صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفتاد و سه - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفتاد و سه - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اخبار

آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده ابلاغ شد

سرپرست ریاست‌جمهوری آیین نامه اجرایی ماده ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو با موضوع واردات خودروهای کارکرده را به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرد.
محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری آیین نامه اجرایی ماده ۱۱ الحاقی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی را به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و کشور و نیز سازمان‌های برنامه و بودجه کشور، حفاظت محیط زیست و ملی استاندارد ایران، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.
بر اساس این آیین نامه انواع خودرو اعم از سواری، ون، وانت، مینی‌بوس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده تریلر مشمول واردات می‌شود. کارگروهی متشکل از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه سقف و تعداد واردات خودروی کارکرده را تعیین می‌کنند.
منابع ارزی واردات خودروی کارکرده از محل‌هایی چون «بازگشت ارز صادراتی»، سرمایه گذاری خارجی و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی تأمین می شود. بر اساس این گزارش، سن خودروی وارداتی در زمان ورود به کشور بین ۳ تا ۵ سال باشد. واردات خودروی سواری با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است. همچنین خودروهای وارداتی توسط اشخاص حقیقی که صرفاً برای استفاده شخصی وارد می‌شوند، تا ۵ سال امکان واگذاری ندارند.

 

نحوه خرید انواع سکه از مرکز مبادله اعلام شد

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به نحوه و فرایند خرید سکه در حراج سکه از سوی این مرکز به تشریح جزئیات فرایند آن پرداخت. اصغر بالسینی با اشاره به نحوه فرایند خرید سکه طلا از سوی این مرکز گفت: فرایندی که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، به متقاضیان حراج سکه تخصیص داده می‌شود به صورت روش حراج به اصطلاح «هلندی» است و افرادی که متقاضی دریافت سکه هستند باید از طریق سامانه
market.ice.ir فرایند احراز هویت، واریز وجه و ثبت سفارش را انجام دهند. بر این اساس، متقاضیان باید در یک بازه زمانی سه ساعته (از زمان آغاز فرایند حراج) ثبت سفارش خود را از طریق سامانه مذکور انجام دهند.
وی افزود: نکته مهم این است که قیمت‌گذاری و پیشنهاد قیمت از طریق متقاضی انجام می‌شود و بر اساس وضعیتی که در بازار سکه وجود دارد می‌تواند پیشنهاد قیمت خود را ثبت کرده و حداکثر پنج قطعه سکه از انواع ربع، نیم یا تمام سکه یا پنج قطعه از ترکیبی از این موارد را ثبت سفارش کند.
طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران، بالسینی گفت: بر اساس بازه قیمتی مشخص شده، متقاضیانی که برنده حراج سکه هستند (بر اساس بالاترین قیمت تا پایین‌ترین قیمت) مشخص و بعد از اعلام نتیجه برندگان، نتیجه حراج از طریق سامانه و پیامک به برندگان ارسال می‌شود و این افراد پس از اعلام نتایج هفت روز کاری فرصت دارند تا سکه‌های خود را از طریق شعب بانکی مشخص شده در سامانه دریافت کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی