اخبار

۱۲۵ میلیون
متر مکعب گاز در بازار بورس عرضه می‌شود
مدیرعامل شرکت ملی گاز خبرداد که گواهی صرفه‌جویی گاز در شرکت ملی گاز رونمایی شد و طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز پیش‌بینی می‌شود سالانه ۹ میلیارد متر مکعب گاز صرفه‌جویی شود.
مجید چگنی در مراسم رونمایی از بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در بورس انرژی ایران و آغاز گواهی صرفه‌جویی گاز گفت: گواهی صرفه‌جویی یکی از ابزارها در راستای افزایش مشارکت مردمی است که البته در سال‌های گذشته با مکانیسم‌های دیگر این کار را انجام داده‌ایم.
وی افزود: از سال ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۸.۵ هزار میلیارد تومان گواهی صرفه‌جویی صادر شده است. به طوری‌که در سال ۱۴۰۱ حدود ۳ همت، سال گذشته ۲.۵ همت و امسال نیز ۳ همت گواهی صرفه‌جویی صادر شده است.
 چگنی گفت: در حال حاضر مجوز ۱۲۵ میلیون متر مکعب گاز را برای عرضه در بازار بورس گرفته‌ایم و با این گواهی صرفه‌جویی می‌توانیم شاهد صرفه‌جویی تا سقف ۱۰ میلیارد متر مکعبی باشیم.
 وی افزود: تاکنون مجوز سه پروژه بهینه‌سازی را از سازمان برنامه و بودجه گرفته‌ایم. اولین پروژه تأمین ۴.۵ میلیون بخاری گازی کم مصرف است که پیش‌بینی می‌شود ۹ میلیارد متر مکعب را در ۵ سال صرفه‌جویی کنیم. دومین مورد بهینه‌کردن تونل‌های آجرپزی‌ها بوده و سومین مورد بهینه‌کردن نیروگاه شهرک صنعتی فرهنگیان است.


بهره‌مندی بیش از
 ۱۷ میلیون مشترک گاز از تخفیف و پاداش صرفه‌جویی
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران از بهره‌مندی بیش از ۱۷ میلیون مشترک گاز از پاداش صرفه‌جویی خبر داد.
مسلم رحمانی، گفت: براساس مصوبه دولت در خرداد ۱۴۰۲، مقرر شد هر سال از نیمه آذر تا نیمه اسفند، هر مشترک گاز بخش خانگی که بیش از ۱۰درصد صرفه‌جویی کند، شامل پاداش صرفه‌جویی شود.
 وی افزود: زمستان پارسال با وجود سرمای قابل توجه بویژه در بهمن و اسفند، بیش از ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک از این تخفیف و پاداش صرفه‌جویی بهره‌مند شدند.
 مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: در این مدت بیش از ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز معادل ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی شد که مشترکان از امروز در قبض‌های گاز از این پاداش و تخفیف بهره‌مند می‌شوند.


حجم معاملات قراردادهای گواهی ظرفیت به ۲۳۵۹ مگاوات رسید
 دفتر «مدیریت معاملات خارج از بازار برق» شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام کرد: تاکنون ۸۰۹ معامله اوراق گواهی ظرفیت به ارزش ۶۵ هزار و ۲۱۵ میلیارد ریال با حداکثر قیمت حدود ۹۹ میلیون ریال به‌ازای هر کیلووات مورد معامله قرار گرفته است. از ابتدای راه‌اندازی بازار گواهی ظرفیت۱۳۹۸ تا پایان خرداد ۱۴۰۳ حجم کل معاملات قراردادهای گواهی ظرفیت در بورس انرژی به ۲۳۵۹ مگاوات رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی