صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفتاد و دو - ۳۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفتاد و دو - ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

اخبار

افتتاح بیست و سومین نمایشگاه بین‏المللی دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه بین‏المللی دام، طیور و صنایع وابسته با اشاره به 5 راهبرد تعریف شده در این وزارتخانه، گفت: نخستین راهبرد «حداکثر‏سازی تولید» بود. در این بخش باید از تمام ظرفیت‏ها برای واحدهای تولیدی استفاده شود. البته این حداکثر‏سازی باید با حفاظت از منابع پایه کشاورزی باشد. دوم، «یکنواختی تولید» با هدف به حداقل رسیدن نوسانات در حوزه محصولات کشاورزی و بویژه کالاهای اساسی است. نیکبخت به سومین راهبرد اشاره کرد و گفت: «توازن بخشی در تولید» موضوع دیگر در حال پیگیری است. هدف استفاده از تمام طرفیت‏های مختلف بخش کشاورزی با توجه به منابع موجود است؛ اینکه راندمان تولید افزایش یافته و متناسب با ظرفیت‏های موجود باشد. وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم تصریح کرد: «تولید صادرات محور» و «کشاورزی دانش بنیان و افزایش بهره‏وری» دو راهبرد بعدی است. موانع باید از پیش پای تولیدکنندگان برداشته شود.
وی در ادامه سخنان خود به ضرورت سرمایه‏گذاری در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در حوزه سرمایه‏گذاری هم بخش‏های دام، طیور و شیلات از اولویت‏های جدی وزارتخانه محسوب می‏شوند؛ بویژه در حوزه آبزی‏پروری فقط از 10 تا 15 درصد ظرفیت‏های موجود کشور استفاده شده است. وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: موضوع پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهیان گرمابی و سردابی از دیگر حوزه‏های مهم برای سرمایه‏گذاری در حوزه کشاورزی است. در حال حاضر 500 هزار حلقه چاه مجوزدار در اختیار این بخش قرار دارد که یک مزیت محسوب می‏شود. وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: 8 محصول اساسی برای افزایش تولید انتخاب شده است که یکی از آنها افزایش تولید نهاده‏های دامی است. وی گفت: در حال حاضر بیش از 3 میلیون و 600 هزار تن ذرت در انبارهای کشور موجود است و نزدیک به 2 میلیون تن کنجاله سویا وجود دارد که بیش از 4 ماه نیاز کشور را تأمین می‏کند.
نیکبخت با بیان اینکه امروز از وضعیت بحرانی نهاده‏های دامی عبور کرده ایم، اظهار کرد: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی در حال برنامه‏ریزی برای تأمین نهاده‏های دامی برای نیمه دوم سال است. نیکبخت درباره تولید گوشت قرمز هم گفت: در سال‏های گذشته دام‏های مولد را از دست داده بودیم و اکنون در حال احیا و بازسازی دام‏های مولد هستیم که اگر لازم باشد با ارز ترجیحی وارد می‏کنیم.

برنج وارداتی کماکان مشمول دریافت ارز ترجیحی باقی ماند
سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج ایران از باقی ماندن برنج وارداتی در فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی خبر داد. مجیدرضا منصور خاکی، سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه برنج وارداتی کماکان در فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی باقی می‏ماند، گفت: صبح روز جاری، یکصد و بیست و چهارمین جلسه کمیسیون فرعی اقتصاد دولت برگزار گردید که یکی از دستورات این جلسه، حذف برنج وارداتی از فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی بر مبنای پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه بود و در نهایت با توجه به بررسی موضوع و استدلال‏های مطرح شده، این پیشنهاد از دستور کار خارج شد.

جستجو
آرشیو تاریخی