صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و شش - ۱۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و شش - ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

با افزایش تولید و تأمین مازاد بر نیاز نهاده‌های دامی محقق شد

کاهش محسوس قیمت تخم‌مرغ در بازار

امین محمودی
خبرنگار


آمارهای تولید مرکز آمار نشان می‌دهد سرانه مصرف تخم‌مرغ برای هر ایرانی بیش از ۱۴ کیلوگرم است، در حالی که میزان مصرف این محصول به طور میانگین در جهان بین ۱۱ تا ۱۲ کیلوگرم و در کشورهای پیشرفته دنیا ۱۸ کیلوگرم است.
به همین دلیل می‌توان گفت در واقع سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشور ما نسبت به میانگین جهانی بالاتر و نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا کمتر است، با این حال در سال‌جاری مصرف این محصول پروتئینی در کشورمان افزایش یافته است.
این مهم بدون شک به لطف مناسب بودن قیمت این کالای اساسی است به طوری که انتظار می‌رود در تابستان سال‌ جاری روند کاهش قیمت آن دوباره ادامه‌دار باشد. به طوری که هم اکنون نیز قیمت تخم‌مرغ کاهش یافته و هر شانه 30 عددی تخم‌مرغ بر اساس مشاهدات میدانی در تهران 104 تا 110 هزار تومان و در میادین میوه و تره بار 98 هزار تومان به فروش می‌رسد.
این در حالی است که قیمت این محصول پیش از این در میادین میوه به قیمت 112 هزار تومان و در بازار در محدوده 130 هزار تومان نیز به فروش می‌رسید.
با ورود به فصل گرما میزان مصرف تخم‌مرغ در بازار کاهش یافته و با وجود صادرات بخشی از تولید مازاد، قیمت این محصول در بازار متناسب است.
قیمت تخم‌مرغ کمتر از نرخ مصوب است
در همین خصوص حمیدرضا کاشانی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گفت: قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ در مرغداری ۴۰ هزار تومان است که کماکان ۲۵ هزار تومان از نرخ واقعی و ۱۰ هزار تومان از نرخ مصوب سال گذشته کمتر عرضه می‌شود.
به گفته وی، بنابر آمار از خردادماه ۳ هزار تن تخم مرغ با نرخ هر کیلو ۵۲ هزار تومان از مرغداران در راستای پایداری تولید توسط اتحادیه، خرید حمایتی شده است.
کاشانی ادامه داد: خرید حمایتی تخم‌مرغ مازاد از مرغداران طی ۴۰ تا ۴۵ روز گذشته توانست از حذف گله جلوگیری کند و در شرایط کنونی، قیمت تخم‌مرغ ناشی از گرمای هوا کاهش یافته است.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران از افزایش صادرات تخم‌مرغ خبر داد و گفت: بنابر آمار در ۳ ماهه نخست امسال ۴۰ هزار تن تخم‌مرغ با ارزش ۴۵ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد رشد داشته است.
 وی با بیان اینکه تولید تخم‌مرغ خرداد نسبت به سال قبل ۴ درصد رشد داشته است، افزود: بنابر آمار در خرداد ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ تولید شد. کاشانی گفت: باوجود افزایش هزینه‌های تولید، قیمت تخم‌مرغ در ۲ سال گذشته تغییری نداشته است که براین اساس پس از گذشت ۲ سال هم کماکان منتظر اصلاح قیمت هستیم و در صورت استمرار این روند و بی‌توجهی به اصلاح قیمت، با چالش جدی تولید در نیمه دوم سال روبه‌رو خواهیم بود.

تداوم کاهش قیمت نهاده‌ها
 یکی از دلایل توفیقات واحدهای مرغداری در سال‌های جاری به تأمین مناسب نهاده‌های دامی در بازار، عرضه آن توسط سامانه بازارگاه و کاهش محسوس قیمت این نهاده‌ها برمی‌گردد. به طوری که گزارش‌ها حاکی از آن است که در 3 ماهه نخست سال‌جاری مقادیر زیادی نهاده دامی اعم از ذرت دامی، دانه سویا، جو و کنجاله سویا به کشور وارد شده و بسیاری از کشتی‌های حامل این کالاهای اساسی در بنادر شمالی و جنوبی کشورمان لنگر انداختند.
طبیعتاً این امر برای تولید مرغ و تخم‌مرغ در کشورمان ضروری است و هر ساله شاهد آن هستیم که با کاهش و افزایش واردات و تولید نهاده‌های دامی، بازار این کالاهای اساسی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
در این خصوص پیش از این علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: در سال‌ جاری نهاده‌ها مانند ذرت، کنجاله و جو عموماً و خصوصاً ذرت به‌صورت مدت‌دار(بعضاً سه ماهه، چهار ماهه و 6 ماهه) و 20 تا 30 درصد زیر نرخ مصوب در اختیار مرغدار قرار می‌گیرد که همین باعث رونق تولید و اطمینان خاطر می‌شود.
وی افزود: در حوزه نهاده‌ها که بیش از 70 درصد قیمت تمام شده مرغ و تخم‌مرغ در حوزه نهاده‌هاست، وزارت جهاد کشاورزی دو کار صورت داده؛ یکی انحصارزدایی و افزایش تعداد بازیگران و ایجاد رقابت و دیگری تنوع مبادی وارداتی به طور ی که دیگر مبدأ واردات، امریکای لاتین نیست و از 6 نقطه واردات نهاده صورت می‌گیرد.
این مقام مسئول تصریح کرد: کاهش قیمت نهاده‌ها ادامه‌دار خواهد بود و با توجه به برنامه‌ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی شاهد کاهش قیمت کنجاله هستیم. حمیدرضا کاشانی نیز در خصوص کاهش قیمت نهاده‌های دامی می‌گوید: در بحث ذرت حداقل 2500 تومان تا سه هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌ایم، همچنین قیمت ذرت نیز کاهشی بوده و سویا روی همان قیمت مصوب در حال انجام است.

جستجو
آرشیو تاریخی