با ورود فناوری به صنعت هوایی در دولت سیزدهم انجام شد

تولید ۲ هزار قطعه هواپیما در کشور

بیش از ۴۰ توافقنامه با کشورهای خارجی در حوزه حمل‌ونقل هوایی طی دولت سیزدهم در راستای شکست تحریم‌های هوایی به امضا رسیده است

صنعت هوایی کشور از اول انقلاب تحریم شده است اما با وجود بیش از ۴۰ سال تحریم، بخش هوایی کشور در حوزه هوانوردی، تعمیرات و تولید قطعات دستاوردهای زیادی داشته که باعث سرپا نگه داشتن صنعت شده است. دولت سیزدهم چند راهبرد را در حوزه هوایی از همان ابتدا در دستور کار قرار داد تا اجرای آنها خودکفایی در برخی حوزه‌های هوایی مانند تعمیرات با تولید برخی قطعات را برای کشور به همراه داشته باشد. در این دولت همچنین جوان‌سازی ناوگان هوایی با واردات هواپیما شروع شد.
محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در تبیین عملکرد دولت سیزدهم در حوزه هوایی اظهار کرد: حوزه هوایی به دلیل اینکه در لبه فناوری قرار دارد و مردم پایه است و اخبار آن در کسری از ثانیه در دنیا مخابره می‌شود، حائزاهمیت است.
وی افزود: کشورهای ابرقدرت برای تهدید کشور هدف، تحریم‌ها را ابتدا بر حوزه زیرساخت‌های هوایی تحمیل می‌کنند. ایران نیز در ۴۳ سال گذشته تحت سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌ها برای حوزه هوایی غیرنظامی قرار گرفت.
محمدی‌بخش با بیان اینکه پیشران پیشرفت، حمل و نقل است و راهبردی‌ترین حوزه، حمل و نقل هوایی است که در همه موارد به صنعت کمک کرده است، گفت: ۲۸ شرکت هواپیمایی خارجی در ایران پرواز انجام می‌دهند و دستگاه‌های بین‌المللی با ایران همکاری و هماهنگی کامل دارند.
وی با اشاره به تهدیدات صنعت هوانوردی غیرنظامی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ گفت: صنعت ما در آن سال، با شرایط حاد کرونا، شرایط نامناسب اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی و ناوگانی که از ۲ تا ۳۰ سال زمین‌گیر بودند، مواجه شد. همچنین خروج متخصصان این حوزه از کشور، تشدید تحریم‌های ظالمانه، حملات سایبری متعدد، قیمت بلیت و تأثیر روانی حادثه هواپیمای اوکراینی از جمله موضوعات دست و پا گیر صنعت هوانوردی بود.
محمدی‌بخش تأکید کرد: در این دولت ۴ راهبرد تاب‌آوری، نوسازی ناوگان، تأمین قطعه و ساخت هواپیمای بومی سرلوحه کار حوزه حمل و نقل هوایی قرار گرفت.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: امروز شاهد حضور شرکت‌های خارجی هستیم و بیش از ۴۰ توافقنامه با کشورهای مختلف به امضا رسید. همچنین تفاهمنامه با کشور روسیه به عنوان یکی از کشورهای صاحب فناوری در حوزه هواپیمایی امضا شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این دوره از امریکا به خاطر جلوگیری از حق مسلم ایران در بهره‌برداری از دانش هوانوردی شکایت مطرح شد. همچنین انجام ممیزی و نظارت ایکائو و عضویت در صلاحیت پروازهای ایکائو، جابه‌جایی دانشجویان ایرانی از اوکراین، تعمیر و اورهال هواپیماهای غیرایرانی در ایران نیز در این دوره میسر شد که قبلاً محتاج متخصصان خارج از کشور بودیم اما امروز در حوزه آموزش و اورهال با بهره‌مندی از توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان این مهم انجام می‌شود.
وی در ادامه به بازسازی و بهره‌برداری از باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد و افتتاح فرودگاه تنب بزرگ اشاره کرد و افزود: ساخت هواپیمای سیمرغ و هماهنگی با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دستور کار قرار گرفت.
محمدی‌بخش یادآور شد: ۱۳ هزار پهپاد توسط شرکت‌های غیرنظامی در حال ارائه خدمات به بخش‌های مختلف و صنایع کشور هستند و ۲۷۰ فروند هواپیمای سبک و آموزشی نیز جایگاه ویژه‌ای در این حوزه پیدا کردند.
وی خاطرنشان کرد: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران دچار اشکال جدی شده بود اما با انتقال صندوق بازنشستگی، امروز شاهد حضور «هما» به عنوان یک شرکت با تراز بین‌المللی هستیم که عملیات مهم را با دقت و سرعت عالی انجام می‌دهد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: امروز بیش از ۲ هزار قطعه هوایی با تیراژ بالای ۳۰۰ هزار در راستای ارتقای تاب‌آوری و جایگاه تعمیراتی در حال تولید است. همچنین بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما و بالگَرد به ناوگان اضافه شده که ۵۵ فروند آن عملیاتی شده است و باقی در حال تعمیر و اورهال هستند.
وی بیان کرد: مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما هم‌اکنون با ۳ شیفت در حال فعالیت هستند که آمارهای نوروز و حج و اربعین بیانگر این اتفاق است.
 
