اخبار

توافق انتقال گاز روسیه به ایران، شاهکار دیپلماسی انرژی
دولت سیزدهم است

وزیر نفت امضای سند توافق انتقال گاز روسیه به جمهوری اسلامی ایران را شاهکار دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم برشمرد و گفت: این توافق وابستگی تأمین امنیت انرژی منطقه و کشورهای همسایه به ایران را در پی خواهد داشت.
جواد اوجی گفت: در خصوص انتقال گاز روسیه به جمهوری اسلامی ایران، کمتر از یک ماه گذشته اسنادی بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت «گس پروم» روسیه امضا شد که بخش زیادی از گاز روسیه به جمهوری اسلامی ایران انتقال خواهد یافت تا برای مصارف، صادرات و تأمین انرژی کشورهای همسایه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وزیر نفت افزود: به جرأت می‌توان گفت که شاهکار دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، امضای سند توافق انتقال گاز روسیه به جمهوری اسلامی است که انقلاب اقتصادی و انقلاب صنعتی را در پی خواهد داشت و سبب وابستگی تأمین امنیت انرژی منطقه و کشورهای همسایه از مسیر جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
وی تصریح کرد: همچنین سوخت پایدار نیروگاه‌ها و جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور تأمین شده است و مشکلی در این زمینه نداریم.
اوجی ادامه داد: روزانه ۲۶۵ میلیون لیتر سوخت مایع توزیع می‌شود و ارزش سالانه این میزان، حدود ۶۷ میلیارد دلار است.

 

واگذاری 7 میلیون متر مکعب پساب به صنایع برای نخستین بار
در تاریخ کشور

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه آبفای کشورگفت: در سال 1403 برای نخستین بار در تاریخ کشور پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب تهران در بازار بورس عرضه شد و در نخستین عرضه پساب در بورس انرژی، 7 میلیون متر مکعب پساب در اختیار صنایع قرار گرفت.
مسعود باقرزاده با اشاره به آخرین وضعیت عرضه پساب در بورس گفـت: 1.6میلیارد متر مکعب پساب تولیدی کشور است که تا کنون توانسته‌ایم 7 میلیون مترمکعب را به صنایع واگذار کنیم.
وی افزود: اولویت نخست ما در تولید و تأمین پساب برای صنایعی است که قبلاً تخصیص آب داشتند، بنابراین طبق قانون تخصیص آب آنها را لغو و پساب تأمین می‌کنیم که در یک افق چندساله درصد قابل توجهی از آب شرب از صنایع کسر و با جایگزینی پساب بتوانیم آن را در اختیار شرب قرار دهیم.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه شرکت مهندسی آب و فاضلاب تصریح کرد: تکمیل تصفیه‌خانه‌ها حتی اگر برای صنایع هم مصرف نداشته باشند، برای تغذیه آبخوان‌ها و جریان‌های زیست محیطی با توجه به کیفیتی که پساب‌ دارد، می‌تواند مفید باشد و کمکی برای تعادل زیست محیطی در کشور ایجاد کند.
وی با اشاره به برگزاری نشست کارگروه کشوری و کارگروه‌های برنامه‌ریزی و آمار در مناطق مرکزی و جنوب شرقی در سه ماهه گذشته، گفت: این جلسات در مناطق دیگر کشور هم بزودی انجام خواهد شد.
وی در ارتباط با موضوع محوری جلسات این کارگروه‌ها افزود: بررسی برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه سال 1403 و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی آن از جمله محورهای نشست کارگروه کشوری و کارگروه‌های برنامه‌ریزی و آمار است که با همفکری همکاران به راهکارهای خوب و مناسبی برای استفاده از این ظرفیت رسیده‌ایم و امیدوارم که بتوانیم هرچه زودتر از آنها برای پیشبرد اهداف مجموعه استفاده کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی