پیش‌بینی روزهای تیره و تار برای دلار

 
 

 
تحلیلگران هشدار می‌دهند در حال حاضر که به نظر می‌رسد فدرال رزرو قصد دارد افزایش نرخ بهره را متوقف کند، ممکن است روزهای تیره و تاری برای دلار در پیش باشد.
به گزارش «ایران اقتصادی»، از وبگاه بیزنِس اینسایدر، رویکرد جدید فدرال رزرو (بانک مرکزی امریکا) باعث کاهش ارزش دلار می‌شود. دلار یکی از معدود دارایی‌هایی است که ارزش آن به جای افزایش در سال‌جاری، کاهش یافته است.
شاخص دلار امریکا که ارزش دلار را با سبدی متشکل از شش ارز دیگر از جمله یورو، پوند انگلیس و ین ژاپن مقایسه می‌کند، از ابتدای سال‌جاری 3 درصد و از ماه سپتامبر تاکنون 10 درصد کاهش داشته است.
در سال ۲۰۲۲ میلادی که بازارها وضعیتی وخیم داشتند، دلار یکی از معدود برندگان بود؛ اما امسال سهام شاخص اِس‌اند پی، ۱۹ درصد و نَزدَک کامپوزیت 35 درصد رشد کردند و از این ارز پیشی گرفتند.
به نظر می‌رسد که قرار است مشکلات دلار همچنان ادامه داشته باشد، زیرا پس از اعلام تغییر رویکرد فدرال رزرو در سیاست‌های انقباضی خود در هفته جاری، این ارز دوباره سقوط کرد.
جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اظهار کرد که این بانک به منظور مهار سریع تورم و ایجاد ثبات در بازار کار، رویکرد وابسته به داده (data-dependent approach) را برای افزایش نرخ بهره اتخاذ خواهد کرد.
بر اساس ابزار فِدواچ گروه سی‌اِم‌ای، بیشتر معامله‌گران معتقدند که این رویکرد روز چهارشنبه، هزینه‌های استقراض را ۲۵ واحد افزایش داد.
هنگامی که افزایش نرخ بهره متوقف می‌شود، جذابیت دلار برای سرمایه‌گذاران خارجی، که به‌دنبال بازده بیشتر هستند، کاهش می‌یابد، به این معنی که احتمالاً این ارز در برابر رقبای خود ضعیف می‌شود.
به گفته تحلیلگران، آنچه معامله‌گران ارز باید به دقت مدنظر قرار دهند، میزان تورم ماهانه است.
تورم در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته و به 3 درصد رسیده است. اگر این کاهش ادامه یابد، احتمالاً ارزش دلار باز هم کاهش می‌یابد؛ اما افزایش مجدد قیمت‌ها ممکن است باعث شود فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش دهد؛ این اقدام تا حدودی از دلار پشتیبانی می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی