فعالیت واحدهای تولیدی رونق گرفت

جهش ضمانتنامه‌های سرمایه‌گذاری صنایع

سال گذشته جهت تحقق برنامه‌ها و اهداف صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، رشد ۳ برابری صدور ضمانتنامه در صندوق رقم خورد.
نفیسه قربانی، مدیر برنامه‌ریزی، هوشمند‌سازی اطلاعات و امنیت فضای مجازی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع با اشاره به عملکرد صندوق طی دوسال اخیر و مقایسه آن با سال‌های گذشته گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۷۹۰ میلیارد ریال ضمانتنامه در صندوق صادر شده که در مقایسه با سال قبل رشد ۲۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد: صدور ضمانتنامه از لحاظ تعداد در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال قبل ۳۶۶ درصد رشد یافته است.

پایش مستمر فعالیت
قربانی افزود: از جمله دلایل مهمی که موجب افزایش صدور ضمانتنامه در سال ۱۴۰۲ و همچنین ادامه رشد آن در سال ۱۴۰۳ شده، توجه ویژه به هدفگذاری، برنامه‌ریزی و پایش مستمر فعالیت است. این مهم با تلاش و همت همکاران و بهره‌گیری از تمامی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در صندوق صورت گرفته است.
وی تأکید کرد: در ادامه این مسیر نیز در سال پیش رو مصمم به ایفای مطلوب‌تر سهم خود در رشد و حمایت از تولید هستیم.
قربانی خاطرنشان کرد: روند صعودی صدور ضمانتنامه صندوق در سال ۱۴۰۳ ادامه دارد به طوری که در سه ماهه نخست سال‌جاری، بیش از ۲ هزار میلیارد ریال ضمانتنامه صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۰۹ درصد افزایش یافته است.

رسیدن به نقطه مطلوب
بر اساس این گزارش، میانگین تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سه سال پایانی دولت دوازدهم منفی ۶.۴ درصد بود که میانگین این شاخص در سه سال گذشته (دولت سیزدهم) به مثبت ۴.۶ درصد رسیده است.
روند تشکیل سرمایه در طول ۶ سال گذشته تغییرات زیادی داشته است، به طوری که در سال ۹۷ و ۹۸ آمارها نشان می‌دهد اغلب شاخص‌های اقتصادی در مدار منفی قرار دارند؛ اما در سال‌های فعالیت دولت سیزدهم به نقطه مطلوب رسیده‌اند.
میانگین تشکیل سرمایه ناخالص ماشین‌آلات نیز در سه سال پایانی دولت دوازدهم منفی ۱۰.۴ درصد بود که این رقم در سه سال گذشته به مثبت ۱۱.۹۳ درصد رسید.
روند صعودی تشکیل سرمایه
این گزارش می‌افزاید: از ابتدای سال 1403 تا اول هفته جاری بیش از ۱.۴ میلیارد دلار برای واردات ماشین آلات و تجهیزات تولید، تأمین شد که از این حجم، ۸۰۳ میلیون دلار با نرخ نیمایی و ۶۱۴ میلیون دلار با نرخ توافقی بوده است.
آمارها نشان می‌دهد نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص از منفی ۱۵.۸ درصد در سال ۱۳۹۷ به منفی ۶.۶ درصد در سال ۹۸ رسید که این نرخ در سال ۱۴۰۰ به صفر و در سال ۱۴۰۲ عدد ۷.۲ درصد را محقق ساخت.
همچنین نرخ رشد تشکیل سرمایه ناخالص در زمینه ماشین آلات در سال ۱۴۰۲ به ۷.۹ درصد و در حوزه ساختمان به ۷.۱ درصد رسید در حالی که این نرخ در سال ۱۳۹۷ به ترتیب منفی ۲۱.۲ درصد و منفی ۱۱.۴ درصد بود. مهم‌ترین دلیل افزایش نرخ تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات به دلیل بهبود تخصیص ارز برای تأمین ماشین آلات و مواد اولیه بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی