صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و هفت - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و هفت - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

توزیع روزانه ۶۰۰ تن مرغ برای تنظیم بازار

اختلاف 16 هزار تومانی برای هر کیلو نهاده سویا باعث گرانی قیمت مرغ شد و هر کیلو مرغ را با افزایش 10 هزار تومانی همراه کرد

 


 
قیمت مرغ همچنان با افزایش تولید جوجه یک‌روزه گوشتی و واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار که منجر به جوجه‌ریزی بیشتر شد، هنوز به نرخ‌های مصوب نزدیک نشده است و در محدوده قیمت 90 تا 95 هزار تومان به فروش می‌رسد در شرایطی که جوجه‌ریزی در خرداد ماه بیش از 115 میلیون قطعه و تیرماه به 130 میلیون قطعه رسید؛ این مسأله نشان‌دهنده آن است که در روزهای آینده شاهد عرضه بیشتر مرغ گوشتی خواهیم بود.
افزایش تولید و جوجه‌ریزی بیشتر هنوز نتایج خود را بر قیمت بازار نگذاشته است و به همین منظور طبق اعلام پیمان پاک قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی از هفته جاری روزانه ۳۰۰ تن مرغ گرم و ۳۰۰ تن مرغ منجمد وارد کشور می‌شود و در میادین تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به قیمت مصوب عرضه می‌گردد.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی به واردات بیش از ۳۰۰ هزار تن دانه و کنجاله مورد نیاز مرغداران کشور طی چند روز گذشته اشاره کرده و گفته است: با پرداخت ارز بخش قابل توجهی از کشتی‌های موجود در بنادر با اولویت نهاد‌های مورد نیاز، برای تأمین نیاز کشور تا سه ماه آتی به نهاده‌های دام و طیور اقدام شده است.
به گفته پیمان پاک، وزارت جهاد کشاورزی با توجه به فرا رسیدن ماه محرم و افزایش تقاضا و کنترل قیمت‌ مرغ و گوشت در بازار، با همکاری بانک مرکزی نسبت به تأمین ارز و افزایش فوری حجم واردات اقدام کرده است.

تحویل ۳۷ هزار تن نهاده سویا به مرغداران
یکی از چالش‌های اساسی در تولید مرغ طی یک ماه گذشته کمبود نهاده سویا بود که باعث شد تولیدکنندگان نهاده را با قیمت بازار آزاد خریداری کنند، اما به‌تازگی نهاده دولتی در سامانه بازارگاه عرضه شده است. حمیدرضا کاشانی رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران میهن در رابطه با تأمین نهاده‌های دامی اظهار کرده است: «در یک ماه گذشته مشکلاتی در تأمین ارز برای نهاده سویا به‌وجود آمد که با پیگیری‌های وزیر جهاد کشاورزی و قائم‌مقام وزیر، در یک هفته گذشته تقریباً ۳۷ هزار تن کنجاله سویا به مقاصد مرغداری‌ها و واحدهای مختلف تولیدی جوجه یک‌روزه، مرغ گوشتی و واحدهای مرغ تخم‌گذار حمل شده است.»
کاشانی تأکید کرده است: «شرکت‌های وارد‌کننده متعهد شده‌اند تا ۱۰ روز آینده تمام سویاهای خریداری شده را به مرغداران تحویل دهند ولی با روند فعلی مشکلات تأمین سویا در حال رفع شدن است و توزیع و تأمین تا روزهای آینده روال عادی پیدا می‌کند.»
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران میهن با اعلام اینکه ذخایر ذرت به میزان کافی وجود دارد، روند تأمین دیگر نهاده‌ها را قابل قبول عنوان کرد.

تولید 220 هزار تن مرغ در مردادماه
رضا مبصری دبیر انجمن تولیدکنندگان تولید مرغ با اشاره به افزایش میزان جوجه‌ریزی به «ایران» گفت: با توجه به افزایش جوجه‌ریزی در تیر و خرداد، افزایش عرضه در مردادماه خواهیم داشت و حتی با مازاد تولید هم روبه‌رو می‌شویم. در این صورت قیمت مرغ تا نیمه‌های مردادماه کاهش شدید پیدا می‌کند و به کمتر از نرخ مصوب هم می‌تواند برسد.
وی ادامه داد: جوجه‌ریزی در تیرماه به 130 میلیون قطعه رسید که این میزان معادل تولید 220 هزار تن مرغ تا 45 روز آینده است و این میزان تولید مرغ بیش از تقاضا خواهد بود. گوشت مرغی که اکنون به بازار عرضه می‌شود متعلق به جوجه‌ریزی 15 تا 22 خردادماه است که در آن زمان هم به 113 تا 115 میلیون قطعه و به میزان مکفی رسیده بود. مبصری با اشاره به کمبود نهاده طیور در هفته‌های گذشته افزود: از حدود یک ماه قبل برای واردات نهاده با مشکل روبه‌رو بودیم و سویا در بین تولیدکنندگان توزیع نشده بود. من به عنوان تولیدکننده هفته اول خردادماه سویا را از سامانه بازارگاه خریداری کردم و اکنون در اختیارم قرار گرفته است.
مبصری یکی از دلایل گرانی مرغ را خرید نهاده سویا با قیمت آزاد عنوان کرد و افزود: بطور معمول روزانه 10 هزار تن نهاده سویا مورد استفاده قرار می‌گیرد که این میزان در ماه به حدود 300 هزار تن می‌رسد، اما به علت عدم توزیع نهاده دولتی در بازار آزاد سویا را کیلویی 33 هزار تومان خریده‌ایم درصورتی که نرخ دولتی آن 17 هزار تومان است. اختلاف 16 هزار تومانی برای هر کیلو نهاده سویا باعث گرانی قیمت مرغ شد و هر کیلو مرغ را با افزایش 10 هزار تومانی همراه کرد. با توجه به توضیحات وزارت جهاد کشاورزی و اقدامات و هماهنگی‌های صورت گرفته با واردکنندگان نهاده‌های دامی، بارگیری و تحویل سویا برای واحدهای مرغ گوشتی انجام گرفته و واحدهای پرورشی برای رشد جوجه‌های گوشتی کمتر با مشکل کمبود نهاده مواجه خواهند بود بنابراین پیش‌بینی می‌شود تا چند روز آینده نیاز واحدهای پرورشی به‌صورت کامل تأمین گردد.
با گشایشی که صورت گرفته است، شاهد افزایش تولید مرغ گوشتی در کشور خواهیم بود و با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط بتوانیم تأمین کننده داخل و صادرکننده به کشورهای هدف باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی