صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفتاد و هفت - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفتاد و هفت - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

اخبار

اجرای قانون خرید تضمینی راه‌حلی مناسب برای خودکفایی محصولات اساسی

عضو اتاق اصناف کشاورزی گفت: اجرای قانون خرید تضمینی راه‌حلی مناسب برای دستیابی به خودکفایی محصولات اساسی است.
محمدشفیع ملک‌زاده درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طبق قانون خرید تضمینی وزارت جهاد کشاورزی مکلف است تا پایان تیرماه نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی را اعلام کند و به شورای قیمت‌گذاری پیشنهاد دهد و شورای قیمت‌گذاری براساس قانون تا قبل از آغاز فصل کشت نرخ نهایی را مشخص کند و همواره نرخ توسط وزیر به عنوان رئیس شورا ابلاغ شود.
به گفته او، یک ماه پیش مؤسسه پژوهش وزارت جهاد کشاورزی از تمام دستگاه‌های مختلف سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها، تشکل‌ها و اعضای اتاق اصناف خواست که قیمت‌ها را مشخص کنند. جلساتی در مؤسسه پژوهش برگزار شد که شورای قیمت‌گذاری براساس پیشنهادات مؤسسه پژوهش‌ها باید در جلسات آن را برای تعیین نرخ نهایی مطرح کند که با گذشت مهلت قانونی این امر صورت نگرفته است.
 ملک‌زاده در واکنش به قیمت‌های دستوری محصولات کشاورزی افزود: با برگزاری جلسات شورای قیمت‌گذاری، نرخ محصولات مشمول قیمت‌گذاری بر مبنای قیمت تمام شده مطابق با میزان تورم و بحث مبادله کالا باید صورت بگیرد که متأسفانه در بسیاری از موارد قانون نادیده گرفته می‌شود. به عنوان مثال در سال زراعی گذشته نرخ خرید تضمینی هرکیلو گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب شد که وزیر جهاد مکلف به اعلام این نرخ حداکثر ظرف مدت زمان یک هفته بود که متأسفانه این امر محقق نشد و در نهایت وزیر جهاد پس از گذشت چندماه نرخ خرید گندم را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد که با واکنش شدید کشاورزان روبه‌رو شد. همچنین طبق قانون قیمت جو ۲۰ تا ۲۵ درصد باید با گندم اختلاف داشته باشد و به هیچ عنوان نرخ ۱۰ هزارتومانی قابل قبول نیست. اگر طبق قانون رعایت نشود، تبعات زیادی در برخواهد داشت.

 

اجرای مصوبه الگوی کشت نیازمند سالانه ۵۰ همت اعتبار است

 عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: اجرای مصوبه الگوی کشت نیازمند تخصیص سالانه ۴۵ تا ۵۰ همت اعتبار است. عطااله هاشمی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تاکنون مصوبه الگوی کشت در هیچ یک از زیربخش‌های کشاورزی اجرا نشده است که در این ارتباط وزارت جهاد مقصر نیست چراکه وزیر جهاد پیگیری‌های لازم در این ارتباط را انجام داده است.
هاشمی با بیان اینکه اجرای مصوبه الگوی کشت نیازمند سالانه حداقل ۴۵ تا ۵۰ همت اعتبار است، افزود: با تأمین اعتبارات لازم برای اجرای مصوبه الگوی کشت، ظرف مدت زمان ۵ سال اهداف آن به تحقق می‌رسد.
عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: اجرای مصوبه الگوی کشت در خودکفایی محصولات اساسی در تمامی زمینه‌های استفاده از منابع آب و خاک، تولیدمحصولات کشاورزی و تنظیم بازار درآمد روستاییان اثر‌گذار است، اما تا قبل از تأمین اعتبار و الزامات اظهار نظر کردن راجع به این موضوعات سودی ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی