صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و شصت و دو - ۱۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و شصت و دو - ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

اخبار

فروش ۵۷هزار میلیارد تومان اوراق نقدی دولت
از ابتدای امسال مبلغ ۵۷،۲۴۰ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی توسط خزانه‌داری کل کشور برای تسویه اصل و فرع اوراق در سال‌جاری پرداخت شده است. وزارت امور اقتصادی و دارایی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در ادامه اقدامات این وزارتخانه برای تأمین مالی اقتصاد کشور با هدف کاهش تبعات تورمی، خزانه‌داری کل کشور در سال‌جاری نسبت به انتشار و اوراق مرابحه عام دولتی به‌مبلغ 770،000،000 میلیون ریال و نیز عرضه آن اوراق اقدام کرد که پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان یادشده در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و همچنین عرضه عمومی، مجموعاً مبلغ 15,779 میلیارد تومان به‌صورت نقدی از محل فروش اوراق تأمین شد. لازم به ذکر است با احتساب این مبلغ و فروش اوراق در هفته‌های قبل، تاکنون مجموعاً 63,714 میلیارد تومان، دولت از طریق انتشار اوراق نقدی تأمین مالی کرده است. شایان ذکر است در مقابل مبلغ تأمین‌شده از طریق انتشار اوراق نقدی در سال‌جاری به‌مبلغ 63,714 میلیارد تومان، تاکنون مبلغ 57، 240 میلیارد تومان توسط خزانه‌داری کل کشور برای تسویه اصل و فرع اوراق در سال‌جاری پرداخت شده است.

توقف تعلیق کارت‌های بازرگانی به علت عدم رفع تعهد ارزی
کارت‌های بازرگانی که کمتر از ۶۰ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند تعلیق نمی‌شوند اما شیوه فعالیت آنها تغییر می‌کند. به گزارش فارس کنفدراسیون صادرات ایران اعلام کرد بر اساس تصمیم جدید سازمان توسعه تجارت، تعلیق کارت‌های بازرگانی، به دلیل عدم ایفای حداقل ۶۰ درصد تعهدات ارزی، متوقف شده و صادرکننده صرفاً در بخش صادرات کالا اجازه فعالیت نخواهد داشت؛ بلکه می‌توانند برای رفع تعهد ارزی از محل واردات اقدام کند. لازم‌ به توضیح است پیش از این در صورت عدم ایفای تعهدات ارزی کمتر از ۶۰ درصد، کارت بازرگانی تعلیق می‌شد و امکان واردات و صادرات وجود نداشت.آنگونه که در اطلاعیه کنفدراسیون صادرات ایران آمده است، بر این اساس دارندگان تعهدات ایفا نشده بیش از ۶۰ درصد، اجازه صادرات نداشته و سپس پس از رفع تعهد ارزی مجدد قادر به انجام صادرات خواهند بود.

افزایش ۲۸ درصدی تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر
بر اساس گزارش مرکز پایش منابع انرژی تجدیدپذیر و تولید پراکنده، مقدار انرژی تولیدی منابع تجدیدپذیر در خرداد ماه بالغ بر ۲۳۰ میلیون کیلو وات ساعت بوده است. بر اساس داده‌های منتشره مرکز پایش منابع انرژی تجدیدپذیر و تولید پراکنده، مقدار انرژی تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در خرداد ماه بالغ بر ۲۳۰ میلیون کیلووات ساعت بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد و نسبت به اردیبهشت، ۲۱ درصد رشد نشان می‌دهد که بخش عمده آن مربوط به افزایش انرژی تولیدی نیروگاه‌های بادی کشور است.  این گزارش حاکی است که ظرفیت نصب شده قابل رصد و پایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر در مرکز پایش منابع انرژی تجدیدپذیر و تولید پراکنده، بالغ بر ۱۲۰۰ مگاوات است.

جستجو
آرشیو تاریخی