صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و پنج - ۲۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و پنج - ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کیوسک مجازی

وخامت آلزایمر همتی

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی دولت قبل به سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی روسیه اشاره کرد و با کنایه نوشت: آنهایی که از سیاست‌های بانک مرکزی روسیه تجلیل می‌کردند، باید متوجه شده باشند که تحریم به تدریج اثر خود را در اقتصاد و ارزش پول ملی کشور تحت تحریم خواهد گذاشت.
بانک مرکزی روسیه نیز خواسته یا ناخواسته مجبور به پذیرش کاهش ارزش روبل شد. ظرف یک سال، روبل۶۳ درصد ارزش خود را از دست داد.
گفتنی است عبدالناصر همتی در شهریور 1397 زمانی که رئیس‌کل بانک مرکزی بود در سفر به روسیه و مذاکره با همتای روسی خود، در توئیترش نوشت: امروز جمعه 16 شهریور در جریان نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه به‌همراه وزیر محترم نفت نشست‌های دوجانبه مفید و سازنده‌ای در حضور رؤسای جمهور با مقامات اقتصادی دو کشور روسیه و ترکیه داشتیم.
فروش نفت، خرید کالاهای اساسی، گسترش روابط بانکی، مبادله با پول‌های ملی طرفین با هدف حذف دلار و کلاً توسعه روابط تجاری و اقتصادی محور مذاکرات و توافق‌ها با دو کشور همسایه بود. همچنین مقرر شد در اولین فرصت در دیدار با رئیس بانک مرکزی روسیه در مسکو توافق‌ها را پیگیری کنم.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیر حذف دلار 28 هزار و 500 تومان!

یاسر جبرائیلی کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی در توئیتر نوشت: آقای پورابراهیمی نماینده اصولگرای مجلس که پیگیر حذف ارز ۲۸ هزار و 500 تومان هستند، در واکنش به توئیت قبلی، همان استدلال‌هایی را تکرار کرده‌اند که برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌فرمودند. استدلال‌های ما نیز همان است که در مخالفت با حذف ۴۲۰۰ گفتیم. تصمیم با مردم است که چه کسانی را بر سرنوشت خود حاکم کنند. لازم به ذکر است، جبرائیلی در مطلب قبلی خود نوشته بود: کمیسیون اقتصادی مجلس در حال فشار به بانک مرکزی برای عقب‌نشینی از سیاست تثبیت است. اینها می‌خواهند همانگونه که ۴۲۰۰ حذف شد و نرخ آزاد تا ۶۰ درصد جهش یافت، ۲۸ هزار و 500 تومان را نیز حذف کنند و تکرار ماجرا... و تورم، کمر ملت را بشکند. فرزین امروز در جای درست ایستاده و نیاز به حمایت دارد.

 

محکومیت نماینده «شاسی بلندها» به زندان

احمد علیرضابیگی نماینده مجلس که در استیضاح فاطمی امین وزیر صمت وقت مدعی خبر واگذاری خودروهای شاسی بلند به نمایندگان شده بود از برگزاری دومین جلسه دادگاه خود در روز یکشنبه هفته جاری به اتهام نشر اکاذیب خبر داد. روزنامه شرق در توئیتر خود نوشت: علیرضا بیگی که پیش از این خبر داده بود، اولین جلسه دادگاهش به‌دلیل نقص در پرونده و عدم ثبت شکایت توسط شاکی از سوی رئیس دادگاه به بازپرسی برگشته است، گفت که رأی دادگاه بدوی او مبنی بر صدور یک سال حبس صادر شده است. در صورت تأیید رأی  در دادگاه تجدیدنظر به‌دلیل اینکه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان این پرونده  را خارج از وظایف نمایندگی تشخیص داده است، حکم یک سال حبس او از زمان تأیید حکم قابل اجرا خواهد بود.

 

وزیر صمت درباره ماجرای انتخابات اتاق ایران اطلاع‌رسانی می‌کند

یک فعال رسانه‌ای در توئیتر خود نوشت: سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت درباره حکم شورای عالی نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی گفت: با توجه به اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت مسئولیت عالی شورای نظارت بر اتاق بازرگانی را دارد، شخص ایشان به تفصیل جزئیات این موضوع را اطلاع‌رسانی خواهند کرد.
 
نسخه جدید اتاق ایران برای تصمیمات اقتصادی دولت
اتاق بازرگانی ایران به تازگی نسخه‌های متعددی را در خصوص رویکرد اقتصادی جمهوری اسلامی می‌پیچد. اتاق ایران پیش از این به مخالفت با مصوبه مجلس درباره تشکیل وزارت بازرگانی پرداخته بود. اتاق بازرگانی در توئیت جدید خود نوشت: ایران به‌جای عضویت کامل در بریکس که فرایند پیچیده‌ای دارد، در کوتاه‌ مدت عضویت در بانک توسعه جدید و مکانیسم ذخیره احتیاطی را در دستور کار قرار دهد. عضویت ایران می‌تواند به تأمین منافع اقتصادی کشور کمک کند.
 یک بخشنامه، سلاح ورزی را در دام فضای مجازی انداخت
یک بخشنامه اداره کل امور مالیاتی استان گلستان که مربوط به سال گذشته بود در فضای مجازی دست به دست می‌چرخید و هرکس دانسته یا ندانسته اظهارنظری را ایراد می‌کرد تا اینکه نوبت به حسین سلاح ورزی رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی ایران رسید. وی بلافاصله و بدون آگاهی از صحت و سقم این سند اداری در توئیتر خود نوشت: لغو اختیارات تقسیط بدهی‌های مالیاتی، موجب افزایش ریسک نقدینگی و متعاقب آن ریسک‌های حقوقی، بویژه در SME‌ها می‌شود. چنین تصمیماتی نه فقط اکوسیستم تولید و تجارت کشور، بلکه در میان‌مدت حتی نظام مالیه عمومی را نیز با مشکل مواجه خواهد ساخت. این کار در سال حمایت از تولید چندان پسندیده نیست. لازم به ذکر است بعد از 9 ساعت سلاح‌ورزی با تذکر یک کاربر متوجه اشتباه خود شد و توئیت کرد: این‌طور که به بنده توضیح دادند، برداشت من اشتباه بوده، تقسیط بدهی مالیاتی متوقف نشده، بلکه مدیر استانی(گلستان)، اختیار تفویض شده به زیرمجموعه خودش را لغو و مجدداً در اختیار خودش گرفته است. همان‌طوری که توضیح داده‌اند ظاهراً در استان گلستان مدیرکل مربوطه صرفاً اختیار تفویض شده را از زیرمجموعه پس گرفته‌اند و تقسیط متوقف نشده است. از توضیح آقای موحدی هم بسیار ممنونم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی