صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • اقتصادی
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و نه - ۱۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و نه - ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

ثبات قیمت در کالاهای اساسی

نفیسه امامی
خبرنگار

بازار کالاهای اساسی روزهای آرامی را می‌گذراند و قیمت‌ها تقریباً به ثبات رسیده‌اند. رصدهای هفتگی که از بازار کالاهای اساسی انجام گرفته حاکی از آن است که نوسان قیمتی به حداقل رسیده است.در بازار لبنیات فقط برخی برندها که بازار تقاضای کمتری دارند زیر ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته‌اند.  با وجود تغییر قیمت شیر خام درب دامداری‌ها از ۱۵ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان، نرخ جدید هنوز اعلام رسمی و ابلاغ نشده است.
در حال حاضر با شروع تابستان و افزایش دما نرخ تخم مرغ کاهش یافته و قیمت هرشانه 30 عددی تخم مرغ بسته‌بندی شده در محدوده 110 هزار تا 130 هزار تومان متغیر است.
انواع کالا در بازار به وفور موجود است
رضا کنگری رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» با اشاره به وضعیت قیمت کالاهای اساسی می‌گوید: انواع کالا در بازار به وفور موجود است و قیمت‌ها در روندی با ثبات قرار دارند. ثبات قیمت‌ها از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شد.
وی اضافه می‌کند: برنج ایرانی با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت 5 تا 6 درصد از حدود یک ماه قبل کاهش داشت و برنج وارداتی هم با افت قیمت همراه بود چون واردات آن در اختیار بخش خصوصی است و با ایجاد رقابت تنگاتنگ، قیمت آن از قیمت مصوب هم پایین‌تر آمده است. رب و تن ماهی هم یکبار در فروردین ماه افزایش قیمت داشتند و دیگر افزایشی نداشته‌ایم. قیمت انواع حبوبات هم ثبات داشت و به میزان زیاد در بازار موجود است.
کنگری با تأکید بر اینکه در توزیع و قیمت شکر چالش وجود دارد، افزود: ما در حوزه شکر با معضل مواجه هستیم چون در سامانه بازارگاه، برای بخش‌های تولید و خانوار تعریف وجود دارد، اما برای صنف بنکداران و تأمین و توزیع کالاهای اساسی جایگاه مشخصی درنظر گرفته نشده است و مشخص نیست که شکر از کجا باید تأمین و توزیع شود. ما در گذشته شکر را از کارخانه‌ها تأمین می‌کردیم ولی حالا از واسطه‌ها با قیمت‌هایی که دلخواه آنان است، می‌خریم.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی ادامه داد: دولت دارای علم و بخش خصوصی دارای تجربه است و چنانچه دولت صرفاً بر واردات نظارت داشته باشد و توزیع توسط بخش خصوصی انجام بگیرد، رقابت شکل می‌گیرد.
کنگری با اشاره به نزدیکی ایام محرم و بالا رفتن استفاده از کالاهای اساسی گفت: کالا به اندازه‌ای در بازار به وفور وجود دارد که در ماه محرم برای تأمین کالا هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

کاهش قیمت مرغ و گوشت قرمز
اکنون بازار مرغ آرام است و قیمت طیور در هفته‌های اخیر کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت به طوری که قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه به 76000 تومان، مرغ منجمد به 65700 تومان و نیم شقه بوقلمون به 93 هزار تومان کاهش یافت. در بازار گوشت مرغ هم با افزایش میزان جوجه‌ریزی از دی ماه سال گذشته و کاهش قیمت مرغ در بازار، شرکت بازرگانی دولتی تولید مازاد را ذخیره  و بخشی از این تولید مازاد را نیز صادر می‌کند.
نرخ گوشت قرمز دولتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار در هفته‌های اخیر تغییری نداشته است. امسال وزارت جهاد کشاورزی برنامه افزایش پرواربندی گوساله در اکثر استان‌های کشور را دارد که به نظر می‌رسد در بازار گوشت قرمز تأثیر بسزایی داشته باشد.
 منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام کشور در اردیبهشت ماه پیش‌بینی کاهش قیمت گوشت قرمز را کرده و تأکید نموده بود: شیب قیمت‌ها برای گوشت گرم در بازار طی هفته آتی کاهشی خواهد شد. قیمت گوشت منجمد و فراوانی آن کاملاً ثابت است و این ثبات باعث شده که وضعیت خوبی در گوشت منجمد داشته باشیم؛ در بخش گوشت گرم هنوز با حد برتری فاصله داریم.
پوریان گفته بود: احتمالاً در روزهای آینده با شدت عرضه زیاد گوشت شاهد پیشی گرفتن عرضه به نسبت تقاضا در بخش گرم خواهیم بود، بویژه در بخش گوساله که سبب ثبات و کاهش قیمت در بخش و اکثریت اقلام گوشت گرم خواهد شد.
پوریان بیان کرده بود: اکنون وضعیت گوشت بسیار مناسب است و برای روزهای آینده این استمرار وجود دارد که شامل دو بخش واردات است که به صورت گرم عرضه و بخش دوم گوشت‌های منجمد که در سراسر کشور توزیع می‌شود.

 

بــــرش

کاهش 12 درصدی قیمت روغن
قیمت روغن در ابتدای سال‌جاری نیز با کاهش قیمتی همراه بود. طبق گزارش مرکز آمار ایران، قیمت روغن مایع و روغن نباتی جامد فروردین ماه امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته 10 هزار تومان کاهش را نشان داد. بر اساس این گزارش، هر بطری 900 گرمی روغن مایع در فروردین ماه 1402 حدود 70 هزار و 291 تومان قیمت داشت که در فروردین ماه 1403 قیمت این محصول به 63 هزار و 124 تومان رسید که 10.2 درصد کاهش قیمت داشته است.
همچنین قیمت هر قوطی روغن نباتی جامد هزار گرمی در فروردین ماه 1402 حدود 76 هزار و 300 تومان بود که در فروردین ماه سال 1403 قیمت این محصول به 66 هزار و 719 تومان رسید که 12.6 درصد کاهش نرخ را نشان می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی