صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و شصت و شش - ۲۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و شصت و شش - ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

اخبار

نظارت گسترده بهداشتی و شرعی بر دام‏های قربانی تاسوعا و عاشورا
نظارت فراگیر بهداشتی و شرعی بر دام‏های قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورا در سراسر کشور از سوی سازمان دامپزشکی کشور انجام می‏شود. برنامه عملیاتی بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‏های قربانی در قالب پرسنل فنی دامپزشکی به همراه مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه و ناظران شرعی در روزهای تاسوعا و عاشورا در تاریخ 25 و 26 تیرماه از ساعت 6 صبح تا 14 ظهر اجرا خواهد شد. بنابراین گزارش، در این روزها، اکیپ‏های ثابت و سیار کنترل و نظارت بهداشتی و شرعی، مجهز به لباس متحدالشکل و خودروهای ویژه دامپزشکی، به وظایف خود طبق برنامه در سراسر کشور عمل می‏کنند.
مدیران دامپزشکی استان‏ها نیز موظفند با انجام اقداماتی همچون نظارت مستمر بر اجرای مناسب طرح در سطح استان‏ها و نظارت بر عملکرد بازرسان در سطح شهرستان‏ها، اطلاع‏رسانی از طریق تهیه اطلاعیه برای صدا و سیما، مساجد و نشریات محلی و استانی و در نماز جمعه و همچنین گزارش‏دهی اقدام کنند. همچنین برای حفظ سلامت گوشت استحصالی از دام‏های قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورا و به تبع آن سلامت مصرف کنندگان و تأمین بهداشت عمومی، نظارت بهداشتی و شرعی با هماهنگی دستگاه‏های ذی‏ربط استانی، فراگیرتر از سال گذشته اقدام می‏شود.

11 هزار تن روغن زیتون تولید می‏شود
مجری طرح زیتون کشور گفت: امسال پیش‏بینی می‏شود بیش از 150 هزار تن زیتون و 11 هزار تن روغن زیتون در کشور تولید شود این در حالی است که سال گذشته تولید روغن زیتون حدود 6 هزار تن بود. جواد میرعرب، مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با بیان ماهیت درخت زیتون در زمینه سال‏آوری، به میزان تولید زیتون در سال گذشته و سال‏جاری اشاره کرد و گفت: سال 1402 که سال کم‏بارآوری برای زیتون بود، تولید میوه زیتون به 88 هزار تن و تولید روغن زیتون به 6 هزار تن رسید؛ اما برای امسال برآوردها نشان می‏دهد، سال بارآوری زیتون است و پیش‏بینی می‏شود تولید میوه زیتون در سال‏جاری به بیش از 150 هزار تن و میزان تولید روغن زیتون نیز به حدود 11 هزار تن برسد.
وی افزود: در حال حاضر وسعت اراضی باغی زیتون کشور 75 هزار هکتار است و با وجود تغییرات اقلیمی در سراسر جهان، به دلیل ویژگی‏های خاص درخت زیتون از نظر اکولوژیکی و شرایط رشدی، در صورت فراهم شدن زیرساخت‏های لازم برای توسعه اراضی می‏توان به جهش تولید و تأمین بخشی از روغن خوراکی مورد نیاز جامعه و جایگزینی با روغن‏های وارداتی دست یافت.
وی با اشاره به میانگین برداشت نزدیک به 2 تن در هکتار این محصول و با تأکید بر اینکه در برنامه‏های وزارت جهاد کشاورزی قرار است بخشی از روغن خوراکی کشور از زیتون تهیه شود، درباره جایگاه توسعه فناوری و شرکت‏های دانش‏بنیان برای رسیدن به این هدف گفت: بهره‏وری مناسب از ظرفیت شرکت‏های دانش‏بنیان، سامانه‏های آبیاری، مبارزه با آفات و بیماری‏ها و تصفیه پساب واحدهای فرآوری از جمله موضوعات مهم و کلیدی در رسیدن به این هدف است.

جستجو
آرشیو تاریخی