سبقت برقی نیروگاه‌های ایران از ۲۰۰ کشور جهان

وزیر نیرو از شکستن رکورد رشد تولید برق در ایران و رسیدن به جایگاه هفتم در میان ۲۰۶ کشور دنیا خبر داد و به یک گزارش بین‌المللی معتبر در نشریه FORBES استناد کرد و گفت که ایران در سه سال گذشته «رتبه هفتم رشد تولید برق جهان» را به‌دست آورده است.
بین شهریور ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۳، ۶۵ نیروگاه به ارزش ۳.۵ میلیارد یورو در ایران ساخته شده است.
این سرمایه‌گذاری از بودجه ۹۱ شهر در امریکا از جمله دیترویت، دالاس و بوستون بیشتر است.
سه سال پیش آمار توانیر از ناترازی عمیق و قطعی برق طولانی مدت در صنایع و بخش خانگی روایت می‌کرد اما اکنون قطع برق خانگی صفر شده و تأمین برق صنعتی نیز ۲۱ درصد رشد کرده است. مرور گزارش‌های نشریه FORBES مشخص کرد، استناد وزیر نیرو به گزارش مؤسسه EI بوده که از سال ۲۰۰۳ مشعول به تدوین آمارنامه‌های انرژی دنیا است.
مطابق گزارش این مؤسسه، ایران در طول ۳ سال گذشته برای کسب رتبه هفتم رشد تولید برق، ۴۵.۷ تراوات ساعت به تولید انرژی برق خود اضافه کرد.
انرژی برق اضافه شده ایران در ۳ سال اخیر از کل تولید ۲۵ کشور جهان از جمله دانمارک، ایرلند و آذربایجان بیشتر بود.
برق به‌واسطه ویژگی‌های خود از جمله عدم ذخیره‌سازی مهم‌ترین نماگر رشد اقتصادی کشورها به حساب می‌آید.
عمار حسینی، کارشناس اقتصادی به رشد ۷۲.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی ایران طی ۳ سال اخیر اشاره کرده و گفته است که حداکثر رشد تولید برق به بخش مولد اقتصاد ایران هدایت شده و همین مسأله سبب شده تا شاهد رشد قابل توجه تولید ناخالص داخلی در کشور باشیم.
کارشناسان اعتقاد دارند، یک برنامه منسجم توسعه صنعتی در کنار دیپلماسی فعال اقتصادی و یافتن بازارهای جدید می‌تواند تقاضای محصولات صنعتی در کشور را افزایش داده و زمینه تخلیه کامل اثر نیروگاه‌سازی در بخش مولد اقتصاد و رشد کشور را فراهم کند.
جستجو
آرشیو تاریخی