صنعت پالایش در دولت سیزدهم پوست انداخت

دولت سیزدهم دستاوردهای چشمگیری در صنعت پالایشی کشور و تولید فرآورده‌های نفتی داشته است که می‌توان به کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی، افزایش تولید بنزین و نفت‌گاز یورو ۵، بومی­‌سازی، تولید کاتالیست ایرانی، تولید کمپرسورهای پالایشگاهی و... اشاره کرد.
صنعت نفت و گاز جزو صنایع مادر برای کشور محسوب شده و هرگونه تحول در این صنعت روی سایر صنایع نیز تأثیرگذار است. در دولت سیزدهم دوباره صنعت پالایشی کشور رونق گرفت؛ این در حالی است که ایران در حوزه صنعت نفت با تحریم‌های ظالمانه مواجه است، اما این موضوع نه تنها کشور را وادار به عقب‌نشینی نکرده  بلکه باعث افزایش دانش و فناوری و تلاش برای دستیابی به فناوری‌های روز دنیا، با تکیه بر دانش داخلی شده است.
جواد اوجی، وزیر نفت در سخنانی به خودکفایی ایران اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت و پتانسیل خوبی در حوزه صنعت نفت و گاز دارد و با توجه به توانمندی پیمانکاران و سازندگان حوزه نفت، به طور کامل در این صنعت خودکفا هستیم.
در ادامه این گزارش به برخی از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه صنعت پالایش اشاره کوتاه می‌کنیم.

طرح جامع کیفی‌سازی
فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌ها
بر اساس بند «ر» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۲؛ ۴۰ درصد از سود خالص سالانه پالایشگاه‌های کشور به اجرای طرح‌های کیفی‌سازی اختصاص یافته که این موضوع مهم می‌تواند در آینده تأثیر به‌سزایی در راندمان پالایشگاه‌ها و کاهش آلودگی محیط زیست داشته باشد.
توزیع ۱.۲ میلیون تن گاز مایع در سال با استفاده از سامانه سدف سبب افزایش شفافیت در توزیع سوخت گاز مایع و ‌جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت خواهد شد.
این طرح مدت‌ها در دستور کار وزارت نفت قرار داشت که با استقرار دولت سیزدهم با موفقیت به اجرا رسید.

طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان
 طرح توسعه پالایشگاه آبادان از جمله طرح‌های بزرگ در زمینه پالایشگاهی دولت سیزدهم بود؛ به طوری که احداث واحدهای پالایشگاهی از جمله واحد تقطیر جدید و گاز مایع و جانبی به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز، افزایش ظرفیت پالایشگاهی به میزان ۴۷ هزار بشکه در روز بیشتر از برنامه مصوب سال ۱۴۰۲ صورت گرفته است. با این اقدام تولید بنزین این پالایشگاه از ۸ به ۱۵ لیتر در روز و گازوئیل آن نیز از ۱۵ به ۱۹ افزایش پیدا کرد.
 
افزایش تولید نفت‌گاز یورو ۵
در پالایشگاه اصفهان
واحد KHT یا تصفیه هیدروژنی نفت سفید، با هدف حذف ناخالصی‌های موجود در برش نفت سفید (که بیشتر گوگرد و نیتروژن است) و بالابردن کیفیت سوخت راه‌اندازی شده است. این پروژه علاوه بر کمک به تولید کامل سوخت دیزل پالایشگاه با استاندارد یورو ۵، توسعه محصولات زنجیره پایین‌دستی نفت سفید را نیز به دنبال دارد.
 
این پروژه علاوه بر کمک به تولید کامل سوخت دیزل پالایشگاه با استاندارد یورو ۵، توسعه محصولات زنجیره پایین‌دستی نفت سفید را نیز به دنبال دارد. این پروژه سبب جلوگیری از انتشار ۳۰۰ تن گوگرد در سال، تولید روزانه ۱۷ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ و ارزآوری معادل ۱۸۰ هزار میلیارد ریال شده است.

افزایش ظرفیت پالایشی
در پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس
افزایش تولید بنزین از ۳۶ میلیون لیتر به ۴۰ میلیون لیتر در روز مطابق با شاخصه‌های استاندارد در سال۱۴۰۲ از جمله دستاوردهای افزایش ظرفیت پالایشی ستاره خلیج فارس است.

بهره‌برداری کامل از واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه لاوان
با نظارت و پیگیری‌های وزارت نفت، طرح ایزومریزاسیون پالایشگاه لاوان به بهره‌برداری رسید؛ این پروژه سبب افزایش ظرفیت تولید روزانه بنزین یورو ۴ به میزان یک میلیون لیتر با بهره‌برداری از این واحد امکانپذیر شد.
بهره‌برداری از واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه شیراز در سال ۱۴۰۳
 بهره‌برداری از واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه شیراز در سال ۱۴۰۳، سبب افزایش ۱.۵ میلیون لیتری بنزین تولید این پالایشگاه در روز خواهد شد که این پروژه نیز با پیگیری‌های مداوم وزارت نفت به نتیجه خواهد رسید.
 
تولید کاتالیست ایرانی
 یکی از مشکلاتی که در گذشته کشور با آن روبه‌رو بود، عدم دسترسی به کاتالیست در دوره تحریم بود، در دولت سیزدهم با اهتمام به دانش‌بنیان‌ها توانستیم در برخی کاتالیست‌ها به خودکفایی برسیم که این اقدام سبب جلوگیری از خروج سالانه ۳۵ میلیون دلار در کشور شد.

صادرات کمپرسورهای پالایشگاهی
به کشورهای حوزه کارائیب
براساس این گزارش، با خودکفایی در حوزه تولید کمپرسورهای پالایشگاهی، تولید و صادرات به کشورهای حوزه کارائیب و پالایشگاه‌های فراسرزمینی نیز در دستور کار قرار گرفت. جواد اوجی، وزیر نفت درخصوص این خودکفایی‌ها گفته بود: تنها کشوری هستیم که مورد تحریم‌های ظالمانه امریکاست، اما با توجه به متخصصان و پیمانکاران صنعت نفت در تمام حوزه‌ها خودکفا هستیم. محمداسماعی ل کفایتی رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز نیز بخشی از توانمندی‌ها و دستاوردهای داخل کشور را مرهون رویکرد جهاد دانشگاهی یا آموزش مهندسی و بخش‌های مرتبط با حوزه صنعت دانست و گفت: از دکل حفاری و پمپ‌های درون چاهی تا تجهیزات برقی و الکترونیک مورد مصرف صنعت پتروشیمی نمونه‌ای از توانمندی‌هاست.
بنابراین می‌توان گفت متخصصان داخلی با عنایت به توانمندی خود توانستند زیر سایه پرفشارترین تحریم‌ها به صادرات خدمات فنی مهندسی نیز برسند که این موضوع از موفقیت‌های قابل ذکر دولت سیزدهم است.

جستجو
آرشیو تاریخی