صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفتاد و هفت - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفتاد و هفت - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

مقابله با گرانفروشی میوه توسط گشت‌های بازرسی

گرانفروشی، عدم ارائه فاکتور یا نبود فاکتور معتبر، عدم برچسب قیمت، عرضه میوه به قیمت نوبرانه و دریافت سود ۱۰۰ درصدی برخلاف قیمت مصوب و تداخل امور صنفی در صدر موارد تخلفات خرده‌فروشی‌های میوه در تهران قرار دارد

 برای فروش میوه و تره‌بار سود ۳۰ تا ۳۵ درصدی در نظر گرفته شده است که متأسفانه متخلفان به چنین سودی برای هر کیلو میوه راضی نیستند و بعضاً با سود بیش از ۱۰۰ درصد از قیمت خرید، میوه را به مردم عرضه می‌کنند.
 در حالی که انتظار می‌رفت با شروع فراوانی میوه در تابستان، قیمت‌ها طبق معمول هر سال پایین بیاید اما این اتفاق نیفتاد و همچنان قیمت میوه و سبزیجات بالاست و حالا در دومین ماه تابستان قیمت بعضی از میوه‌های تابستانی با توزیع مناسب همچنان گران به فروش می‌رسد. این در شرایطی است که بنابر آمار سالانه ۲۲ تا ۲۳ میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید می‌شود، در حالی که توان تولید ۲ برابر این میزان در کشور وجود دارد.
مجتبی شادلو، نایب‌رئیس اتحادیه باغداران گفته است: با توجه به شرایط مساعد بارش در اواخر زمستان و بهار پیش‌بینی می‌شود که در صورت استمرار وضعیت مساعد اقلیمی تا پایان فصل برداشت، تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش چشمگیری داشته باشد.
شادلو تأکید کرده است: با توجه به آنکه متوسط تولید اختلاف زیادی با تولیدکنندگان نمونه دارد، لذا با افزایش عملکرد در هکتار میزان تولید قابل تصور نخواهد بود.
نایب‌رئیس اتحادیه باغداران پیش از این با انتقاد از تعیین قیمت‌های خودسرانه توسط بعضی از خرده‌فروشی‌ها گفته بود: نظارت بر بازارها باید به گونه‌ای باشد که خرده‌فروشان در مناطق مختلف شهر به دلایلی از جمله اجاره مغازه یا سایر هزینه‌ها، قیمت‌های غیرمنطقی بـه مشتری ندهند، در حالی که با وجود تذکرات مکرر، متأسفانه همواره چنین مشکلاتی وجود داشته و دارد.
گرانفروشی، عدم ارائه فاکتور یا نبود فاکتور معتبر، عدم برچسب قیمت، عرضه میوه به قیمت نوبرانه و دریافت سود ۱۰۰ درصدی برخلاف قیمت مصوب و تداخل امور صنفی در صدر موارد تخلفات خرده‌فروشی‌های میوه در تهران قرار دارد.
 
اجرای طرح نظارتی تابستانی
برای خرده‌فروشان میوه
دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی برای مقابله با تخلفاتی که در میدان میوه و تره‌بار و خرده‌فروشی‌های میوه در سطح شهر واقع می‌شود، طرح نظارتی را عملیاتی کرده است. طرح نظارتی ویژه تابستان به منظور رفاه حال مصرف‌کنندگان از اول تیرماه سال‌جاری آغاز شده و تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.
مسئولیت اجرای نظارت تابستانی به عهده اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران است که در صورت احراز تخلف توسط خرده‌فروشان، پرونده این واحدها به تعزیرات حکومتی ارجاع داده خواهد شد.
مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی در جریان اجرای نظارت بر نحوه عملکرد خرده‌فروشی‌های تهران، ریشه اصلی مشکلات در خرده‌فروشی‌ها را عدم صدور فاکتور یا نبود فاکتور معتبر از سوی بنکداران میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران عنوان کرد که برای کل جامعه مشکلاتی ایجاد کرده است.
وی گفت: با طرح تشدید نظارت بعدی، فرآیند صدور فاکتور دیجیتال از سوی فروشندگان معتبر میدان مرکزی میوه و تره‌بار به صورت جدی پیگیری می‌شود تا باعث حذف دلالان شود.
امراللهی ادامه داد: همچنین با مذاکراتی که با مسئولان میدان مرکزی میوه و تره‌بار انجام شد، اتحادیه حق‌العمل‌کاران یا همان بارفروشان نیز قول دادند با فراهم شدن زیرساخت صدور فاکتور دیجیتال، از این روند استقبال خواهند کرد.
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی، همکاری مردم برای نظارت بر قیمت‌ها را نیز بسیار مهم دانست و افزود: مردم می‌توانند از طریق قیمت‌های اعلامی روزانه از سوی میدان مرکزی میوه و تره‌بار، کشف قیمت داشته باشند و تخلف گرانفروشی را جلوتر از مأموران دولتی به سامانه ۱۲۴ گزارش دهند تا بازرسان ما فوراً برای بررسی و برخورد با متخلفان وارد عمل شوند.
وی تصریح کرد: با توجه به وجود ضایعات میوه، برای این صنف سود ۳۰ تا ۳۵ درصدی در نظر گرفته شده است که متأسفانه متخلفان به چنین سودی برای هر کیلو میوه هم راضی نیستند و بعضاً با سود بیش از ۱۰۰ درصد از قیمت خرید، میوه را به مردم عرضه می‌کنند.
 
شفاف‌سازی بازار میوه
متأسفانه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران افرادی هستند که مستقل از غرفه‌داران بدون پروانه کسب در خارج از غرفه فعالیت می‌کنند و بساط دارند که باید با این عرضه‌کنندگان خارج از ضابطه میوه، برخورد شود. برای مواجهه با چنین تخلفاتی قرار است همه عمده‌فروشان میوه صورتحساب الکترونیک صادر کنند تا بازار میوه شفاف‌سازی شود. در پروسه تولید محصول در زمین کشاورزی تا زمانی که به دست خریدار می‌رسد، بیشترین سود به جیب دلال و واسطه می‌رود.
در واقع کشاورز از طریق سود کم، میوه را به دست توزیع‌کنندگان عمده می‌رساند و توزیع‌کنندگان اغلب با سود‌های چند برابری آنها را به دست مصرف‌کننده می‌رسانند، در حالی که توزیع‌کنندگان خرد باید با افزایش 30 تا 35 درصد سودی که مورد تأیید سازمان حمایت است، محصول را به دست مردم برسانند.
از چند دهه گذشته فاکتور و پرینت ترازو در خرده‌فروشی‌های سطح شهر برای مشتری صادر می‌شود، در حالی که حق‌العمل‌کاران میدان مرکزی میوه و تره‌بار همچنان فاکتور دستی و حتی فاقد مهر صادر می‌کنند که این مشکل می‌تواند با صدور صورتحساب‌های الکترونیک برطرف شود.

جستجو
آرشیو تاریخی