صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و شش - ۱۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و شش - ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

اخبار

رشد 28 درصدی صادرات محصولات کشاورزی در بهار

بر‌اساس آخرین آمارهای گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در بهار امسال ۲۸ درصد رشد داشت.
به گزارش مهر، بخش کشاورزی، یکی از حوزه‌های درآمدی اقتصاد هر کشوری است. این بخش به امنیت غذایی در جهان گره خورده و کشورها سعی دارند در بخش کشاورزی وابستگی کمتری به واردات داشته باشند.
ایران در این بخش دارای چند رتبه جهانی در تولید و صادرات پسته، انجیر، زعفران، خرما و... است. بر‌اساس آمارها صادرات محصولات کشاورزی در بهار امسال ۲۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. آخرین آمارهای گمرک از صادرات محصولات کشاورزی در سه ماه نخست سال‌جاری، رشد در وزن و ارزش صادرات این گروه کالایی را نشان می‌دهد. بر‌اساس این آمارها، وزن و ارزش صادرات محصولات کشاورزی، نسبت به سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲، به ترتیب ۲۳.۸۸ و ۲۹.۸۵ درصد رشد داشته است.
در این بین ۲۰ قلم اصلی صادراتی ایران در این بخش رشد بیشتری را تجربه کرده است. بر‌اساس آمارهای گمرک، ارزش صادرات این اقلام در سه ماه نخست ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، بیش از ۴۳ درصد رشد داشته است.

 

اجرای ۱۴ پروژه شیلاتی در سواحل مکران

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران، از اجرای ۱۴ پروژه شیلاتی در سواحل مکران خبر داد و گفت: از این تعداد ۷ پروژه به ساخت بنادر صیادی اختصاص دارد. سیدحسین حسینی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به ایجاد دبیرخانه توسعه سواحل مکران جهت مدیریت واحد و برنامه جامع از سوی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: این پروژه‌ها در زمینی به مساحت ۶۵ هزار هکتار اجرایی می‌شود. وی در ادامه از اجرای ۱۴ پروژه شیلاتی در سواحل مکران خبر داد و گفت: از این تعداد ۷ پروژه به ساخت بنادر صیادی اختصاص دارد. وی یادآور شد: سهم شیلات یک درصد از تولید ۱۲۵ میلیون تنی محصولات کشاورزی است، اما از لحاظ ارزشی ۱۰ درصد کل صادرات را شامل می‌شود. حسینی تصریح کرد: در راستای تأمین امنیت غذایی، نقش‌آفرینی شیلات برای تولید ۲.۶ میلیون تن، طی ۱۰ سال آینده دیده شده است.

 

درخت‌داری از درختکاری اهمیت بیشتری دارد

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: سهم تولید نهال از اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران، ۲۰ درصد، سهم انتقال نهال به عرصه و کاشت آن ۱۰ درصد و سهم حفظ و نگهداری از نهال ۷۰ درصد است. عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه از زمان صدور دستور اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران توسط رئیس‌جمهور شهید تا امروز، مجموعاً ۸۰ جلسه هفتگی برای پیگیری روند اجرای این طرح در ستاد سازمان منابع طبیعی و ادارات کل استانی برگزار شده است، گفت: سهم تولید نهال از اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران، ۲۰ درصد، سهم انتقال نهال به عرصه و کاشت آن ۱۰ درصد و سهم حفظ و نگهداری از نهال ۷۰ درصد است؛ بنابراین باید دیدگاه موجود در کشور به این شکل تغییر کند که درخت‌داری اهمیت بیشتری از درختکاری برای ما داشته باشد. وی افزود: کاشت درخت اهمیت دارد و مهم‌تر از آن باید به شکلی عمل شود که درخت‌هایی که می‌کاریم، حفظ شود.

جستجو
آرشیو تاریخی