صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کیوسک مجازی

ضربه بانک مرکزی به دلالان ارز

فرهاد چاره‌دان فعال رسانه‌ای در توئیتر خود به دلایل انحلال کانون صرافان توسط بانک مرکزی پرداخت و نوشت: به دلیل محرز شدن تخلفات گسترده کانون صرافان ایرانیان با هماهنگی بانک مرکزی، قوه قضائیه و نهادهای امنیتی، مسئولان متخلف این کانون از سوی مراجع قضایی و نهادهای امنیتی تحت تعقیب کیفری قرار گرفته‌اند. حساب بانکی افراد مرتبط با این تخلفات در شبکه بانکی نیز مسدود خواهد شد.
سوداگری دلالان ارز خنثی شد
خبرگزاری فارس نیز نوشت: انحلال کانون صرافان توسط بانک مرکزی تا حدود زیادی دلالان ارزی را با کاهش قدرت مواجه خواهد کرد. دلالان در سال‌های اخیر با حمایت از صرافی‌های غیرمجاز و متخلف در حال اثرگذاری در بازار ارز بودند و این صرافی‌ها نیز در پشت پرده از حمایت کانون صرافان برخوردار بودند.

 

رد شایعه افزایش قیمت بنزین
داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور توئیت کرد: یکی از تصمیمات سخت پیش روی تیم اقتصادی دولت، تقویت ثبات و پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد و پرهیز از هرگونه شوک درمانی است. سیاست‌های غیرقیمتی انرژی می‌تواند بدون ایجاد تکانه‌های جدید به بهینه‌سازی مصرف انرژی کمک کند.

 

جدیدترین شب‌نامه همتی
عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی دولت روحانی در ادامه توئیت‌های اخیر خود علیه دولت سیزدهم نوشت: آقای رئیس‌جمهور!
براساس آمارهای منتشره و برآورد، در مدت دو سال تصدی دولت شما:
چاپ پول ۸۳درصد
 نقدینگی ۷۳درصد
قیمت دلار ۹۵درصد
قیمت سکه ۱۶۲درصد
شاخص قیمت‌ها ۱۱۴درصد
رشد داشته‌اند.
در مناظره فرمودید که خنثی‌سازی تحریم یک دولت مقتدر می‌خواهد. آمارهای رشد را جهت تأیید گفته جنابعالی اعلام کردم.

 

ارث روحانی برای رئیسی چه بود؟
یک کاربر در توئیتر خود به میراث دولت روحانی برای رئیسی اشاره کرد و نوشت: سید ابراهیم رئیسی در ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ دو آوار سنگین از حسن روحانی به ارث برد.
۱. وخیم‌ترین شرایط اقتصادی کشور بعد از انقلاب(تورم، بدهی دولت، مسکن، خودرو، ارز و...)
۲. سنگین‌ترین ضربه به امید و اعتماد مردم که فقط یک مورد آن ماجرای بنزین و آبان ۹۸ بود.
که یادمان نرفته و نخواهد رفت.

 

«مخابرات راه دور ایران» بعد از 14 سال احیا می‌شود
سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌‌رسانی دولت در توئیتر خود نوشت: آیت‌الله رئیسی با هدف رفع موانع تولید و به منظور پیگیری شعار رشد تولید روز گذشته شخصاً در جلسه‌ای ۳ ساعته، پای صحبت‌ مدیران ۶ مجموعه صنعتی نشست. یکی از این صنایع کارخانه «مخابرات راه دور ایران» در شیراز بود که از ۱۴ سال پیش به‌دلیل خصوصی‌سازی بدون نظارت و سوءمدیریت حاصل از آن با رکود مواجه و نهایتاً تعطیل شده بود. کارخانه‌ای که روزگاری ۲هزار نفر در آن اشتغال داشته و میلیاردها تومان درآمد داشت حالا در انتظار سرمایه‌گذار برای احیای مجدد بود که با دستور رئیس‌جمهور مقدمات تأمین سرمایه برای راه‌اندازی آن فراهم شد. این کارخانه در صورت احیاء ظرفیت بزرگی به صنایع مخابراتی کشور خواهد افزود.

 

داوود منظور با یک توئیت جواب ادعای نوبخت را داد
داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم در واکنش به اظهارات محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی مبنی بر «اطلاعیه وزارت امور اقتصادی و دارایی رسماً انتشار ٣٠٦ هزارمیلیارد تومان اوراق از شروع دولت سیزدهم تا اخر ١٤٠١ اعلام شد. رقمی که در گزارش بورس 24 بالغ بر 5/311 هزار میلیارد تومان که با 35 هزار میلیارد تومان ارائه اوراق برای فروش بالغ بر 5/346 هزار میلیارد تومان است»؛ در توئیتر نوشت: در تحلیل اقتصادی اعداد مطلق چندان معنادار نیستند، بلکه نسبت‌ها و نرخ‌ها اهمیت دارند. نسبت اوراق مالی منتشره به بودجه عمومی در آخرین سال دولت آقای روحانی۳۴درصد بود که در سال ۱۴۰۰ به ۱۶درصد، در ۱۴۰۱ به ۱۴درصد و در ۱۴۰۲ به ۹درصد کاهش یافت. البته همین اوراق هم صرف بازپرداخت بدهی‌های دولت قبل شد.

 

تمایل اماراتی‌ها به سرمایه‌گذاری
100 میلیارد دلاری در ایران
صفحه توییتری سازمان مناطق آزاد به نقل از حجت‌الله عبدالملکی از تمایل اماراتی‌ها برای سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری در مناطق آزاد ایران خبر داد و نوشت: بسته‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تا آخر سال به 1700 بسته به ارزش 20 میلیارد یورو خواهد رسید.

 

اولین اثرات فروش نفت در سفره مردم
حمید لشگری فعال رسانه‌ای نوشت: یارانه سه دهک اول (۲۹ میلیون نفر) به ۵۲۰ تومان افزایش پیدا کرد، به عبارت دقیق‌تر اگر ۲۰۰ تومان از آن ۴۰۰ تومان (میزان یارانه قبلی) را کالاهای اساسی خرید کنند، ۱۲۰ تومان دیگر به آنها تعلق می‌گیرد.
فروش نفت و صادرات و... کم کم دارد خودش را نشان می‌دهد و در قدم اول تورم را از سفره مردم حذف می‌کند.

 

کنایه به اصرار مجلس برای حذف دلار 28500
سید یاسر جبرائیلی کارشناس مسائل سیاسی توئیت کرد: آقای پورابراهیمی همان استدلال‌هایی را که برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح می‌کرد، برای حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تکرار می‌کند.
برادری پیام داده که نظر شما چیست؟
هیچ اخوی! هیچ! آنکه از مشاهدات یک سال اخیر درس نگرفته، استدلال حقیر به‌کارش نخواهد آمد. تن دادن به استحمار است که ما را سزاوار سواری دادن می‌کند.

 

بلاتکلیفی طرح ثبت سند اموال غیرمنقول
کمیل نقی‌پور فعال رسانه‌ای توئیت کرد: بیش از یک ماه از تأکید رهبر انقلاب بر تصویب طرح الزام ثبت سند رسمی اموال غیرمنقول (مثل ملک و زمین) می‌گذرد، طرح به علت اختلاف مجلس و شورا در مجمع قرار دارد، مجمع می‌گوید به‌طور کلی اگر تا ۲۰ روز درباره طرحی نظر ندادیم، یعنی تأیید نظر مجلس، مجلس بجنبد این طرح مهم که از افتخاراتش است تصویب نهایی می‌شود.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی