افزایش 39 درصدی تأمین نهاده‌های دامی در آستانه تغییر دولت

عملکرد دولت در بخش تأمین و ذخیره کالاهای اساسی نشان می‌دهد ذخایر نهاده‌های دامی و سایر کالاهای اساسی افزایش یافته است

نفیسه امامی
خبرنگار

 
میزان واردات نهاده‌های دامی در سه ماهه ابتدایی سال‌جاری در قیاس با همین مدت مشابه با افزایش همراه بوده است. بر اساس آمارهای اعلام شده میزان نهاده‌های وارداتی تا پایان خرداد ماه 1403 نسبت به دوره مشابه سال 1402 به لحاظ وزنی 39 درصد افزایش و به لحاظ ارزی 18 درصد افزایش را تجربه کرده است. به طوریکه تا پایان خرداد ماه امسال 4 میلیون و 145 هزار و 526 تن نهاده دامی شامل ذرت، جو و کنجاله سویا وارد کشور شده است.
شرکت پشتیبانی امور دام کشور طبق گزارشی که ارائه کرده است از ابتدای امسال تاکنون در مجموع عملیات تخلیه ۱۵ کشتی وارده به بندر امام خمینی(ره)، شامل ۵۶۸ هزار و ۷۷۸ تن، کنجاله سویا و ۳۸۳ هزار و ۶۴۹ تن ذرت جمعاً به وزن ۹۵۲ هزار و ۴۲۷ تن از انبارهای این بندر را انجام داده است.
در حال حاضر نیز ۶ کشتی دیگر حامل محمولات ذرت و کنجاله سویای متعلق به این شرکت در مجموع به وزن۳۸۲ هزار و۴۱۷ تن در لنگرگاه بندر امام خمینی(ره) استقرار دارند که از این میزان ۱۷۸هزار و ۷۱۸ تن کنجاله سویا و مابقی آن نهاده ذرت است.
حسین شیرزاد مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور عملکرد این شرکت از ابتدای سال‌جاری در زمینه تأمین گوشت قرمز، گوشت مرغ و نهاده‌های دامی را تشریح کرده است. شیرزاد با اشاره به بارگیری و حمل نهاده‌های دامی در دوره زمانی یاد شده گفته است: حدود ۴۸۰ هزار تن از مجموعه نهاده‌های وارداتی شرکت از بندر امام خمینی(ره) به نمایندگی‌های استان‌ها در سطح کشور حمل شده است و بالغ بر ۴۵۰ هزار تن از این مقدار از طریق حمل جاده‌ای و مابقی آن از طریق حمل ریلی به مقاصد مورد نظر انتقال یافته است.
وی ادامه داده است: از ابتدای سال‌جاری تاکنون در مجموع تعداد ۵۵۹ دستگاه کانتینر حامل محمولات پروتئینی منجمد وارداتی نیز به بندر شهید رجایی وارد شده است که تا کنون بالغ بر ۳۳۲ دستگاه از کانتینرهای مذکور از بندر فوق خارج شده است.
شیرزاد خاطرنشان کرده است: از ۲۲۶ دستگاه کانتینر باقی مانده تعداد ۱۴۷ کانتینر ترخیصیه دریافت کرده‌اند و عملیات نمونه‌گیری و خروج محمولات آنها از بندر در دست انجام است.

ضرورت تأمین نهاده‌های دامی
ذخیره‌سازی نهاده‌های دام و طیور نقشی کلیدی در تأمین امنیت غذایی ایفا می‌کند، چراکه با وجود ذخایر کافی، می‌‌توان در مواقع کمبود یا بروز بحران، به طور مستمر نیاز تولیدکنندگان به نهاده‌‌ها را تأمین کرد و از بروز مشکل در زنجیره تولید غذا جلوگیری نمود. این امر، بویژه در شرایطی که کشور با تحریم‌‌ها و نوسانات قیمتی در بازارهای جهانی مواجه است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
عملکرد دولت در بخش تأمین و ذخیره کالاهای اساسی نشان می‌دهد ذخایر نهاده‌های دامی و سایر کالاهای اساسی افزایش یافته است به طوریکه مدت زمان ذخیره کالاهای اساسی از ۲ به ۴ ماه افزایش یافته است. در واقع با شروع به کار دولت سیزدهم، روند تأمین کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی سرعت گرفت و وضع متعادلی پیدا کرد.
در شرایطی که نهاده‌های دامی به میزان کافی تأمین شده است، وزیر جهاد کشاورزی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی خواسته است با توجه به اوضاع بسیار خوب ذخایر نهاده‌های دامی می‌توانند با تولیدکنندگان تفاهمنامه تولید قرارداد منعقد کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی