ایران رتبه ۲ رشد تولید نفت جهان شد

بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی یک مؤسسه بین‌المللی، ایران با ثبت رشد ۱۹ درصدی تولید نفت و میعانات در سال گذشته، دومین کشور جهان از این نظر بوده است.
آمار منتشرشده در گزارش مرور آماری انرژی جهان که از سوی مؤسسه انگلیسی IE منتشر شده نشان می‌دهد ایران رتبه دو جهان در افزایش میزان تولید نفت خود در سال گذشته را کسب کرده است.
تولید نفت خام و میعانات ایران در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۹ درصدی نسبت سال قبل از آن مواجه شده و به ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است. ایران در سال پیش از آن ۳ میلیون و ۳۳۱ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.
رشد ۱۹ درصدی تولید نفت خام و میعانات ایران در سال ۲۰۲۳ که با وجود تداوم تحریم‌های غیرقانونی امریکا به دست آمده است بیش از ۱۳ برابر متوسط رشد تولید نفت دنیا در این سال بوده است. کل تولید نفت خام و میعانات دنیا در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱.۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۸۲ میلیون و ۶۳۶ هزار بشکه در روز رسیده است.
بر این اساس، ایران رکورددار رشد تولید نفت در میان تولیدکنندگان بزرگ نفت طی سال میلادی گذشته بوده است. در واقع بیشتر تولیدکنندگان نفت در این سال نه تنها رشد تولید نداشته‌اند بلکه با کاهش تولید مواجه شده‌اند. برای مثال تولید نفت خام و میعانات عربستان در سال ۲۰۲۳ کاهش ۸.۶ درصدی پیدا کرده است. تولید نفت عراق در این سال ۳.۹ درصد، کویت ۴.۳ درصد، عمان ۱.۵ درصد، امارات ۳.۴ درصد، الجزایر ۳.۴ درصد و روسیه ۱.۱ درصد کاهش داشته است.
از جمله کشورهای مهمی که افزایش تولید داشته‌اند نیز می‌توان به کانادا با رشد ۱.۴ درصد، امریکا با رشد ۸.۵ درصد، آرژانتین با رشد ۱۳.۸ درصد و چین با رشد ۲.۱ درصد اشاره کرد.
کشور گویان در سال ۲۰۲۳ رشد ۴۰.۸ درصدی در تولید نفت خود داشته و در رتبه نخست جهان از این نظر قرار گرفته هرچند تولید نفت این کشور فقط ۳۹۱ هزار بشکه در روز بوده است.
 بر اساس این گزارش ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت خام و میعانات دنیا طی سال میلادی گذشته بوده و ۴.۸ درصد از کل نفت خام و میعانات تولیدی دنیا مربوط به ایران بوده است. امریکا با سهم ۱۵.۶ درصدی بزرگترین تولیدکننده در دنیا بوده و روسیه با ۱۲.۸ درصد، عربستان با ۱۱.۶ درصد، کانادا با ۶ درصد، عراق با ۵.۲ درصد، و چین با ۵.۱ درصد به ترتیب در رتبه‌های دوم تا ششم و قبل از ایران قرار گرفته‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی