صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره بیست و نه - ۲۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره بیست و نه - ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

85 درصد از جمعیت فعال زنان شاغل هستند

کاهش بی‌سابقه نرخ بیکاری زنان در دولت رئیسی

شاخص‌های بازار کار زنان در بهار امسال بهبود یافتند

بهبود بازار کار کشور، افق تازه‌ای را به روی زنان باز کرده است؛ به‌ طوری‌ که در زنان این امید به وجود آمده است که بازار کار امسال خواسته‌های آنها را دست‌یافتنی‌تر کند. افزایش اشتغال زنان در بهار امسال آغازی برای رؤیاهای زنان در سال‌ جاری است.
طبق داده‌های مرکز آمار، در بهار امسال، شاخص‌های نرخ اشتغال، نرخ بیکاری و نرخ مشارکت در بازار کار زنان بهبود چشمگیری یافته است. بر این اساس، نرخ مشارکت زنان با 0.3 درصد افزایش به 14.1 درصد رسید و نرخ بیکاری آنها با کاهش 1.3 درصدی به 14.8 درصد رسید. اشتغال زنان نیز با افزایش 0.4 درصدی به 12درصد رشد یافت. بهبود این سه شاخص بیانگر این است که اشتغالزایی زنان در دولت سیزدهم از روند باثباتی برخوردار بوده و این دولت برای زنان جایگاه ویژه‌ای بخصوص برای زنان جوان قائل است. نشان به آن نشان که داده‌های مرکز آمار می‌گویند در این گروه سنی 15 تا 24 ساله، بیشترین کاهش نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است. داده‌های مثبت مرکز آمار از وضعیت اشتغال زنان به همین شاخص‌ها ختم نمی‌شود، چرا که در این بازه زمانی، جمعیت غیرفعال زنان نیز با کاهش مواجه شده است.

نرخ کاهشی بیکاری در زنان بیشتر از مردان بوده است
براساس گزارش مرکز آمار، در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نرخ بیکاری از 9.2 درصد به 8.2 درصد کاهش یافته و نرخ مشارکت اقتصادی نیز از 4.9 درصد به 41.2 درصد افزایش یافته است.
در همین بازه زمانی، اشتغال کشور نیز با 0.7 درصد افزایش به 37.8 درصد رسید و در این مدت 728 هزار شغل جدید نیز ایجاد شده است. اما در این میان آنچه می‌توان از داده‌های مرکز آمار از وضعیت نیروی کار در بهار امسال نسبت به سه ماهه اول بهار سال گذشته استنباط  کرد، این که نرخ بیکاری در زنان بیشتر از مردان بوده است. طبق گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری زنان در بهار امسال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته، 1.3 درصد کاهش یافته اما این نرخ در مردان تنها یک درصد با کاهش مواجه شده است. نرخ بیکاری زنان از 16.1 درصد در بهار سال 1401 به 14.8 درصد در بهار سال 1402 رسیده است. در این میان نرخ بیکاری مردان در این بازه زمانی از 7.8 درصد به 6.8 درصد کاهش یافته است. به‌ طور کلی نرخ بیکاری زنان نسبت به نرخ بیکاری مردان در گروه‌های سنی در این بازه زمانی کاهش بیشتری
نشان می‌دهد.

کاهش بی‌سابقه نرخ بیکاری زنان در گروه سنی 15 تا 24 ساله
در بهار امسال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته، نرخ بیکاری گروه سنی 15 تا 24 ساله زنان به 32.2 درصد رسید که این مقدار با کاهش 8.5 درصدی مواجه شده است. این در حالی است که در این گروه سنی در مردان تنها، 1.5 درصد کاهش نرخ بیکاری مشاهده شده است.
جمعیت بیکار زنان در رده سنی 15 تا 24 ساله در بهار سال گذشته، بالغ بر 163 هزار نفر می‌شدند که این تعداد در بهار سال 1402 به 146 هزار نفر رسیده‌اند.
نرخ بیکاری زنان در رده سنی 18 تا 35 ساله نیز در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته 2.1 درصد کاهش نشان می‌دهد. در بهار سال گذشته این مقدار 28.3 درصد بود که بهار امسال به 26.2 درصد رسید. نرخ بیکاری مردان در این رده سنی نیز با کاهش مواجه شده اما مقدار آن کمتر از کاهش نرخ بیکاری زنان در این گروه سنی بوده است. در سه ماهه اول سال گذشته نرخ بیکاری مردان در گروه سنی 18 تا 35 ساله، 13.8 درصد بوده که در بهار امسال با کاهش یک درصدی به 12.8 درصد رسیده است.
کل جمعیت بیکار زن در گروه سنی 18 تا 35 ساله در بهار سال گذشته 554 هزار نفر بوده که در سه ماهه اول امسال با کاهش بیش از 31 هزار نفری مواجه شده و تعداد آنها به 523 هزار نفر رسیده است.

کاهش نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی زن
اولین فصل سال 1402 نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی زن نیز نسبت به بهار سال گذشته کاهش داشته است. این نرخ در سه ماهه اول سال گذشته 22.3 درصد بوده که در بهار امسال به 21 درصد رسیده است. به عبارتی این نرخ با کاهش 1.3 درصدی روبه‌رو بوده است.
این در حالی است که نرخ بیکاری این گروه در مردان نیز کاهش یافته اما به نسبت زنان در این گروه کمتر بوده است. نرخ بیکاری مردان در گروه جمعیت 15 ساله و بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این بازه زمانی با یک درصد کاهش از 9.1 درصد به 8.1 درصد رسیده است.

کاهش جمعیت غیرفعال زنان
در این میان کل جمعیت فعال زنان، به 4 میلیون و 539 هزار نفر رسید که نشان از افزایش 150 هزار نفری دارد. در مقابل 237 هزار نفر از جمعیت غیرفعال زنان با کاهش مواجه شد. در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته بیش از 185 هزار نفر به تعداد شاغلان زن اضافه شد که جمعیت آنها را به 3 میلیون و 866 هزار نفر رسانده است. در این بازه زمانی از جمعیت غیرفعال زنان به میزان 237 هزار نفر کاسته شده و تعداد آنها را به 2 میلیون و 631 هزار نفر کاهش داده است. این میزان در مردان کمتر از زنان بوده است.

کاهش جمعیت شاغلان ناقص زن
اشتغال ناقص زنان در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته با کاهش 0.6 درصدی مواجه شده و به 4.4 درصد رسیده است. 143 هزار نفر از زنانی که در سال گذشته دارای اشتغال ناقص بودند، در بهار امسال به اشتغال استاندارد دست یافتند. در بهار امسال تعداد جمعیت زنانی که دارای شغل ناقص هستند به 169 هزار نفر رسیده است.

 

بــــرش

15 درصد از جمعیت فعال زنان بیکار هستند
بنابراین گزارش، از میان 4 میلیون و 539 هزار زن جویای کار، تنها 673 هزار نفر بیکار هستند و در این میان 3 میلیون و 763 هزار نفر شاغل هستند. به عبارتی حدود 85 درصد از جمعیت فعال زنان، شاغل هستند. تعداد شاغلان زن در بخش صنعت در نیمه اول سال 1402 نسبت به نیمه اول سال 1401، به مرز یک میلیون نفر رسید. زنان شاغل در بخش صنعت در نیمه اول سال گذشته 857 هزار نفر بودند که در پایان سه ماهه بهار امسال تعداد آنها از مرز 980 هزار نفر عبور کردند.
نرخ اشتغالزایی زنان در بخش صنعت نیز با افزایش چشمگیری مواجه شده است، به‌ طوری که این نرخ در اولین فصل سال گذشته 23.3 درصد بود که با رشد 2.1 درصدی به 25.4 درصد افزایش یافت.
همچنین رشد اشتغالزایی زنان در بخش صنعت شتاب بیشتری از مردان داشته است. نرخ رشد اشتغالزایی مردان در بخش صنعت تنها 0.2 درصد بوده که سهم مردان را در بهار امسال به 34.6 درصد در این بخش رسانده است.

جستجو
آرشیو تاریخی