بازگشت بورس به روال عادی

برگشت دامنه نوسان به روال عادی پس از ۴۱ روز

پس از 41 روز بورس دوباره به روال عادی خود بازگشت و در نخستین روز هفته شاخص کل بورس با رشد 10 هزار واحدی به پیشواز این رفع محدودیت رفت.
محدودیت دامنه نوسان قیمت کلیه نمادهای سهام و حق تقدم سهام در تمام بازارهای بورس و فرابورس بعد از ۴۱ روز، از دیروز (شنبه) به روال عادی بازگشت.
براین اساس دامنه نوسان قیمت در بازار سهام از ۹ تیرماه ۱۴۰۳ به مثبت و منفی ۶ درصد تغییر کرد.طبق مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، از امروز (شنبه ۹ تیر ماه) دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی (سهام و حق تقدم (به استثنای بازار پایه و توافقی)) در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس به ۶ درصد و دامنه نوسان قیمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس نیز به مثبت و منفی ۱۰ تغییر کرد. گفتنی است همچنین دامنه نوسان روزانه سهام در تابلوی زرد بازار پایه مثبت و منفی ۳ درصد، تابلو نارنجی بازار پایه مثبت و منفی ۲ درصد و تابلو قرمز بازار پایه مثبت و منفی ۱ درصد است.
 پس از شهادت رئیس‌جمهور و هیأت همراه در روز یکشنبه (30 اردیبهشت)، با تصمیم هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار معاملات بورس دامنه نوسان سهام به 2 درصد کاهش پیدا کرد و در بازار سرمایه برای 6 هفته پیاپی این محدودیت ادامه یافت.
 
افزایش بیش از ۱۰ هزار واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بورس روز گذشته 10 هزار و ۸۹۲ واحد افزایش یافت. در این روز شاخص کل بورس با افزایش ۱۰ هزار و ۸۹۲ واحدی در سطح ۲ میلیون و ۹۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش ۵ هزار و ۳۹۸ واحدی در سطح ۶۷۸ هزار و ۶۶۱ واحدی ایستاد تا شاهد روزی مثبت برای بازار سرمایه باشیم. در جریان معاملات دیروز نوری، بوعلی، حکمتی سه نماد با بیشترین تأثیر بر شاخص کل بورس بودند. همچنین سه نماد ذوب، فولاد و خودرو پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس بودند.‌ شاخص کل فرابورس هم با افزایش ۱۴۱ واحدی در ارتفاع ۲۲ هزار و ۴۴۵ واحدی ایستاد. بپاس، زاگرس و شگویا هم سه نماد با بیشترین تأثیر بر این شاخص بودند.
روز گذشته گروه خودرو با ارزش معاملاتی ۲۰۴ هزار میلیارد تومانی برترین گروه صنعتی بود و بعد از آن گروه شیمیایی و فلزات اساسی در جایگاه بعدی قرار گرفتند. همچنین سه نماد دابور، سصوفی و سفارش بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص دادند.
گفتنی است، دیروز پس از گذشت بیش از یک ماه طبق مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دامنه نوسان روزانه قیمت سهام در بازارهای اول، دوم و نوآفرین فرابورس به مثبت و منفی ۶ درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی و مختلط به مثبت و منفی ۱۰ درصد تغییر کرد.
 
۱.۸ میلیون سهامدار از طریق سجام سود دریافت کردند
تعداد ۱۰ شرکت سود جاری و مطالبات بیش از یک میلیون و ۸۲۸ هزار سهامدار که شامل ۲ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان می‌شود را در هفته گذشته، از طریق اطلاعات سامانه سجام به حساب سرمایه‌گذاران واریز کردند.
جزئیات واریز سود سهامداران در هفته اول تیرماه سال‌جاری حاکی از آن است که 10 ناشر سود جاری، سنواتی و حق تقدم یک میلیون و 828 هزار و 488 سهامدار را که شامل 2 هزار و 905 میلیارد و 301 میلیون تومان می‌شود به حساب سجامی سرمایه‌گذاران واریز کردند.
این گزارش می‌افزاید: در هفته اول تیرماه امسال، 4 شرکت «صندوق‌ ETF واسطه‌گری‌ مالی ‌یکم‌-سهام، توکاریل، پتروشیمی ‌تندگویان و بانک ‌ملت» سود جاری یک میلیون و 641 هزار و 887 سهامدار که شامل 2 هزار و 768 میلیارد و 275 میلیون تومان می‌شود به حساب آنها در سامانه سجام واریز شد.
گفتنی است در این بازه زمانی، 6 ناشر«بانک‌ پاسارگاد، بیمه‌اتکایی‌، سولیران، مهرکام‌پارس، قند نیشابور و سرمایه‌‌گذاری صنعت‌ بیمه» سود سنواتی و حق تقدم 186 هزار و 601 سهامدار که شامل 137 میلیارد و 25 میلیون تومان می‌شود را توسط سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی