صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

45 میلیون متر‏مکعب گاز ایران به سه کشور همسایه صادر می‏شود

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران اعلام کرد: هم‏اکنون روزانه 45 میلیون مترمکعب گاز به کشورهای همسایه صادر می‏شود که با تکمیل دو خط 6 و 9 سراسری صادرات 100 میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.
غلامعباس حسینی با اشاره به صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه گفت: روزانه 45 میلیون مترمکعب گاز به کشورهای عراق، ترکیه و آذربایجان صادر می‏شود.
وی با اشاره به سوآپ گاز تصریح کرد: سال گذشته 4.5 میلیون مترمکعب در روز گاز از ترکمنستان دریافت کردیم که البته طی 15 روز به دلیل شدت سرما گاز ارسالی به ایران قطع شد.
حسینی اضافه کرد: اکنون پیمانکاران روی دو خط 6 و 9 سراسری در حال کار هستند که با تکمیل این خطوط ظرفیت 100 میلیون مترمکعبی گاز برای صادرات ایجاد خواهد شد.
وی گفت: اکنون ظرفیت واردات گاز 20 میلیون مترمکعب است که امکان افزایش سوآپ گاز از ترکمنستان تا 10 میلیون مترمکعب را نیز دارا هستیم.
مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با بیان ظرفیت این شرکت برای انتقال روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز به مناطق مختلف کشور، بر ضرورت گسترش فرهنگ استفاده بهینه از گاز تأکید کرد.
وی افزود: شرکت انتقال گاز ایران در میانه زنجیره تأمین گاز طبیعی قرار دارد و از 20 پالایشگاه (شامل پالایشگاه پارس جنوبی و پالایشگاه‏های فجر جم، پارسیان 1 و 2، بیدبلند، ایلام، شهید هاشمی‏نژاد، سرخون و قشم) و دو پایانه واردات گاز از ترکمنستان و 16 پایانه جنوب کشور و هشت اِن‏جی‏اِل، گاز را دریافت می‏کند.
مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران اظهار داشت: این شرکت 38 هزار کیلومتر خط انتقال گاز، 333 توربوکمپرسور، 91 ایستگاه تقویت فشار و 61 مرکز بهره‏برداری و تعمیرات در اختیار دارد و گاز را پس از فشارافزایی به مبادی مدنظر برای مصارف صنعتی، خانگی و پتروشیمی تحویل می‏دهد.
وی ظرفیت انتقال گاز روزانه به مناطق مختلف کشور را یک میلیارد مترمکعب ذکر کرد و ادامه داد: در مجموع سالانه 274 میلیارد مترمکعب گاز منتقل می‏شود.
حسینی با اشاره به فرصت محدود این شرکت برای تعمیرات خطوط و ایستگاه‏ها، گفت: پارسال 185 مورد اوِرهال (بازآماد) تأسیسات تقویت فشار تا آبان‏ماه انجام شد و با آمادگی کامل وارد فصل زمستان شدیم. امسال هم تعمیرات را شروع کرده و تاکنون 50 درصد از آن را به اتمام رسانده‏ایم، علاوه بر آن 35 کمپرسور اورهال شده تا با آمادگی کامل وارد فصل زمستان شویم.
وی بیان داشت: از ابتدای امسال تا دهم مردادماه، 98 میلیارد مترمکعب گاز به مبادی مصرف منتقل شده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، 4 میلیارد مترمکعب افزایش داشته است.
این مسئول درباره همکاری با شرکت‏های دانش‏بنیان گفت: تاکنون 750 قلم از کالاهای اساسی تقویت فشار توسط شرکت‏های دانش‏بنیان تولید شده و در حال استفاده از آنها هستیم. 450 قطعه هم در حال تولید است؛ ضمن اینکه در ساخت قطعات توربین‏ها هم به موفقیت رسیده‏ایم و در حال استفاده از دو توربین ساخت داخل هستیم.
وی خاطرنشان کرد: همه فیلترهای هوا و فیلترهای گاز و روغن‏های مصرفی توربوکمپرسورها در داخل ساخته می‏شوند.
حسینی ضمن بیان اینکه روزانه 8 تا 9 میلیون مترمکعب تزریق گاز به چاه‏های نفت و آن هم فقط در تابستان‏ها انجام می‏شود، گفت: در سراسر کشور 38 هزار کیلومتر خط لوله گاز از بیابان‏ها و مناطق صعب‏العبور عبور می‏کند و نمی‏توانیم در تابستان زمان را از دست بدهیم. باید به نیروگاه‏ها گازرسانی کنیم در صورتی که وقت محدودی برای تعمیرات در اختیار داریم.
وی با اشاره به زحمات همکاران شرکت انتقال گاز ایران، تصریح کرد: همکارانم تعطیلی ندارند و به صورت شبانه‏روزی تعمیرات خطوط گازی را انجام می‏دهند. در یک ماه 800 مورد تعمیرات روی خطوط گازی انجام داده‏ایم. همکارانم در سرما از ایستگاه‏ها نگهداری می‏کنند و در زمستان سال گذشته که گاز وارداتی از ترکمنستان قطع شد، گاز را از غرب کشور تقویت کردیم و به شرق کشور رساندیم.
مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران درباره ضرورت استفاده بهینه از گاز گفت: مصرف گاز در کشور ما 3.5 برابر کشورهای دیگر است که بخشی از آن به بحث ساختمان و فرهنگ استفاده از گاز برمی‏گردد.
وی تأکید کرد: باید فرهنگ استفاده از گاز را گسترش دهیم. باید دمای رفاه را رعایت کنیم، به طوری که هر یک درجه کاهش استفاده از وسایل گازی، صرفه‏جویی 20 میلیون مترمکعبی گاز را به همراه خواهد داشت که معادل یک فاز پارس جنوبی است.
جستجو
آرشیو تاریخی