صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و شصت و شش - ۲۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و شصت و شش - ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۶

اخبار

رشد ۹۷ درصدی توسعه ناوگان ریلی در دولت سیزدهم
رشد ۹۷ درصدی توسعه ناوگان ریلی در دولت سیزدهم با حمایت از بخش خصوصی و تولید داخل، با تولید و بازسازی چهار هزار و ۳۱۷ دستگاه انواع ناوگان ریلی رقم خورد.
 آمارهای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد، تولید و بازسازی چهار هزار و ۳۱۷ دستگاه انواع ناوگان ریلی به ارزش ۲۴ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم به انجام رسید.
برپایه این گزارش، در سه ساله دولت سیزدهم رکورد تاریخ راه‌آهن در تولید و بازسازی لکوموتیو شکسته شد، به‌طوری‌که با تولید و بازسازی ۹۳ دستگاه لکوموتیو به ارزش ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، رشد ۴۸ درصدی در این حوزه حاصل شد.
علاوه بر آن، با تولید چهار هزار و ۵۸ دستگاه انواع واگن باری نو در دولت سیزدهم به ارزش ۱۴ هزار میلیارد تومان، رکورد تاریخ راه‌آهن در تولید واگن باری نو با رشد ۱۰۶ درصدی شکسته شد.
ساخت و بهره‌برداری از پنج مرکز تعمیراتی لکوموتیو به ارزش ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و احداث و بهره‌برداری از ۶ جایگاه بهینه سوخت‌رسانی به لکوموتیوها به ارزش ۳۵۰ میلیارد تومان، از دیگر دستاوردهای دولت مردمی در حوزه ریلی است.
 
صرفه‌جویی سه میلیارد دلاری در مصرف سوخت با نوسازی ۸۵ هزار دستگاه ناوگان
سرپرست ستاد مدیریت سوخت حمل و نقل کشور گفت: از امسال نوسازی ۸۵ هزار دستگاه ناوگان حمل ونقل عمومی در کشور همزمان با برنامه هفتم به مرحله اجرایی وعملیاتی شدن خواهد رسید که با اجرای آن سه میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف سوخت را خواهیم داشت.
علیرضا احمدی فینی با بیان اینکه میزان مصرف نفت و گاز ۱۲۰ میلیون لیتر در روز است، گفت: سهم حوزه حمل و نقل اعم از بار و مسافر ۶۷ میلیون لیتر در روز است که سهم بار از این میزان ۹۰ درصد است و میزان سهم سوخت در این بخش ۶۰ میلیون لیتر است و با توجه به آنکه در حوزه بار تعداد ناوگان فرسوده افزایش یافته است، بنابراین میزان مصرف سوخت افزایش بیشتری پیدا کرده است.
وی افزود: با توجه به برآورد و نوسازی ناوگان حمل ونقلی پیش‌بینی می‌شود که ۹ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت شود که معادل سه میلیارد دلار است.
فینی افزود: با توجه به توجیهاتی که در شورای اقتصاد کشور مصوب شد ۸۵ هزار نوسازی ناوگان در دستور کار قرار گرفت که امسال همزمان با اجرای طرح برنامه هفتم این نوسازی ناوگان از جمله اتوبوس، کامیون، کشنده، کامیونت و مینی بوس از طریق تسهیلاتی که دولت در اختیار آنها قرار می‌دهد، انجام می‌شود. وی در خصوص تسهیلات نوسازی گفت: این تسهیلات در قالب صندوق توسعه و پیشرفت وزارت صمت و همچنین از طریق ماده ۱۲ رفع موانع تولید تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. در کنار برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه برنامه نوسازی ۲ هزار دستگاه اتوبوس هم از امسال اجرایی خواهد شد.
 

جستجو
آرشیو تاریخی