صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل و سه - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل و سه - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

دولت گذشته بهره‌برداری از فاز 11 پارس جنوبی را عقب انداخت

 

 

یک کارشناس انرژی توضیح داد: انتقال موفقیت‌آمیز سکویی از فاز 12 پارس جنوبی به فاز 11 به صرفه‌جویی سالیانه 250  تا 300 میلیون دلاری برایمان منجر شده و سه سال زمان برداشت را جلو انداخته است. راه اندازی فاز 11 پارس جنوبی توسط یک پیمانکار داخلی و انتقال موفقیت‌آمیز یک سکو از فاز 12 به فاز 11 در واقع به نمایش گذاشتن توان فنی و مهندسی کشور در عمل است.
این موضوع بیانگر این است که با تأمین مالی مناسب، امکان توسعه میادین مشترک گازی در داخل کشور را خواهیم داشت.
طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی، آخرین طرح توسعه در این میدان گازی است که در مجاورت مرز مشترک با قطر قرار دارد.
این فاز به عنوان اولین پروژه‌‎ای بود که قرارداد آن تحت عنوان نسل جدید قراردادهای نفت و گاز (IPC) توسط شرکت ملی نفت ایران برای جذب سرمایه‎ گذاری‌های خارجی، در تاریخ 16 ژوئیه 2017 با کنسرسیومی از شرکت توتال فرانسه، CNPCI  چین و پتروپارس بسته شد. پروژه فاز 11 در دو مرحله به هم پیوسته انجام خواهد شد.
فاز اول شامل حفاری 30 حلقه چاه و دو سکوی تولیدی، هر یک با 15 حلقه چاه است که با هدف تولید دو میلیارد فوت مکعب گاز در روز و تولید 80.000 بشکه میعانات گازی برنامه‎ریزی شده است.
طبق مطالعات انجام شده، پس از شروع سه سال از تاریخ تولید، این میدان افت فشار را تجربه خواهد کرد که این وضعیت مستلزم نصب امکانات فشارافزایی برای حفظ تولید از این میدان در مرحله دوم خواهد بود. به همین دلیل فاز 11 پارس جنوبی به عنوان پیچیده ترین پروژه برای توسعه در بین سایر طرح‌های توسعه میدان گازی پارس جنوبی شناخته می‎شود. فاز مورد بحث تنها فاز توسعه نیافته این میدان مشترک گازی است که با وجود مرزی‌بودن، توسعه آن طی دو دهه گذشته بارها توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی با تعویق مواجه شده است.  بامداد چهارشنبه هفتم ‌تیر ماه با قرارگیری سکوی تولیدی در محل 11B، شمارش معکوس تحقق رؤیای بیست‌ساله صنعت نفت ‌ و‌ گاز کشور برای تولیدی شدن فاز مرزی 11 میدان مشترک پارس جنوبی آغاز شد. نظرات محمدعلی خطیبی را به عنوان یک کارشناس انرژی در ارتباط با بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی توسط یک پیمانکار داخلی و انتقال سکویی از فاز 12 به فاز 11 جویا شدیم که در ادامه می خوانید.
خطیبی با اشاره به این موضوع که بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی  در سال‌های قبل با تأخیرهای زیادی روبه‌رو بوده است، تصریح کرد: در نهایت بهره برداری از این فاز توسط یک پیمانکار داخلی صورت می گیرد که حائزاهمیت است. راه‌اندازی این فاز توسط یک شرکت ایرانی افتخاری برای پیمانکاران داخلی است و توانمندی‌های کشورمان را در زمینه  فنی و مهندسی حوزه انرژی نشان می دهد. این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: فاز 11 پارس جنوبی به اندازه‌ای که گاز را وارد مدار می کند، می تواند به کاهش ناترازی گازمان کمک کند، اما تمام مشکل را در فصل پاییز و زمستان حل نمی کند. به طور کلی، اگرچه راه اندازی این فاز حتماً کمک کننده خواهد بود، لیکن به تولید مقادیر بیشتری گاز نیاز داریم. خطیبی در ارتباط با جانمایی فاز 11 پارس جنوبی که در مرزی ترین لایه ما و قطر قرار دارد، تصریح کرد: اصولاً ما باید تلاش کنیم که برداشت گاز خود را در بخش‌های مرزی افزایش دهیم. ابتدا باید به برداشت از این مناطق می پرداختیم اما به دلایلی در دولت‌های قبل این کار صورت نگرفت. این کارشناس انرژی گفت: شواهد نشان می دهد که توان فنی و مهندسی کشورمان در حوزه  انرژی ارتقا پیدا کرده است و الان در حال استفاده از انباشت تجربه در این حوزه هستیم. به طوری که نه تنها پروژه‌های داخلی بلکه به اجرای پروژه‌هایی در خارج از کشور می پردازیم. این توانمندی‌ها یک سرمایه است که می تواند به اقتصاد کشور کمک کند.
این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: انتقال موفقیت‌آمیز سکویی از فاز 12 پارس جنوبی به فاز 11 به صرفه‌جویی سالیانه 250 الی 300 میلیون دلاری برایمان منجر شده و سه سال زمان برداشت را جلو انداخته است. راه اندازی فاز 11 پارس جنوبی توسط یک پیمانکار داخلی و انتقال موفقیت‌آمیز یک سکو از فاز 12 به فاز 11 در واقع به نمایش گذاشتن توان فنی و مهندسی کشور در عمل است. این موضوع بیانگر این است که با تأمین مالی مناسب، امکان توسعه میادین مشترک گازی در داخل کشور را خواهیم داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی