صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • بانک و بیمه
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • مسکن
  • بازار سرمایه
  • کلان
  • اقتصاد بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهار - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهار - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

خداحافظی با کمبود مرغ در بازار

وزارت جهاد کشاورزی تخم مرغ را با توجه به میزان کاهش جوجه‌ریزی وارد می‌کند تا مشکل مازاد مرغ ایجاد نشود

نفیسه امامی
خبرنگار


ماه‌های گذشته بازار مرغ شرایط نابسامانی را پشت سر گذاشت و کاهش جوجه‌ریزی اسفندماه باعث شد اصلاح قیمت مصوب مرغ هم نتواند جلوی افزایش قیمت این کالای اساسی را بگیرد. اقدامات متعددی همچون عرضه هر قطعه جوجه با قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان برای ایجاد تعادل در بازار توسط انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه و تشدید نظارت و بازرسی برای مقابله با گران‌فروشی جوجه انجام گرفت و در نهایت وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از مصرف‌کنندگان اقدام به واردات مرغ گرم و تخم مرغ نطفه‌دار کرد.
این وزارتخانه در راستای افزایش تولید گوشت مرغ در کشور و با توجه به محدودیت‌های تولید جوجه یکروزه و همچنین محدودیت‌های تولید تخم مرغ نطفه‌دار، اجازه واردات آن را داد. این در حالی است که بخش خصوصی از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرده بود حدود ۱۰ میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار برای زنجیره مورد استفاده‌شان وارد و جوجه یکروزه تولید کنند تا بتوانند تولید گوشت و مرغ خود را افزایش دهند.
وزارت جهاد کشاورزی با توجه به افزایش قیمت جوجه یکروزه در این اواخر، با درخواست آنها موافقت کرد و به تعداد ۱۰ میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار مجوز واردات داد که از این میزان تاکنون حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تخم‌مرغ وارد و در دستگاه خوابیده شده است.
طبق گفته سیدمحمد آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، مقدار تخم‌مرغ وارد شده به اندازه‌ای نیست که جوجه آن وارد بازار شود و فقط در زنجیره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین نگرانی برای تولیدکنندگان ایجاد نمی‌کند.
آقامیری تأکید کرده است: «قیمت جوجه در این هفته کاهشی بوده و به قیمت مصوب نزدیک شده است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که اگر قیمت‌ها به نرخ مصوب نزدیک شود دیگر واردات توجیه اقتصادی برای زنجیره‌ها نداشته باشد.»
وزارت جهاد کشاورزی تخم‌مرغ را با توجه به میزان کاهش جوجه‌ریزی وارد می‌کند تا در آینده مشکل مازاد مرغ ایجاد نشود. ضمن اینکه دولت مرغ‌های مازاد تولید داخل را برای حفظ ذخایر خریداری کرده و از این طریق از افزایش تولید حمایت می‌کند.
برای تأمین نیاز مرغ کشور ماهانه باید 120 تا 130 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری صورت بگیرد، اما کاهش جوجه‌ریزی در اسفندماه به حدود 83 میلیون قطعه و فروردین ماه به 95 میلیون قطعه باعث شد تولید مرغ به کمتر از نیاز داخل برسد. تولیدکنندگان در توجیه کاهش جوجه‌ریزی افزایش هزینه‌های تولید، عدم تأمین نهاده طیور به خصوص کنجاله سویا و کمبود در عرضه آن را عنوان کردند. حالا اما با تأمین نهاده و اصلاح قیمت مصوب مرغ ‌میزان جوجه‌ریزی به حدود ۱۱5 میلیون قطعه در اردیبهشت ماه و 120 میلیون قطعه در خردادماه می‌رسد.
طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی با توجه به میزان جوجه‌ریزی داخلی و واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار متوسط تولید مرغ حداقل در خرداد ماه ۱۸۵ هزار تن، تیرماه حدود ۱۹۳ هزار تن، مردادماه ۱۹۵ هزار تن و شهریورماه به ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید.

هدفگذاری وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات
وزارت جهاد کشاورزی به منظور توسعه بازارهای صادراتی برای افزایش تولید 3 میلیون تن گوشت مرغ هدفگذاری کرده است.
بر اساس آمار سالیانه میزان مصرف مرغ در کشور میانگین به حدود 2 میلیون و 500 هزار تن می‌رسد اما در سال گذشته میزان تولید به 2 میلیون و 650 هزار تن رسید.
کارشناسان و فعالان صنعت مرغ و طیور معتقدند در کشورمان ظرفیت تولید 3 میلیون تا 3 میلیون و 200 هزار تن گوشت مرغ وجود دارد. این در حالی است که به طور متوسط با جوجه‌ریزی 110 تا 120 میلیون قطعه‌ای در هر ماه می‌توانیم شاهد تولید ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ در کشورمان باشیم، درحالی که متوسط مصرف مرغ ماهیانه ۱۸۰ هزار تن است.
طبق اعلام سید محمد آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون قطعه جوجه گوشتی در کشور مورد نیاز است که با توجه به سیاست‌های تعیین شده برای تولید با هدف صادرات، این امکان برای تولیدکنندگان وجود دارد تا کار را توسعه دهند و نگران مازاد تولید نباشند. ارتقای تولید گوشت مرغ به بیش از 3 میلیون تن، صادرات پایدار را برای تولیدکننده ایجاد می‌کند و نقش پررنگی در دستیابی به امنیت غذایی پایدار در کشور ایفا خواهد کرد.
اگرچه در حال حاضر میزان صادرات مرغ بسیار محدود است و به حدود 5 تا 6 هزار تن در ماه می‌رسد که بیشتر به کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق صادر می‌شود، اما با افزایش ظرفیت تولید و توسعه بازارهای صادراتی، امکان پاسخگویی به تقاضای کشورهای واردکننده نیز فراهم می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی