استارت‌آپ‌ها در حوزه فین‌تک فعال‌تر می‌شوند

رشد 52 درصدی حجم معاملات تجارت الکترونیکی

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از رشد ۵۲ درصدی حجم معاملات تجارت الکترونیکی کشور در سه ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته خبر داد.
امین کلاهدوزان‌، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به رشد قابل توجه و صعود چشمگیر تجارت الکترونیکی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، اظهار کرد: با استقبال فوق‌العاده و همراهی همه صاحبان کسب‌وکار، حجم معاملات تجارت الکترونیک کشور در سه ماهه اول امسال به ۹۶۴ همت رسید که نسبت به سال قبل ۵۲ درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به اینمادهای صادرشده در مدت مذکور، تصریح کرد: با رشد ۴۶ درصدی صدور اینماد به نسبت مدت مشابه، اکنون بیش از ۲۲۸ هزار اینماد فعال در سطح کشور وجود دارد. کلاهدوزان همچنین با اشاره به امضای الکترونیکی صادره در این مدت، گفت: صدور بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار امضای الکترونیکی یعنی رشد نزدیک به ۶۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته که این مسأله نشان از توجه و استقبال مردم و کسب‌وکارها از این خدمت مهم و راهبردی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دارد.
وی بیان کرد: برداشتن موانع موجود بر سر راه کسب‌وکارها، تسهیل‌گری و توسعه بازارهای جدید از مهم‌ترین رویکردهای این مرکز است.

توانمندی بالای متخصصان ایرانی
در تجارت الکترونیکی
بهبود زیرساخت‌های فناوری، اصلاح قوانین و مقررات، افزایش آگاهی و اعتماد مصرف‌کنندگان و تسهیل پرداخت‌های الکترونیک از جمله راهکارهای توسعه تجارت الکترونیکی در ایران به شمار می‌آیند.
امیرعباس محمدی کوشکی، سرپرست تیم اختراعات ایران با تأکید بر اینکه استارت‌آپ‌ها و کسب ‌و کارهای فناورانه نقش مهمی در توسعه تجارت الکترونیکی در ایران ایفا می‌کنند، گفت: این شرکت‌ها با ارائه راه‌حل‌های نوآورانه می‌توانند به بهبود زیرساخت‌ها و افزایش کارایی خدمات الکترونیک کمک کنند.
وی نوآوری در خدمات پرداخت را از دیگر اثرات استارت‌آپ‌ها در توسعه کسب و کارها عنوان کرد و یادآور شد: استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فین‌تک می‌توانند با توسعه راه‌حل‌های پرداخت الکترونیک و کیف پول‌های دیجیتال، مشکلات موجود در تراکنش‌های مالی را برطرف کنند و اعتماد مصرف‌کنندگان را جلب کنند.
محمدی، توسعه پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی را از دیگر رهاوردهای توسعه اکوسیستم استارت‌آپی در کشور ذکر کرد و افزود: ایجاد و توسعه پلتفرم‌های فروش آنلاین محلی و بین‌المللی، امکان دسترسی کسب ‌و کارهای کوچک و متوسط به بازارهای بزرگ‌تر را فراهم می‌کند و رقابت‌پذیری آنها را افزایش می‌دهد. ارائه خدمات لجستیک هوشمند و بهبود تجربه کاربری از دیگر اثرات اکوسیستم در توسعه کسب ‌و کارهای فناورانه است. سرپرست تیم اختراعات ایران با اشاره به نقش کلیدی تجارت الکترونیکی در توسعه اقتصادی ایران، گفت: با توجه به جمعیت جوان و آشنا به فناوری در کشور، ظرفیت بالایی برای رشد این حوزه وجود دارد. افزایش فعالیت‌های تجارت الکترونیک می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، افزایش درآمدهای مالیاتی و تقویت اقتصاد دیجیتال کمک کند. برای فعال کردن این پتانسیل‌ها، نیاز به همکاری گسترده بین دولت، بخش خصوصی و مصرف‌کنندگان است. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، اصلاح قوانین و افزایش آگاهی عمومی می‌تواند به توسعه پایدار تجارت الکترونیک در ایران کمک کند و این کشور را به یکی از پیشروان این حوزه در منطقه تبدیل کند.
وی تأکید کرد: کسب رتبه ۱۱ جهان در طراحی اپلیکیشن توسط ایران در گزارش سال ۱۴۰۰ سازمان مالکیت فکری جهانی (WIPO)  نشان‌دهنده توانمندی بالای متخصصان ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات است. این دستاورد می‌تواند اعتماد به استارت‌آپ‌ها را افزایش داده، کیفیت خدمات تجارت الکترونیکی را بهبود بخشد و فرصت‌های جدیدی را برای صادرات خدمات فناوری ایجاد کند. همچنین، این موفقیت می‌تواند به افزایش رقابت‌پذیری کسب‌ و کارهای ایرانی و تشویق نوآوری و خلاقیت در این حوزه کمک کند. بهره‌برداری از این پتانسیل‌ها می‌تواند به توسعه پایدار تجارت الکترونیکی در ایران منجر شود.

جستجو
آرشیو تاریخی