صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل و چهار - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل و چهار - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کیوسک مجازی

لشکرکشی برای ماندن سلاح‌ورزی

گفتن دروغ نیابتی از سوی رئیس جمهور برای صلاحیت سلاح‌ورزی
کانال تلگرام «نود اقتصادی» به نقل از سیدحمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران نوشت: با یک توئیت دروغ وانمود کردند که رئیس جمهور جلوی ورود نهاد امنیتی به انتخابات اتاق بازرگانی را گرفته است. خود آقای سلاح ورزی تعیین صلاحیت هیأت رئیسه اتاق بازرگانی توسط نهاد امنیتی را امضا کرده است، این چیزی نیست که بخواهیم به خاطرش قهرمان بازی دربیاوریم.
 
حریری خیال برکناری سلاح ورزی را برای نهادها تخت کرد
مجیدرضا حریری عضو اتاق بازرگانی ایران در واکنش به یک تهدید حامیان سلاح ورزی توئیت کرد:
۱-اتاق بین‌الملل(icc) هیچ دخالتی در امور داخلی اتاق‌ها ندارد.
۲- اتحادیه گمرکی که کارنه تیر صادر می‌کند نهادی بین دولتهاست و حاکمیت این وظیفه را به اتاق سپرده لذا اصولاً طرف ایرانی این سازمان دولت ایران است و نه اتاق!

لشکرکشی برای دفاع از سلاح ورزی
کانال تلگرام «دیپلمات گمرک» نوشت: لشکرکشی برای دفاع از رئیس غیرقانونی اتاق ایران.
۱.گفتند اتاق بازرگانی جای سیاست نیست، اما عباس عبدی، از دانشجویان حمله کننده به سفارت امریکا، عضو شورای سردبیری روزنامه‌های سلام و صبح امروز و عضو شورای مرکزی منحله جبهه مشارکت ایران اسلامی را برده‌اند که از
‎# سلاح‌ورزی دفاع کند!
۲.محسن رنانی، وابسته به حزب کارگزاران سازندگی از سلاح‌ورزی در روزنامه شرق! دفاع کرده و نوشت:
نگذارید با ابطال انتخابات اتاق بازرگانی به بهانه‌هایی که همه می‌دانند بهانه است و محمل قانونی و مستند محکمه پسندی ندارد، رأی قاطع فعالان اقتصادی به نمایندگان‌شان بی‌حرمت شود!
۳.محسن رنانی حامی سیاسی سلاح‌ورزی که جنبش براندازانه اسماعیلیون و مسیح‌نژاد را جنبش اصیل و بزرگ می‌دانست و می‌نوشت: «نظام به سقوطِ ذهنی، سقوط کارآمدی، سقوط شایستگی، سقوط عینی، سقوط نمادها و سقوط ساختارها رسیده و نظام اصلاح پذیر نیست.»
حال از جان اتاق بازرگانی وابسته به نظام چه می‌خواهد؟!

 حمایت عباس عبدی از رئیس غیرقانونی
فرهاد چاره دان فعال رسانه‌ای توئیت کرد: گفتند اتاق بازرگانی جای سیاست نیست، اما عباس عبدی، از دانشجویان حمله کننده به سفارت امریکا، عضو شورای سردبیری روزنامه‌های سلام و صبح امروز و عضو شورای مرکزی منحله جبهه مشارکت ایران اسلامی را برده‌اند که از سلاح‌ورزی دفاع کند!
 
توسلات رسانه‌ای سلاح‌‌‌ورزی به رئیس‌جمهور
این فعال رسانه‌ای در ادامه نوشت: جناب سلاح‌ورزی شما از نظر نهادهای نظارتی، وزارت صمت، شورای عالی نظارت بر انتخابات و دولت (۱۰۶ موقعیت حاکمیتی) مشروعیت ندارید، نامه می‌دهید که اصناف را با خودتان همراه کنید؟!
سفارت‌ها مشروعیت نمی‌دهند!
سلاح‌‌‌ورزی با کمک گروه‌های سیاسی، تیم رسانه‌ای، لابی‌گری با برخی چهره‌های حاکمیتی، رایزنی با سفارتخانه‌های خارجی و...بدنبال حفظ ریاست خود بود. کنش‌های وی دلالت بر برنامه‌ریزی هدفمند برای تضعیف واجا است.

 

تثبیت ۵۰ روزه دلار زیر ۵۰ هزار تومان

کانال تلگرام «نود اقتصادی» طی گزارشی به عملکرد بانک مرکزی در اجرای سیاست تثبیت پرداخت و نوشت: نزدیک به پنجاه روز است که در بازار غیررسمی، قیمت دلار پایین‌تر از ۵۰ هزار تومان به ثبات نسبی رسیده و ظاهراً این قیمت مورد توافق بازار با بازارساز است.هرچند در تعطیلی اخیر مجدداً به روال دیگر تعطیلی‌ها در غیاب بازارساز، قیمت دلار افزایش جزئی داشت اما براساس سبقه تاریخی بعد از اتمام تعطیلی مجدداً باید شاهد برگشت نرخ به نرخ توافقی قبل از تعطیلات باشیم. هم‌اکنون قیمت دلار در بازار غیررسمی ۴۹ هزار تومان معامله می‌شود اما ویژگی اصلی بازار کاهش جدی فعالیت خریداران و فروشندگان است. عدم انتظار افزایش قیمت در مدت آینده و همچنین رکود نسبی بازار‌ها باعث شده قیمت دلار به ثبات نسبی رسیده و میل چندانی برای جا‌به‌جایی این تعادل وجود ندارد.
البته مازاد بر این موارد به نظر می‌رسد دست بازارساز در کنترل و هدایت بازار بازتر شده و همین موضوع به ثبات پایدار نیز کمک کرده است. اخباری مبنی بر آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران در عراق و انتقال آن به بانکی در عمان یکی از خبر‌های جدید ارزی و بین‌المللی است که در روز‌های اخیر مخابره شده است. ظاهراً پس از انتقال دارایی‌های ارزی ایران به بانکی در عمان، دسترسی به این دارایی‌ها در جهت خرید کالا‌های اساسی و واردات آنها باز می‌شود. در هر صورت برای اقتصاد ایران که سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار واردات کالا‌های اساسی دارد، آزادی چنین دارایی می‌تواند تأثیر مستقیمی بر سیاست و ذخیره ارزی بانک مرکزی داشته باشد.
توأمان با این موضوع افزایش صادرات نفت ایران که از ۲ میلیون بشکه در روز نیز متجاوز شده است به نظر بر قدرت بازارساز بی‌تأثیر نبوده است.به هر روی تثبیت ۵۰ روزه دلار پایین‌تر از قیمت ۵۰ هزار تومان و همزمان افزایش قدرت بازارساز می‌تواند اولاً قیمت دلار را تا ماندگاری شرایط فعلی روی همین قیمت‌ها کنترل کند و دوماً در چنین دوره‌ای می‌تواند بانک مرکزی را به سمت اجرای سیاست‌های ارزی جدیدتر سوق دهد.

 

صادرات پتروشیمی‌های متانولی به 1.2 میلیارد دلار رسید

یک کاربر، آماری را از میزان صادرات پتروشیمی‌های متانولی داد و توئیت کرد: صادرات پتروشیمی‌های متانولی به حدود ۲/۱ میلیارد دلار رسیده است. آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد که در طی ۷ سال اخیر، میزان صادرات پتروشیمی‌های متانولی به حدود ۲/۱ میلیارد دلار رسیده است. گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نشان می‌دهد که پتروشیمی‌های ایران در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲، حدود ۷۵ میلیون تن متانول را صادر کرده‌اند. این صادرات با ارزش ۱۷/۱ میلیارد دلار همراه بوده است. به علاوه، ارزش تولیدشده توسط صنعت متانول با در نظر گرفتن تأمین ۲/۵ میلیارد دلار نیاز داخل و درآمد ۹ میلیارد دلاری دولت از فروش گاز به این واحدها به علاوه ۱۷/۱ میلیارد دلار ارزش متانول صادراتی، به ۲۸/۶ میلیارد دلار می‌رسد. این آمار نشان می‌دهد که صنعت پتروشیمی با صادرات خود، سودآوری بالایی را برای کشور فراهم کرده است و در صورت نبود این واحدها، هرچند درآمد دولت از صادرات گاز مصرفی به ۱۸/۸ میلیارد دلار رسیده بود، اما بایستی حجم قابل توجهی از منابع برای تأمین نیاز داخل به متانول صرف می‌شد.

 

تحریم 14 بانک عراقی تکذیب شد
سیدحمید حسینی دبیر اتاق مشترک ایران و عراق نوشت: خبر تحریم ۱۴ بانک عراقی توسط خزانه‌داری از طرف سفیر امریکا در عراق تکذیب شد.
روزنامه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه (۲۸ تیر) به نقل از مقامات امریکایی گزارش داد که این کشور بر معاملات دلاری ۱۴ بانک عراقی ممنوعیت‌های جدیدی اعمال کرده است. باید شاهد افزایش نرخ دینار باشیم.

 

عبور تجارت ایران و ایتالیا از یک میلیارد یورو

صفحه توئیتری اتاق بازرگانی ایران به نقل از احمد‌ پورفلاح، رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا نوشت: با وجود تحریم و قطع ارتباط بانکی، تجارت ایران و ایتالیا در شش‌ماهه امسال از یک میلیارد یورو عبور خواهد کرد که البته نسبت به رکوردهای قبل از تحریم کمتر است.

 

رئیسی درآمدهای نفتی 1401 را کجا خرج کرد؟
صفحه «مسیر اقتصاد» توئیت کرد: در سال ۱۴۰۱ دولت سیزدهم با استفاده بهتر از درآمدهای نفتی، ضمن پرداخت کامل سهم صندوق توسعه ملی و وزارت نفت، بدهی‌های به جا مانده از دولت قبل را تسویه و ۱۰۵ درصد بودجه مصوب، به پروژه‌های عمرانی اختصاص داده است.

جستجو
آرشیو تاریخی