صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفتاد و یک - ۳۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفتاد و یک - ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

اخبار

نیازی به واردات گوشت قرمز برای تنظیم بازار نداریم
رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: با توجه به پتانسیل تولید سالانه حداقل یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور، نیازی به واردات گوشت برای تنظیم بازار نداریم.
سیداحمد مقدسی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دولت با واردات گوشت با ارز نیما اقدام به نابودی تولید داخل کرده چراکه تقاضایی برای خرید گوشت داخل در بازار وجود ندارد و همین امر منجر به کاهش قیمت تمام شده گوشت در بازار شده است.
او قیمت تمام شده هر کیلو گوشت گوساله را ۲۱۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: نرخ کنونی خرید هر کیلو گوشت گوساله از دامدار ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزارتومان است که بر این اساس دامداران در فروش هر کیلو دام ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان متضرر هستند.
مقدسی با بیان اینکه نیازی به واردات حتی یک کیلو گوشت برای تنظیم بازار نداریم، گفت: بنابر آمار، پتانسیل تولید سالانه حداقل یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور وجود دارد که ۶۰ درصد آن از دام سنگین و ۴۰ درصد از دام سبک قابل تأمین است.
رئیس انجمن صنفی گاوداران موجودی فعلی دام سنگین را ۷ میلیون رأس اعلام کرد و افزود: مسئولان برای تنظیم بازار ساده‌ترین راه  را انتخاب می‌کنند در حالی که دولت با خرید مستقیم دام از دامدار و حذف واسطه‌ها و دلالان امکان توزیع گوشت ۵ تیکه با نرخ ۵۵۰ هزارتومان به مصرف کننده را دارد، در حالی که هم‌اکنون قیمت در بازار بالای ۷۰۰ هزار تومان است. براین اساس، توزیع مستقیم گوشت به مصرف‌کننده سیاست مناسبی برای تنظیم بازار است.
او در بخش پایانی اظهارات خود با بیان اینکه مشکلی در تأمین نهاده‌های دامی نداریم، افزود: هم‌اکنون جو، ذرت و سویا به وفور در سامانه بازارگاه موجود است و هیچ کمبودی در این خصوص وجود ندارد.
 
سطح مبارزه علیه ملخ‌های بومی به ۱۱۰ هزار هکتار رسید
مدیر مبارزه با آفات عمومی حفظ نباتات گفت: بنا بر آمار تاکنون در سطح ۱۱۰ هزار هکتار در ۲۰ استان کشور مبارزه علیه ملخ‌های بومی صورت گرفته است. سعید معین در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنا بر آخرین آمار در سطح ۱۱۰ هزار هکتار مبارزه علیه ملخ‌های بومی در ۲۰ استان کشور صورت گرفته است. او با بیان اینکه مبارزه علیه ملخ‌های بومی در اقلیم‌های سرد در حال انجام است، افزود: برآوردها حاکی از آن است که بارش باران در استان‌های شمال و شمال‌غرب به افزایش تراکم ملخ کمک می‌کند که براین اساس سطح مبارزه حداکثر به ۱۲۰ هزار هکتار می‌رسد. معین با بیان اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد مبارزه با ملخ‌های بومی علیه ملخ‌های مراکشی است، گفت: با توجه به آن که ملخ‌های مراکشی یک نسل است، از این رو با بارش باران احتمال افزایش تراکم جمعیت ملخ وجود دارد. اما در مجموع مبارزه در مناطق اصلی صورت گرفته است. مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی حفظ نباتات در خصوص آخرین وضعیت ملخ‌های صحرایی افزود: بر اساس هشدارهای فائو به کشورهای در معرض خطر ملخ‌های صحرایی ناشی از شرایط مساعد بارندگی، احتمال ۵۰ تا ۶۰ درصدی حمله ملخ صحرایی وجود دارد که براین اساس طی نامه‌ای به استان‌های جنوبی درخواست شده تا نسبت به بازبینی ادوات و امکانات مبارزه علیه ملخ صحرایی اقدام کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی