صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و پنج - ۰۹ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و پنج - ۰۹ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

فرا رفتن جوجه‌ریزی خرداد از ۱۵۱ میلیون قطعه

جهش تولید در صنعت مرغداری

عبور تولید مرغ کشور از 150 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در بهمن و اسفندماه سال قبل گامی بزرگ در بازسازی صنعت مرغداری کشور بود که خوشبختانه با تمهیداتی که درنظر گرفته شد، این روند در سال‌جاری هم ادامه پیدا کرده است

نفیسه امامی
خبرنگار

قیمت‌های فعلی فروش مرغ از سطح بازار حاکی از آن است که قیمت این محصول پروتئینی از روند با ثباتی در خرده فروشی‌ها برخوردار است و دیگر همانند سنوات گذشته شاهد نابسامانی قیمت و واردات مرغ به منظور ایجاد تعدیل قیمت در بازار نیستیم.
با توجه به تداوم مازاد تولید و براساس آمار در خردادماه، میزان جوجه‌ریزی به ۱۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه رسیده که این میزان مازاد بر نیاز سالانه کشور است، در حالیکه پیش‌بینی می‌شد در خرداد بالای ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت بگیرد.
در فروردین و اردیبهشت ماه سال گذشته در مجموع ۲۰۸ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام گرفته بود، اما در فروردین ماه سال‌جاری بیش از ۱۳۶ میلیون قطعه و در اردیبهشت ماه ۱۵۶ میلیون قطعه جوجه‌‌ریزی شد و حالا در خرداد ماه به بیش از 151 میلیون قطعه جوجه‌ریزی رسیده‌ایم. جوجه‌ریزی در سال گذشته نیز نسبت به سنوات گذشته رشد قابل توجهی را نشان می‌داد.
اشباع بازار از مرغ
علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران با اشاره به افزایش میزان جوجه‌ریزی گفته است: با توجه به افزایش تولید و عرضه در برابر تقاضا شاهد کاهش قیمت مرغ زنده و اشباع بازار هستیم که همین امر موجب شده تا مرغداران در مسیر زیان حرکت کنند.
ابراهیمی ادامه داده است: اقدامات پشتیبانی امور دام مبنی بر خرید حمایتی کافی نبوده و به گونه‌ای نبوده که اثر مثبتی بر قیمت در بازار داشته باشد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده را ۵۲ تا ۵۶ هزارتومان اعلام کرده و افزوده است: قیمت کنونی مرغ به سبب افزایش حجم تولید و عرضه کمتر از نرخ مصوب و تمام شده است.
ابراهیمی تأکید کرده است: گرچه در ماه‌های گرم سال، تولید مقداری کاهش می‌یابد، اما در شرایط فعلی تولید ماهانه گوشت مرغ ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزارتن است، درحالیکه مصرف کشور حدود ۲۳۰ هزارتن است.
بنابر آمارهای اعلامی بیش از ۱۸ هزار و ۳۰۰ واحد مرغداری در کشور وجود دارد که سالانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتن مرغ تولید می‌کنند، اگرچه عنوان می‌شود ظرفیت واحدهای مرغداری بیش از این آمار است.
عبور تولید مرغ کشور از ۱۵۱ میلیون جوجه‌ریزی در بهمن و اسفندماه سال قبل گامی بزرگ در بازسازی صنعت مرغداری کشور بود که خوشبختانه با تمهیداتی که درنظر گرفته شد، این روند در سال‌جاری هم ادامه پیدا کرده است.
بخش دام و طیور یکی از بزرگترین صنایع در کشور است و طبق آمارهای موجود پتانسیل تولید سالانه ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن مرغ در کشور وجود دارد، درحالیکه با احتساب سرانه مصرف داخل نیاز کشور بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن نیست که براین اساس ظرفیت صادرات یک میلیون تن مرغ به بازارهای هدف با ایجاد حمایت‌های لازم وجود دارد.
هدف‌گذاری ماهانه صادرات 15 هزار تن
براساس جوجه‌ریزی‌های صورت گرفته برای امسال صادرات ماهانه ۱۱ تا ۱۵ هزار تن مرغ هدف‌گذاری شده است. در همین راستا حسن‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد با صدور بخشنامه‌ای در تاریخ ۴ تیرماه، مجوز صادرات گوشت مرغ مازاد بر مصرف استان‌ها را صادر کرد. براساس این بخشنامه و پیرو ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی به منظور استمرار تولید و حمایت از تولید کنندگان، صادرات مقدار اعلام شده گوشت مرغ مازاد بر مصرف استان‌ها در مجوز فوق الذکر تا اطلاع ثانوی و بدون محدودیت زمانی بلامانع است.
از اواخر سال گذشته صادرات مرغ پس از سال‌ها آغاز شد که بر اساس مازاد تولید کشور از واردکننده مرغ به صادرکننده تبدیل شد. طبق آخرین آمار سازمان دامپزشکی از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ تن مرغ به بازارهای هدف صادر شده است که بنابر سیاست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش حجم جوجه‌ریزی و تولید داخل انتظار می‌رود که این روند استمرار یابد.
با توجه به مازاد تولید مرغ و اهمیت صنعت طیور حالا به یکی از کشورهای صادر کننده مرغ تبدیل شده‌ایم و با این میزان تولیدی که استمرار پیدا کرده است، هیچ نابسامانی و کمبودی در بازار مرغ به وجود نخواهد آمد. انتظار می‌رود با حمایت‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان مرغ و طیور داشته‌اند، بتوانیم به یکی از کشورهای صادرکننده تبدیل شویم و ماهانه به بیش از ۱۰ هزار تن صادرات دست پیدا کنیم.

 

بــــرش

تأمین بموقع نهاده‌ها برای تولیدکنندگان طیور
امروز بازار نهاده‌ها در آرامش کامل است و شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره‌گیری از مکانیزم استمهال،خدمت مهمی به جامعه مرغداران کرده است، به گونه‌ای که عمده انبارهای مرغداران و زنجیره‌ها پر از نهاده است.

جستجو
آرشیو تاریخی