آغاز آماده‌باش صنعت نفت و گاز برای رویارویی با زمستان ۱۴۰۳ در شمال شرق کشور

تازه‌ترین وضع تولید، پالایش، انتقال، ذخیره‌سازی و توزیع گاز و فرآورده‌های نفتی استان خراسان رضوی با حضور معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور بررسی شد.
عبدالرحمن کشوری در این نشست اعلام کرد: برای تقویت انرژی و خودکفایی انرژی استان و منطقه باید فکر اساسی کرد. استعداد خراسان رضوی برای خودکفایی کفایت می‌کند و کارگروه انرژی استان باید در زمینه تهیه طرح پایداری و امنیت انرژی اقدام کند.
وی با تأکید بر استفاده از انرژی‌های خورشیدی، بادی و... افزود: در کنار اجرای این طرح‌ها باید طرح مطالعاتی استفاده از نعمت‌های زیرزمینی در اولویت قرار گیرد و از ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده شود.
معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: موضوع ذخیره‌سازی گاز نیز موضوع مهمی به شمار می‌آید که مرحله دوم طرح ذخیره‌سازی شوریجه از آن جمله است. یکی از اولویت‌های ما برای حل بحران ناترازی، موضوع ذخیره‌سازی زیرزمینی و روزمینی است.
 کشوری، برنامه‌های سالانه را ملاک عمل سازمان پدافند غیرعامل کشور دانست و گفت: هر کجا می‌خواهید برنامه‌ای را اجرا کنید، رد پای پدافند غیرعامل را هم در آن برنامه ببینید.
 وی تأکید کرد: برنامه‌ها باید پاسخگوی مطالبه‌ها باشند. همسو با برنامه توسعه کشور، می‌توانیم ۸ درصد کاهش مصرف انرژی داشته باشیم. باید برای مدیریت گاز در زمستان آمادگی کافی داشت و زمان برنامه‌ریزی آن از همین امروز است.
 معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: براساس تأکید رهبر معظم انقلاب، در دوره تغییر دولت‌ها و انتقال تجربه‌ها نباید هیچ‌گونه تعلل و وقفه‌ای در امور ایجاد شود، زیرا تأمین زیرساخت‌ها و ارائه خدمات شایسته به مردم، توقف‌ناپذیر است.
 حسن افتخاری، دبیر کمیته نفت و گاز استان خراسان رضوی هم در این نشست ضمن ارائه گزارشی از تازه‌ترین اقدام‌ها و مصوبه‌های این کمیته بیان کرد: شرکت گاز خراسان رضوی، در کنار اجرای طرح‌های فنی-تخصصی، پویش‌هایی فرهنگی مانند «هر خانه، یک اتاق گرم» و «مردمی‌سازی مصرف گاز» را اجرایی کرده که حاصل آن، کاهش مصرف گاز بخش خانگی و تخصیص گاز بیشتر به بخش مولد استان بوده است.
 یحیی فیضی، مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد نیز در سخنانی گفت: همکاری سازنده و نزدیکی بین پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد و زنجیره تأمین انرژی استان خراسان رضوی وجود دارد که حاصل آن کسب موفقیت‌هایی مانند ثبت رکورد ذخیره‌سازی گاز در سال ۱۴۰۲ بود.
 فرشید خیبری، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق هم تصریح کرد: موضوع ناترازی گاز، مسأله‌ای جدی به‌ شمار می‌رود که ناشی از محدودیت منابع گازی منطقه شرق کشور است. اگر پارسال موضوع ذخیره‌سازی به‌درستی انجام نشده بود، نمی‌توانستیم به‌راحتی از روزهای بسیار سرد عبور کنیم.
 احمد امتحانی، مدیر منطقه ۴ عملیات انتقال گاز هم اعلام کرد: این منطقه عملیاتی مسئولیت انتقال گاز به استان‌های خراسان شمالی، رضوی، جنوبی و بخشی از سمنان را به‌ عهده دارد. همه زنجیره ارزش گاز منطقه تحت‌الشعاع ناترازی گاز است که البته پارسال با راه‌اندازی ایستگاه آرادان، ظرفیت انتقال گاز به این منطقه افزایش یافت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی