ضرورت مدیریت مصرف برق در روزهای گرم سال

مدیریت مصرف برق در فصل گرما برای عبور از شرایط اوج مصرف بخصوص در روزهایی که درجه حرارت روز به روز افزایش پیدا می‌کند امری ضرروی است.
گرمای هوا همزمان با بالارفتن درجه حرارت اقصی نقاط جهان، باعث افزایش چشمگیر میزان مصرف برق در کشور شده است، وضعیتی که با توجه به محدودیت منابع انرژی و به منظور جلوگیری از وقفه در تأمین برق، مدیریت مصرف را به ضرورتی اجتناب ناپذیر بدل کرده است.
روند سالیانه مصرف برق در کشور نشان می‌دهد در ماه‌های تیر و مرداد مخصوصاً در شرایط جوی که امسال در آن قرار داریم، میزان مصرف برق به حداکثر خود می‌رسد، وضعیتی که لزوم مشارکت مشترکان برای صرفه‌جویی در مصرف برق را بیشتر کرده است.
بنا براین گزارش، هر یک درجه افزایش دمای هوا اگر سراسری باشد حدود یک هزار و 800 مگاوات به اوج بار انرژی برق اضافه می‌کند.
اعداد و ارقام بیانگر آن است که الگوی مصرف برق در ایران طی ماه‌های غیر‌گرم سال برای کل کشور ۲۰۰ کیلو وات ساعت در ماه و در فصل گرم سال متناسب با مناطق جغرافیایی از ۳۰۰ کیلو‌وات ساعت برای مناطق دارای اقلیم عادی(کعتد) کشور تا 2500 کیلو وات ساعت برای مناطق گرمسیر متغیر است. باید گفت این الگو مصرف مناطق عادی و گرمسیر را تفکیک می‌کند.
در نتیجه مناطق گرمسیری به چهار دسته تقسیم شده‌اند که پهنه آن سرتاسر ایران بوده و این در حالی است که با شدت افزایش دما مصرف برق در کل کشور هم صعودی بوده و تا به حال چندین بار نصاب مصرف برق نسبت به دوره مشابه شکسته شده است.
منطقه گرم یک که حوزه جنوب کشور از قبیل خوزستان، بوشهر، هرمزگان، بخشی از سیستان و بلوچستان، بخشی از کرمان جنوب و بخشی از فارس جنوب را شامل می‌شود که حداکثر الگوی مصرف در این بخش ۲۵۰۰ کیلو وات ساعت تعیین شده است. منطقه گرم دو شهرستان‌های دهدشت، بم، زابل، ایرانشهر و... را در بر می‌گیرد و حداکثر الگوی مصرف در آن ۱۵۰۰ کیلو وات ساعت است.
همچنین منطقه گرم سه که منطقه کویری مرکز کشور را از جمله قم، بخشی از کاشان و یزد را شامل می‌شود. حداکثر الگوی مصرف در آن به ۶۰۰ کیلو وات ساعت می‌رسد.
اما در منطقه گرم چهار که حوزه مرطوب و نیمه معتدل را به خود اختصاص می‌دهد و نیمه شمالی کشوراعم از گلستان، مازندران، گیلان و... را شامل می‌شود حداکثر الگوی مصرف به ۴۵۰ کیلو وات ساعت می‌رسد.
بنا برآمارها به دلیل رواج و استفاده از کولرهای گازی در مناطق گرمسیر، نیمی ازبرق بخش خانگی کشوردر 4 ماه (خرداد تا شهریورماه)و به‌عبارتی دوره گرم سال در مناطق گرمسیر به مصرف می‌رسد و براین اساس مدیریت صحیح مصرف برق و به خصوص تنظیم کولرهای گازی روی دمای آسایش (24 درجه) نقش مهمی در مدیریت مصرف برق کشور دارد.

پیشنهاد کارشناسان برای مدیریت مصرف
از طرفی کارشناسان بر این باورند که در ساعت‌های اوج بار تا حد امکان هنگام استفاده از کولرهای گازی، ترموستات بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتیگراد قرار گیرد. از سوی دیگر هنگام استفاده از وسایل سرمایشی در ساعت‌های اوج بار، باید تا حد امکان از روشن کردن لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرفشویی و جاروبرقی خودداری شود.
همچنین خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، از دیگر راه‌های ساده صرفه‌جویی در مصرف برق است.
در بخش اداری نیز مدیران دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های خدمات رسان بهتر است مصرف برق در بخش‌های زیرمجموعه خود را کنترل و از روشن کردن وسایل سرمایشی غیرضروری خودداری کنند. امید است با رعایت نکات اشاره شده در این گزارش و مدیریت مصرف، وقفه‌ای در تأمین برق و کاهش رفاه جامعه رخ ندهد.

جستجو
آرشیو تاریخی