صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • اقتصادی
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و نه - ۱۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و نه - ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۶

مقایسه عملکرد 3 سال دولت سیزدهم با دولت قبل نشان می‌دهد

قفل زمین‌های دولتی در 8 سال توقف ساخت مسکن


در 3 سال دولت سیزدهم 48 هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن تخصیص یافت، این در حالی است که آمار واگذاری زمین در 8 سال دولت قبل معادل صفر است و این آمار نشان می‌دهد در دولت قبل هیچ مسکن حمایتی ساخته نشده است.
دولت بعدی در حالی بخش مسکن را از دولت سیزدهم تحویل می‌گیرد که به‌خاطر اجرای نهضت ملی مسکن، کشور در آستانه جهش در ساخت خانه قرار گرفته است. آمار و ارقام مربوط به بخش مسکن گویای این است که این بخش در حال خروج از رکود تولید است و زمین برای ساخت 3 میلیون واحد مسکونی آماده شده است. این امر نشان می‌دهد دولت‌های بعدی برای ساخت مسکن به مکان‌یابی، تأمین زمین و هزینه آماده‌سازی زمین نیازی ندارند.
در نهضت ملی مسکن که دولت سیزدهم مجری آن است، برنامه ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال طرح‌ریزی شده است. بر اساس آمار سازمان ملی زمین و مسکن، تا‌کنون 48 هزار زمین در شهرها برای نهضت ملی مسکن تخصیص یافته که در تاریخ مسکن‌سازی در کشور بی‌سابقه است. علاوه بر این، به همین نسبت زمین روستایی نیز برای ساخت مسکن روستایی در نهضت ملی مسکن آماده شده است. به این ترتیب 100 هزار هکتار زمین دولتی به‌صورت رایگان برای ساخت واحدهای مسکونی مردم متقاضی مسکن تخصیص یافته است. این در حالی است که طبق آمار در 8 سال دولت قبل واگذاری زمین برای ساخت واحدهای حمایتی برابر
صفر درصد است. این موضوع نشان می‌دهد که در دولت قبل مسکنی برای اقشار هدف ساخته نشده است. در آخر دولت قبل، برنامه‌ای با عنوان مسکن ملی اجرا شد که برای 100 هزار متقاضی این برنامه نیز هیچ زمینی اختصاص داده نشد و این واحدها هم توسط دولت سیزدهم و در قالب نهضت ملی مسکن، تأمین زمین شد.
 
بی‌مسئولیتی متولیان بخش مسکن در دولت قبل
هادی عباسی‌اصل، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آمارهای بخش مسکن در دولت سیزدهم، تأکید کرد: این آمارها نشان می‌دهد دولت سیزدهم در بخش مسکن مسئولانه عمل کرده است. وی در نشست خبری ارائه عملکرد دولت سیزدهم در بخش مسکن، گفت: برخی دولت‌ها و وزیران مسکن، از همان ابتدای شروع به کار، مسئولیتی را در بخش مسکن نمی‌پذیرند. آنها می‌گفتند برای حل مسائل مسکن باید شرایط حاکم بر اقتصاد مناسب باشد. البته این صحبت درستی است اما اینکه بخش مسکن را به بهانه اقتصاد کلان رها کنیم، مشکل حل نمی‌شود، چون حل مشکل مسکن و اقتصاد کلان رابطه‌ای دو‌سویه دارد.
عباسی‌اصل افزود: دولتی که مسئولیتی در قبال مسکن نمی‌پذیرد پاسخی هم به مشکلات نمی‌دهد و می‌گوید مشکلات مسکن به اقتصاد مربوط می‌شود. اما دولتی که مسئولیت بخش مسکن را بر عهده می‌گیرد و برنامه ساخت یک میلیون واحد در سال را ارائه می‌دهد در معرض سؤال و پاسخگویی هم قرار می‌گیرد. دولت سیزدهم در بخش مسکن، مسئولانه وارد شد و عمل کرد. این دولت تلاش کرد تا با نگاه مسئولانه به نیاز متقاضیان مسکن پاسخ دهد.
معاون مسکن و ساختمان ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن وارد فرآیند ساخت شده و بیش از ۵۰۰ هزار واحد تکمیل شده است که تکمیل واحدها در ماه‌های آینده جهش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.
 عباسی‌اصل توضیح داد: دولت سیزدهم در رابطه با بخش مسکن ۳ فرصت را در نظر گرفت؛ فرصت نخست، تأمین زمین بود تا قیمت تمام‌شده کاهش یابد که در این حوزه کارهای مهمی انجام شد و هم‌اکنون شاهد جهش در تأمین زمین در محدوده شهرها، شهرک‌ها و سواحل جنوبی هستیم. فرصت دسترسی به تسهیلات فرصت دومی است که در دولت سیزدهم مدنظر قرار گرفت. بیش از ۳۵۰ همت تسهیلات بانکی توسط بانک‌ها به بخش مسکن اختصاص یافت که باید تقویت شود.
عباسی‌اصل، فرصت سوم را دسترسی بر ارزش افزوده عنوان کرد و گفت: در این بخش تلاش شد تا قیمت تمام‌شده با تأمین زمین توسط دولت کاهش یابد.
وی تخصیص تسهیلات کم‌بهره برای دهک‌های یک تا ۴ را که توان مالی مناسبی ندارند از تمهیدات دولت سیزدهم برشمرد و افزود: نرخ سود از ۲۳ به ۱۸ درصد کاهش یافت. همچنین در تکمیل مسکن مهر، دولت سیزدهم بیش از ۱۳۰ هزار واحد را تکمیل کرد و تحویل داد و ۱۱۰ هزار واحد باقی مانده است که بدون پرونده‌های دارای تعارض تا پایان دولت تکمیل خواهد شد. چنانچه مسائل بانکی و پرداخت تسهیلات حل شود می‌توان به تأمین مسکن در کشور پاسخ مناسب داد.
وی افزایش ۱۰۰ همتی سرمایه بانک مسکن را از موارد در دست پیگیری عنوان کرد و افزود: با متعهد کردن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات می‌توان تکمیل واحدها را تسریع کرد.
 عباسی‌اصل گفت: عرضه زمین در ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم، صفر بوده است. این در حالی است که دولت سیزدهم تلاش کرد تا با تمامی ظرفیت‌ها و امکانات برای تأمین زمین اقدام کند و طی این دولت بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شد که در مقایسه با تمامی دولت‌های قبلی عددی پیشتاز به شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: در شرایطی وزارتخانه را تحویل گرفتیم که برای تأمین مسکن راه‌حلی وجود نداشت. هم‌اکنون برای مسأله مسکن راه‌حل وجود دارد و راه‌حل آن نیز در داخل است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه پروسه تولید مسکن پروسه زمانبری است و تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید در این حوزه مشارکت فعال داشته باشند، تأکید کرد: سیاست‌های افزایش عرضه زمین، پیگیری ارائه تسهیلات بانکی و دیگر سیاست‌های اتخاذشده در دولت سیزدهم چرخه تولید مسکن را به حرکت واداشت که امیدواریم در دولت بعدی نیز این سیاست‌ها تداوم داشته باشد. وی با بیان اینکه در فاصله سال ۱۳۹۲ و طی سه سال بعد از آن افزایش مسکن در کشور رخ نداد، توضیح داد: در دولت نهم و دهم با تولید مسکن و اجرای طرح مسکن مهر، بخش عمده‌ای از نیاز مردم به مسکن پاسخ داده شد که همین دلیل سبب عدم افزایش قیمت طی آن سال‌ها بود. سیاست دو دولت گذشته بر متوقف ساختن ساخت مسکن در کشور بود.
عباسی‌اصل گفت: سیاست ما در وزارت راه و شهرسازی برای تولید و عرضه مسکن ۶ میلیون واحد مسکونی بود که به دلیل آنکه تعهدی ایجاد نشود این سیاست را مسکوت گذاشته و ۴ میلیون واحد مسکونی نهضت ملی اطلاع‌رسانی شد. بنابراین با افق تولید و عرضه بیشتر مسکن دولت سیزدهم تلاش کرد تا نیاز متقاضیان به مسکن بی‌پاسخ نماند.
وی در عین حال همکاری بانک‌ها را یکی از دلایل تکمیل و بهره‌برداری از واحدهای مسکونی در حال ساخت و سیاست کلان دولت عنوان کرد و گفت: بانک‌های خصوصی باید مسئولیت بیشتری در بخش مسکن متقبل شوند و سازمان امور مالیاتی باید در خصوص بانک‌هایی که در بخش مسکن همکاری مناسبی ندارند برخورد لازم را انجام دهد.
 
18 هزار هکتار زمین جدید برای نهضت ملی مسکن
ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، نیز در نشست خبری عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم در حوزه مسکن، گفت: قبل از دولت سیزدهم اقداماتی جدی در زمینه مسکن صورت نگرفته بود؛ چرا که برنامه‌ای جدی‌ وجود نداشت و همین مسأله عقب‌ماندگی قابل توجهی در حوزه مسکن ایجاد کرده بود. این عقب‌ماندگی در ثبت‌نام نهضت ملی مسکن خود را نشان داد. در این برنامه بیش از 5 میلیون خانوار تمام شرایط را برای دریافت مسکن حمایتی دارند و این انباشت تقاضا در حوزه مسکن را نشان می‌دهد.
وی در خصوص تأمین زمین برای پروژه‌های مسکن نیز توضیح داد: در دولت سیزدهم ۴۸ هزار هکتار زمین در محدوده شهرها تأمین شد و این جدای از زمین‌های شهرک‌ها و روستایی است. این در حالی است که تمام مسکن مهری که ساخته شده بود ۵۹۰ هزار واحد بود و حدود ۸ هزار هکتار زمین تأمین شده بود. مالکی افزود: ۱۸ هزار هکتار زمین در مراحل تصویب داریم که این ارقام می‌تواند زمینه‌های ساخت مسکن را متحول کند.
 
۱۶۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید در حال ساخت
سعید غفوری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید هم در نشست خبری ارائه گزارش از عملکرد دولت سیزدهم در بخش مسکن گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی ۱۶۸ هزار و ۳۸۹ واحد نهضت ملی در بخش‌های حمایتی آغاز شده و در کنار آن ساخت ۵۰ هزار واحد دیگر نیز در قالب‌های قراردادهای مشارکتی و خودمالکی در سراسر کشور در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: شرکت عمران شهرهای جدید تکمیل واحدهای مسکن مهر در دولت سیزدهم را در برنامه قرار داد و در این دولت ۶۰ هزار و ۳۴۶ واحد افتتاح و تحویل شد. در این بخش ۱۸ هزار واحد در تعهد شرکت عمران شهرهای جدید باقی مانده است که در برنامه است تا پایان سال تکمیل و تحویل شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در شهرهای جدید بالغ بر ۸ هزار هکتار به استعداد ساخت ۳۳۳ هزار واحد نهضت ملی مسکن تأمین شد.
این مقام مسئول همکاری در مکان‌یابی و احداث شهرها و شهرک‌های جدید را از دیگر اقدامات این شرکت در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: مکان‌یابی ۲۷ نقطه ساحلی در کشور در راستای سیاست‌های توسعه دریا‌محور ابلاغی رهبر انقلاب انجام شد که ۱۴ پهنه در هرمزگان، ۹ پهنه در سیستان و بلوچستان، ۳ پهنه در بوشهر و یک پهنه و شهر جدید در استان خوزستان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طی دولت سیزدهم در شرکت عمران شهرهای جدید احداث ۲۰ شهرک با مساحت ۱۰ هزار هکتار و ۱۳۰ هزار واحد بررسی شده است. همچنین پروانه ایجاد ۳ شهرک خصوصی نیز در همین دولت صادر شد.
 
ساخت ۵ بیمارستان با ظرفیت ۹۷۱ تخت در دولت سیزدهم
علی نبیان، مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات عمومی و دولتی، نیز در نشست خبری گفت: سازمان مجری، به عنوان بازوی اجرایی دولت پروژه‌های ساختمانی مربوط به دولت و مردم را اجرا می‌کند که از مهم‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به ساخت ۵ بیمارستان در دولت سیزدهم با ظرفیت ۹۷۱ تخت اشاره کرد که تحویل وزارت بهداشت و درمان شده است.
 
ساخت 590 هزار واحد مسکونی روستایی
حمیدرضا سهرابی، معاون امور مسکن و عمران شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در نشست خبری عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم در حوزه مسکن، گفت: از ابتدای قانون جهش تولید مسکن، عملکرد بنیاد مسکن در شهر و روستا حاکی از آن است که در مجموع عملیات اجرایی ۸۲۰ هزار و ۷۲۶ واحد آغاز شده که از این تعداد ۳۲۷ هزار و ۸۲۵ واحد اتمام یافته و در حال حاضر ۴۹۲ هزار و ۹۰۱ واحد در دست اجراست. وی در خصوص ساخت پروژه‌های مسکن روستایی گفت: در بخش مسکن روستایی برای ۵۹۰ هزار واحد پروانه اخذ شده و ساخت ۵۶۰ هزار و ۴۹۸ واحد آغاز شده است.
سهرابی همچنین درباره بخش مسکن شهری نیز توضیح داد: در بخش مسکن شهری مجموعاً ۲۶۰ هزار و ۲۲۸ واحد شروع شده است.
معاون امور مسکن و عمران شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: ۲۱۲ هزار واحد در نهضت ملی مسکن در بخش شهری به متقاضیان تخصیص داده شده (براساس سامانه تم) و در حال حاضر ۱۵ هزار و ۸۰۰ واحد هم مسکن اقشار کم‌درآمد شهری داریم که مجموعاً مسکن شهری به ۲۲۷ هزار و ۸۰۰ واحد خواهد رسید.
وی ادامه داد: پیشنهاد ارائه شده افزایش سقف وام ساخت مسکن روستایی تا ۴٠٠ میلیون تومان است که هنوز تصویب نشده است.

 

بــــرش

تحویل 103 هزار مسکن نوسازی شده
در نشست ارائه عملکرد دولت سیزدهم در حوزه مسکن، محمد آیینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: در دولت سیزدهم برای هزار واحد پروانه نوسازی صادر شده که 103 هزار واحد از آن، تکمیل و به مردم واگذار شده است.
به گفته آیینی، میانگین صدور پروانه در بافت‌های فرسوده با میانگین ۸ سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافت. رقم واحدهای نوسازی شده در بافت‌های فرسوده در سال ۱۴۰۲ به عدد ۹۶ هزار و ۳۰۰ واحد رسید که رکورد سنوات و دهه‌های گذشته را شکسته است.وی افزود: 25 درصد تولید مسکن در نوسازی بافت‌های فرسوده هدفگذاری شده و 900 پروژه روبنایی و زیربنایی در 3 سال در محلات هدف بازآفرینی احداث شده است. آیینی گفت: زمان صدور پروانه ساختمانی در تهران از 6 به 3 ماه و در برخی شهرها به یک هفته کاهش یافته است.

جستجو
آرشیو تاریخی