افزایش بهره بانکی در انگلیس به بالاترین سطح 15 سال اخیر

بانک مرکزی انگلیس، 0.25 درصد دیگر بر میزان بهره بانکی در این کشور افزود و آن را به 5.25 درصد رساند. بدین ترتیب، دارندگان قروض بانکی، از جمله دارندگان وام مسکن در انگلیس، باز هم باید مبالغ بیش‏تری بابت بدهی‏های خود بپردازند.
به گزارش «ایران اقتصادی»، شماری از کارشناسان پیش‏بینی می‏کنند به منظور کاهش میزان تورم در انگلیس که اکنون به طور متوسط حدود 8 درصد است، دو بار دیگر باید بر میزان بهره بانکی در این کشور افزوده شود.
ریشی سوناک، نخست‏وزیر انگلیس، پیش‌از اعلام افزایش بهره بانکی در این کشور، مدعی شد سیاست‏های ضد تورمی دولت، موفق شده‏اند و درباره کاهش تورم، «نوری در انتهای تونل» ظاهر شده است، اما روزنامه ایندیپندنت، نوشت خوش‏بینی نخست‏وزیر، ناشی از توهم است و بعید است بتواند رأی‏دهندگان را در انتخابات عمومی سال آینده، متقاعد سازد که باز هم به نامزد‏های حزب حاکم محافظه‏کار رأی دهند.
از سال 2008 میلادی که بحران مالی جهانی روی داد، میزان بهره بانکی در انگلیس هیچ گاه به بیش از 5 درصد نرسیده بود. بانک‏های مرکزی امریکا و اروپا نیز در روز‏های اخیر، میزان بهره بانکی را افزایش دادند.
دولت انگلیس متعهد شده بود میزان تورم در این کشور را به 2 درصد برساند، اما بالا رفتن بهای انرژی و سوخت، در پی جنگ در اوکراین و تحریم نفت و گاز روسیه از جانب دولت‏های غربی و نیز افزایش کم سابقه بهای کالا‏ها و خدمات، تورم در انگلیس را به بالاترین میزان در چهار دهه اخیر رساند.
به گزارش صداوسیما از روزنامه دیلی میل، شماری از کارشناسان معتقدند بانک مرکزی انگلیس، برای کاهش میزان تورم، راه دیگری بجز افزایش تورم نمی‏شناسد و بالا بردن بهره بانکی، ممکن است به رکود اقتصادی در این کشور منجر شود. این روزنامه افزود: کارشناسان می‏گویند بانک مرکزی انگلیس، به جای تلاش به منظور کاهش تقاضا، باید به ریشه تورم بپردازد، زیرا افزایش بهره بانکی در 13 ماه اخیر، اثر اندکی بر تورم داشته و به رکود بخش‏های مختلف اقتصادی و کاهش انگیزه سرمایه‏گذاری از جمله در بخش مسکن منجر شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی