنها یارانه مستقیم پرداخت می‌نماید، ممنوع است.

جستجو
آرشیو تاریخی