ساخت ترمینال مدرن در فرودگاه مهرآباد
رضا نخجوانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور نیز در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در بخش هوایی گفت: موفقیت‌های ایجاد شده در حوزه هوایی، حاصل تلاش همه دست‌اندرکاران صنعت هوایی است.
وی در ادامه گفت: ۲ فرودگاه داشتیم که تاکنون نیمه‌کاره مانده بود و در دولت سیزدهم، فرودگاه سقز و فرودگاه گناباد که سابقه ۳۰ ساله دارد به همت شرکت فرودگاه‌ها و رئیس جمهور شهید تکمیل شد و به مرحله بهره‌برداری رسید.
نخجوانی ادامه داد: از نظر اقتصادی عملکرد شرکت فرودگاه‌ها نشان می‌دهد که این شرکت، یکی از ۱۰ شرکت اصلی سودآور دولتی در کشور است.
وی افزود: در سال ۱۴۰۲ حدود ۸.۵ همت سودآوری برای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور به ثبت رسید که این بیشترین سود کسب شده در تاریخ این شرکت به شمار می‌رود.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها ادامه داد: اکنون در مرحله تهیه اسناد مناقصه‌ایم که یک ترمینال مدرن برای فرودگاه مهرآباد با منابع داخلی شرکت فرودگاه‌ها که برابر با ۳۰ همت است، احداث شود.

معرفی ۲۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در خصوص برنامه‌های آتی این شرکت نیز تصریح کرد: اطلس سرمایه‌گذاری در مجموعه فرودگاه‌های کشور طراحی شده و آماده رونمایی است که در آن بیش از ۲۰۰ پروژه که آماده سرمایه‌گذاری و انعقاد قرارداد است، معرفی می‌شود.
وی گفت: در راستای هوشمندسازی خدمات فرودگاهی، نرم‌افزاری رونمایی خواهد شد که نقطه‌ای اساسی در تحول خدمات فرودگاهی کشور است و با استفاده از آن مسافران می‌توانند همه خدمات فرودگاهی را با برنامه‌ریزی از خانه خود و بدون معطلی به انجام برسانند که با این اقدام می‌توان فرودگاه‌های کشور را به نسل ۳ و ۴ ارتقا داد.
 
پیشرفت ۴۰ درصدی فاز ۲ شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)
سعید چلندری، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در نشست عملکرد دولت سیزدهم در حوزه هوایی اظهار کرد: یکی از اقدامات بسیار بزرگی که در صنعت هوایی کشور اتفاق افتاد، تحقق آرزوی ۲۰ساله مردم ایران و اجرای فاز ۲ شهر فرودگاهی امام خمینی بود زیرا فاز یک پاسخگوی نیازهای مردم نبود.
وی افزود: شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در اصل دارای ۳ فرودگاه است که شامل ترمینال‌های سلام، فاز ۱ و فاز ۲ می‌شود که قرارداد عملیات اجرایی فاز ۲ با کنسرسیوم متشکل از قرارگاه خاتم‌الانبیا و شرکت هاکان انرژی چین از پیشرفت ۴۰ درصدی برخوردار است و در ۳ جبهه کاری مشغول کار هستند.
چلندری گفت: از ابتدای امسال تا ۱۷ تیر ماه ۲.۵ میلیون مسافر از این فرودگاه جابه‌جا شدند که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۰۳ درصدی را نشان می‌دهد. تعداد پروازها تا ۱۷ تیر ماه امسال به ۱۶ هزار پرواز رسید و پیش‌بینی می‌شود امسال رشد ۱۷ درصدی داشته باشد.

 

بــــرش

درخواست از سران قوا برای ورود به مسأله تعیین نرخ بلیت هواپیما
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به نحوه تعیین نرخ بلیت هواپیما اظهار کرد: به لحاظ تاریخی تعیین و تصویب نرخ بلیت هواپیما برعهده شورای عالی هواپیمایی است تا اینکه در سال ۹۴، قانون برنامه پنجم توسعه و آزادسازی نرخ بلیت اجرا شد.
وی افزود: این آزادسازی با حذف مؤلفه‌های هدفمندی یارانه‌ها رخ می‌داد و تا سال ۹۹ نرخ‌گذاری توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شد اما با استقرار دولت سیزدهم در تیرماه ۱۴۰۰ قیمت بلیت‌ها ۱۵ درصد کاهش یافت و قرار شد در شورای تنظیم بازار تعیین تکلیف و اجرایی شود که تا اردیبهشت ۱۴۰۲ اجرایی نشد و در این مدت ۹ درصد ارزش افزوده نیز به آن اضافه شد.
محمدی‌بخش گفت: سپس قیمت‌گذاری توسط سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شد. البته اصرار ما بر اجرای قانون و نرخ‌گذاری توسط شورای‌عالی هواپیمایی کشوری است زیرا با توجه به نقش حاکمیتی خود با افزایش و آزادسازی نرخ بلیت به این شکل موافق نیستیم که البته این نکته در دفاعیه سازمان هواپیمایی کشوری به دیوان عدالت اداری نیز اعلام شده است. پس از صدور رأی دیوان مقرر شد که قیمت بلیت هواپیما به شکل فعلی مشخص شود.
وی تأکید کرد: از سران قوا خواسته‌ایم که به مسأله نرخ ورود پیدا کنند و خواسته خود را پیگیری می‌کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی