مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها، در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» درباره انجام عملیات رفت و برگشت حجاج از فرودگاه‌های کشورمان به سرزمین وحی گزارش داد

اعزام حجاج بدون یک دقیقه تأخیر فرودگاهی

در حالی که این روزها شاهد بازگشت حجاج از سرزمین وحی هستیم، توجه به این موضوع مهم است که انجام عملیات رفت حج تمتع زائران ایرانی از ۱۸ فرودگاه کشور بدون یک دقیقه تأخیر، نقطه‌عطفی در انجام پروازهای حج امسال است که بلافاصله بعد از پروازهای حج عمره انجام گرفت. محمدحسین آجیلیان، مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی، با اشاره به این موضوع گفت: قبل از پروازهای حج تمتع امسال، فرودگاه‌ها موظف شدند هرگونه نواقص و عواملی را که موجب ایستایی زائران می‌شود، برطرف کنند و به این ترتیب با آمادگی کامل به استقبال این عملیات بزرگ رفتیم و اکنون که به روزهای آخر بازگشت حجاج نزدیک می‌شویم، فرودگاه‌ها در سطح بالای آمادگی، پذیرای زائران است.

  پروازهای حج، یکی از بزرگ‌ترین عملیات فرودگاهی کشور محسوب می‌شود. با توجه به اینکه در زمانی محدود تعداد زیادی پرواز از فرودگاه‌ها انجام می‌شود، چه ارزیابی از عملکرد فرودگاه‌ها در ایام حج دارید؟
 
فریضه حج تمتع عبادتی ارزشمند برای همه مسلمانان جهان است و حضور در مکه مکرمه و مدینه منوره و انجام اعمال حج تمتع و زیارت خانه خدا، آرزوی بزرگ هر مسلمان شایسته‌ای است. درحج تمتع امسال، در مجموع 87 هزار و 550 زائر ایرانی از 18 فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با 754 پرواز به سرزمین وحی عزیمت کردند و انجام چنین کار برگ و حساسی، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای موفق عملیات رفت زائران ایرانی به عربستان بود. اجرای موفق عملیات حج تمتع امسال نیز در سایه همکاری، تعامل، برادری، وحدت و همدلی تمام دست‌اندرکاران حج عملی شد و با آغاز عملیات بازگشت حجاج به کشور، تمام تلاش فرودگاهی بر این قرار گرفت که میزبان خوبی در فرودگاه‌های کشورمان برای حجاج باشند.
۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر خانه خدا از ۱۸ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و سه فرودگاه حضرت امام خمینی(ره)، قشم و چابهار راهی سرزمین وحی شدند. در این سفر معنوی ۵۸ هزار و 700 زائر خانه خدا از فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها به شهرهای مدینه منوره و مکه مکرمه اعزام شدند. فرودگاه‌های تبریز و کرمان آغاز‌کننده عملیات حج در بین فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها بودند و در اعزام کاروان‌ زائران، شاهد برگزاری برنامه‌های فرهنگی و معنوی متناسب با ایام مناسک حج بودیم.
تمام ارکان و دست‌اندرکاران حج تمتع برای برگزاری هرچه بهتر این عملیات آماده شدند و هریک از نهادهای ذیربط این سفر معنوی به وظایف خود آگاهی داشتند و به ‌خوبی می‌دانستند که کوچک‌ترین ناهماهنگی در این عملیات عظیم ایجاد نشود چون هزینه‌های سنگینی برای زائران و آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران دارد. برخی فرودگاه‌ها از ترمینال ویژه حج برخوردار هستند اما آن دسته از فرودگاه‌هایی که ترمینال مجزا برای عملیات حج ندارند، با توجه به پراکندگی برنامه پروازی حج تمتع، زمانبندی مشخصی تعیین کردند تا در پروازهای غیرحج با مشکل و ازدحام مواجه نشویم.
 
   عملیات حج امسال با سال‌های پیش از نظر مشکلاتی که برای این پروازها به وجود می‌آید چه تفاوتی دارد؟ آیا توانستید زائران را با حداقل زمان ماندن در فرودگاه اعزام کنید؟
واقعیت این است که تجربه سال‌های گذشته و بررسی نقاط ضعف و قوت عملیات‌های پیشین حج تمتع این امکان را فراهم کرد تا برگزاری عملیات اعزام و پذیرش حجاج به‌خوبی برگزار شود.
از سوی دیگر، عملیات حج تمتع امسال یکی از بزرگ‌ترین عملیات صنعت هوانوردی کشور است که تاکنون بدون هیچ مشکلی انجام شده است. برای آنکه عملیات اعزام و پذیرش حجاج در فرودگاه‌های کشور به خوبی برگزار شود، از مدت‌ها پیش از این عملیات، جلسات منظمی در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد و همه چیز با برنامه‌ریزی مشخصی انجام گرفت.
پس از اینکه عملیات رفت حج تمتع با انجام 244 پرواز از 18 فرودگاه اهواز، ساری، یزد، کرمان، رشت، اردبیل، تبریز، زنجان، شیراز، مشهد، اصفهان، زاهدان، بندرعباس، بیرجند، ارومیه، بوشهر، گرگان و همدان امروز به پایان رسید، زمان عملیات بازگشت حجاج ایرانی از عربستان سعودی به کشور از یکم تیرماه بود؛ این عملیات موفق با تلاش تمام مدیران فرودگاه‌ها و همکاران آنها بویژه در حوزه عملیات هوانوردی و فرودگاهی انجام شد. خدا را شاکریم که توانستیم با افتخار عملیات رفت زائران ایرانی را در ۱۸ فرودگاه کشور به خوبی انجام دهیم و زائران حتی یک دقیقه مشمول تأخیر فرودگاهی نشدند و این نقطه عطفی در اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی در سال‌جاری است. اعضای کمیته حفاظتی و امنیت صنعت حمل و نقل هوایی و فرودگاه‌ها در اجرای موفق عملیات حج تمتع امسال بسیار همکاری کردند. لازم است از تلاش‌ها و همکاری‌های مطلوب تمام ارگان‌های درگیر در عملیات حج تمتع امسال در فرودگاه‌های کشور در قالب کمیته‌های تسهیلاتی قدردانی شود. قطعاً انجام این عملیات بزرگ و موفق مرهون حمایت‌های بی‌دریغ مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری است. از همان زمان 18 فرودگاه‌ یادشده از آمادگی لازم برای اجرای عملیات بازگشت حجاج ایرانی به میهن اسلامی برخوردار بودند و اقدامات مورد نیاز برای تسهیل عملیات بازگشت حجاج در این فرودگاه‌ها انجام شده بود.
خدمتگزاران مردم در صنعت حمل و نقل هوایی و بخصوص در فرودگاه‌های کشور همچنان در زمینه اعزام هموطنان عزیز به حج تمتع، حج عمره مفرده (مکه مکرمه و مدینه منوره) و عتبات عالیات به وظایف خود به نحوه احسن عمل خواهند کرد، زیرا مردم کشورمان لایق بهره‌مندی از بهترین خدمات هستند و موقله حج نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از مقام معظم رهبری گرفته تا وزیر راه و شهرسازی تأکید فراوانی برای برگزاری باشکوه و بی‌عیب و نقص عملیات اعزام و پذیرش حجاج در فرودگاه‌های کشور تأکید کرده‌اند. این را هم فراموش نکنیم که شرکت فرودگاه‌ها و نماوبری هوایی ایران علاوه بر عملیات حج، چند نقطه عطف دیگر هم در کارنامه سالانه خویش دارد. عملیات پروازهای نوروزی و همچنین اربعین حسینی، رخدادهای بیسیار مهمی هستند که برنامه‌ریزی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
  پروازهای برگشت تا چه زمانی ادامه دارد؟
از ابتدای پرواز‌های برگشت از مدینه تاکنون، ۴۰ هزار زائر از فرودگاه این شهر به کشور منتقل شده‌اند. درحال حاضر، ۱۰ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی در مدینه منوره هستند و امروز آخرین گروه از زائران وارد مدینه می‌شوند و پرونده ورود زائران مدینه بعد از مکه بسته می‌شود.
بامداد ۲۳ تیرماه آخرین پرواز که حامل عوامل ستادی و اجرایی است، مدینه منوره را به مقصد تهران ترک خواهد کرد. تعداد ۱۷۸ پرواز برنامه‌ای از مدینه به سمت ایستگاه‌های داخلی اعزام شده و حدود ۵۷ پرواز برنامه‌ای برای بازگشت حجاج باقی مانده است. از فرودگاه جده ۵۵ پرواز برنامه‌ای به ایستگاه‌های داخلی انجام شده و حدود ۱۰۲ پرواز برنامه‌ای هم باقی مانده است. در مجموع حدود ۲۳۳ پرواز برنامه‌ای از مدینه و جده به ایستگاه‌های داخلی انجام شده و۱۵۹ پرواز برنامه‌ای باقی مانده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده یک روز از برگشت حجاج کاسته شده و شنبه هفته آینده ۲۳ تیر ماه آخرین پروازهای حجاج از فرودگاه جده انجام می‌شود. ۵۳هزار نفر از حجاج از ابتدای تیرماه از مدینه و جده به کشور بازگشته‌اند و حجاج استان‌های تبریز، اهواز، بیرجند، بوشهر، کرمان، مشهد، رشت، همدان و بندرعباس بازگشته‌اند.
حجاج مازندران، گلستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، ارومیه، شیراز، یزد و امام خمینی باقی مانده‌اند که طبق پروازهای برنامه‌ریزی‌ شده انجام گردیده و مابقی حجاج که حدود ۳۴هزار و۵۰۰ نفر هستند تا هفته آینده به کشور باز خواهند گشت. تا به امروز هیچ مشکلی نداشته‌ایم و با تعجیل در پروازهای مدینه مواجه بوده‌ایم.

 

بــــرش

پس از حج، بزرگ‌ترین عملیات پروازی در کشور مربوط به ایام اربعین است که در این ایام نیز در مدت زمان محدودی حجم بالایی پرواز انجام می‌شود. برای این پروازها چه برنامه‌ای دارید؟

در حالی که هنوز عملیات بازگشت حجاج به میهن اسلامی ادامه دارد، جلسات متعددی برای برنامه‌ریزی به منظور برگزاری هرچه بهتر عملیات اعزام و پذیرش زائران حسینی ویژه اربعین در جریان است و ان‌شاءالله امسال نیز مانند سال پیش و حتی بهتر از آن، میزبانی از زوار حسینی را در فرودگاه‌های کشورمان شاهد خواهیم بود.

جستجو
آرشیو تاریخی