صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و پنج - ۰۹ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و پنج - ۰۹ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

اخبار

تولید شکر به یک میلیون و ۴۴۰ هزارتن رسید
کارشناس کشاورزی گفت: بنابر آمار، سال گذشته یک میلیون و ۴۴۰ هزارتن شکر تولید شد و پیش‌بینی می‌شود که امسال به یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن برسد. غلامحسین بهمنی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به فراوانی عرضه و روند مناسب واردات، التهابات بازار شکر کاهش یافته است. او قیمت مصوب هر کیلو شکر با ارزش افزوده ۱۰ درصد در سامانه بازارگاه را ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی شکر در بسته بندی‌های یک کیلویی برای مصرف‌کننده ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان است. بهمنی درباره آخرین وضعیت واردات شکر گفت: بنابر آمار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۱۷۱ هزارتن شکر وارد کشور شده، هرچند بنابر آمار غیررسمی تا پایان خرداد ۴۰۰ هزارتن شکر وارد شده است. دبیر اسبق انجمن تصفیه‌کنندگان شکر ادامه داد: بنابر آمار، سال گذشته یک میلیون و ۴۴۰ هزارتن شکر تولید شد که با احتساب کشت پاییزه، تعادل در بازار ایجاد شده است. برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال تولید شکر به یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن برسد. او نیاز سالانه شکر را ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: با احتساب تولید داخل، ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارتن کسری شکر در سال باید از طریق واردات تأمین شود. کمااینکه سال گذشته ۷۲۶ هزارتن شکر وارد شد. کارشناس کشاورزی گفت: طبق روال همه ساله در فصل گرما مصرف ماهانه شکر به بالای ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزارتن می‌رسد، اما به دلیل شرایط مساعد عرضه نوسان قیمتی در بازار نخواهیم داشت.
 
اجرای مصوبه الگوی کشت راهکار دستیابی به خودکفایی محصولات اساسی
عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: بنابر آمار اجرای مصوبه الگوی کشت نیازمند سالانه ۳۵ تا ۴۰ همت اعتبار است که در صورت تخصیص، سیاست خودکفایی محقق می‌شود.
عطاءالله هاشمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دولت در راستای تحقق خوداتکایی و خودکفایی محصولات اساسی باید الزامات و زیرساخت‌های لازم را فراهم کند. به گفته او، خودکفایی ۱۰۰ درصدی ۵ محصول اساسی و خوداتکایی حداکثری در تولید محصولاتی همچون دانه‌های روغنی جزو سیاست‌های وزارت جهاد است که برای تحقق آن باید اعتبارات و حمایت‌های لازم را فراهم کنند، در غیر این صورت کماکان برای تأمین به دیگر کشور‌ها وابسته خواهیم بود. هاشمی ادامه داد: تا زمانی که الزامات اجرای مصوبه الگوی کشت فراهم نشود، خوداتکایی تولید دانه‌های روغنی در حد شعار باقی می‌ماند. عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی با بیان اینکه اجرای مصوبه الگوی کشت نیازمند سالانه حداقل ۳۵ تا ۴۰ همت اعتبار است، گفت: اگر الزامات و اعتبارات مورد نیاز برای سال زراعی آینده فراهم شود، طی بازه زمانی ۵ ساله برنامه هفتم به خوداتکایی ۸۰ درصدی خواهیم رسید و تنها ۲۰ درصد روغن مورد نیاز از طریق واردات تأمین خواهد شد. همچنین خودکفایی ۱۰۰ درصدی گندم، برنج، پنبه، جو و شکر با اتخاذ حمایت‌های لازم تحقق می‌یابد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی