صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • اصناف و تشکلها
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره بیست و هشت - ۲۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره بیست و هشت - ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور:

درآمد ۲۱۳ بلاگر ‌۲۳۰۰ میلیارد تومان

کارمندان و کارگران کمترین و پزشکان دارای بیشترین فرار مالیاتی هستند

 
سخنگوی سازمان امور مالیاتی از تلاش برای مالیات‌ستانی از سلبریتی‌ها و بلاگرها خبر داد و گفت:در این بررسی مشخص شد ۲۱۳ بلاگر و سلبریتی ۲۳۰۰ میلیارد تومان واریزی حساب داشتند.
  موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور، درباره لزوم رعایت عدالت در پرداخت مالیات گفت:در سه،چهار ماه ابتدایی ۱۴۰۲ در حال رقم زدن رکوردی  در زمینه دریافت مالیات هستیم. یکی از اتفاقات مثبتی که سازمان امور مالیاتی به دنبال آن است وصول مالیات بر اساس داده‌ها است. در گذشته مالیات علی‌الراس اخذ می‌شد و ما در حال تغییر این مسیر هستیم.  وی با بیان اینکه درصددیم جذب مالیات بر اساس داده‌های متقن باشد، خاطرنشان کرد:ما هر ساله در ۳۱ خردادماه از مؤدیان می‌خواهیم مالیات سال گذشته خود را پرداخت کنند. بر اساس ماده ۱۰۰، به مشاغلی که درآمد کمتر از حدود 6میلیارد دارند مشاغل خرد گفته می‌شود و شامل تخفیف و معافیت مالیاتی می‌شوند.
 سخنگوی سازمان امور مالیاتی ادامه داد:با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی حساب‌های اشخاص را پالایش کردیم که فقط از موارد مربوط به فعالیت تجاری مالیات اخذ کنیم.
 موحدی ادامه داد:به سراغ مالیات ابرازی مردم رفتیم به این صورت که  تعدادی از مؤدیان که به  این سامانه مراجعه و مالیات خود را مشاهده می‌کنند، در صورت اعتراض می‌توانند مالیات خودشان را ابراز کنند به این ترتیب رقم دریافت مالیات ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد و در این جذب مالیات هیچ‌کس را مجبور به پرداخت مالیات نکردیم.

 پزشکان دارای بیشترین و کارمندان و کارگران دارای کمترین فرار مالیاتی هستند
 وی ادامه داد: کارمندان و کارگران کمترین فرار مالیاتی را دارند به این دلیل که درآمد آنها شفاف است. پزشکان هنوز به این قانون تن نداده‌اند و بیشترین فرار مالیاتی را دارند. پزشکان موظف به استفاده از دستگاه پوز هستند تا همانند سایر مردم مالیات عادلانه بپردازند.

 پزشکانی که مالیات پرداخت نمی‌کنند مارک‌دار شدند
سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت:برای حل این مشکل سامانه سوت‌زنی راه‌اندازی کردیم تا مردم پزشکانی که این قانون را رعایت نمی‌کنند به ما اعلام کنند. این پزشکان را به‌عنوان افراد مارک‌دار شناسایی و آنها را از استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ محروم کردیم. بر اساس بررسی‌ها پزشکانی را کشف کردیم که با حساب‌های خود کار نمی‌کنند و از حساب‌های دیگری استفاده می‌کنند. باید روش‌هایی را برای شناسایی فراریان از پرداخت مالیات ایجاد کنیم که برای پزشکان این روش‌ها را ایجاد کرده‌ایم.
 موحدی در برنامه تهران ۲۰ گفت:سال ۱۴۰۰ میانگین ما برای دریافت مالیات از اصناف یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای کل سال، در ۱۴۰۱، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و امسال ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است.
 
میزان مالیات امسال نمایشگاه‌داران خودرو، طلا‌فروشان و پزشکان
 سخنگوی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: امسال حدود ۵۰ درصد اصناف مالیتشان صفر بوده و مابقی باید زیر ۳۰ میلیون مالیات می‌پرداختند. میانگین مالیات امسال نمایشگاه‌داران اتومبیل ۱۱ میلیون، پزشکان ۳۵ میلیون و طلافروشان ۱۱ میلیون است.
 وی خاطرنشان کرد:از سلبریتی‌ها هم مالیات گرفته‌ایم و ۵۱۵ بلاگر و سلبریتی را شناسایی کرده‌ایم، فقط ۱۲۳ بلاگر کار تشخیص مالیات آنها در حال انجام است که این ۱۲۳ نفر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان واریزی حساب آنها بوده است. این بحث مطرح شده است که این سلبریتی‌ها در سکوهای فیلتر شده فعالیت می‌کنند و نباید از آنها مالیات گرفت در صورتی که این افراد درآمد دارند و باید مالیات آن را بدهند.
 
دریافت ۱۰۰ هزار میلیارد سود از سپرده بانکی
وی گفت:گفته یکی از مدیرعاملان بانک‌ها درباره دریافت ۱۰۰ هزار میلیارد از سود سپرده‌های بانکی درست نیست. اگر قرار باشد سازمان امور مالیاتی اینچنین مالیاتی را دریافت کند که دیگر نیازمند به درآمد نفت نیستیم. سود حساب اشخاص حقوقی درآمد بانک نیست بلکه درآمد شخص است و باید مالیت خودش را پرداخت کند.  بانک‌ها بر اساس قانون جهش تولید مسکن باید وام مسکن به مردم می‌دادند، اما در قانون آمده است در صورتی که به این تکلیف خود عمل نکنند، به این دلیل که این وام را پرداخت نکرده‌اند، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.
سخنگوی سازمان امور مالیاتی افزود:در سامانه سوت‌زنی کدپستی و کد‌ملی پزشک لازم نیست، فقط با وارد کردن نام پزشک یا شماره نظام پزشکی و تخصصش، مردم می‌توانند فرار مالیاتی پزشکان را گزارش دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی