صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • اصناف و تشکلها
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

رشد 51 درصدی سود بهاره زراعتی‌های بورسی

شرایط برای تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ بهتر می‌شود

گروه زراعت و خدمات وابسته با 18 نماد فعال و ارزش بازاری حدود 500 هزار میلیارد تومانی کمتر از 0.5 درصد از کل ارزش بازار سهام ایران را به خود اختصاص می‌دهد.
هرچند  این گروه معاملاتی از نظر ارزش بازاری بخش بسیار کوچکی از بازار سرمایه ایران را به خود اختصاص می‌دهد اما تولیدات این بخش یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین محصولات مورد نیاز جامعه ایرانی را تأمین می‌کند.
از این رو توسعه فناوری و کیفی سازی تولید در این صنعت یکی از مهمترین مقوله‌هایی است که باید از طرف سیاستگذاران کلان کشور مورد توجه قرار گیرد.
ایجاد یارانه‌ها و مشوق‌های لازم برای ورود پایدار سرمایه خصوصی به صنعت می‌تواند پایه اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران را در پی داشته باشد و امنیت غذایی جامعه را در زمان حال ونسل‌های آینده تضمین کند.
بنابراین لازم است تا شرکت‌های صنعتی فعال در تولید محصولات غذایی ضمن دسترسی کافی به نهاده‌های تولید، از یک حاشیه سود مناسب برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی برخوردار باشند تا فعالان صنعت با کمترین تنش و بیشترین دسترسی به امکانات، درجهت بهبود بهره‌وری و افزایش درجه فناوری خود اقدام کنند. این موضوع در سال‌های گذشته از طرف مدیران اقتصادی مورد توجه قرار گرفت و اقدامات ارزنده ای برای کاهش چالش های شرکت های زراعتی در ایران برنامه ریزی شد.
براین اساس شرکت‌ها توانستند در کنار رشد تولید و افزایش میزان بازدهی خطوط تولیدی خود، بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها را نیز افزایش دهند به‌طوری که بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های کشت و صنعتی فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد، این شرکت‌ها تا پایان بهار 1402 سود خالص خود را حدود 51 درصد افزایش داده به رقم یک هزار و 316 میلیارد تومان رسانده‌اند.
همچنین آمار منتشر شده از طرف شرکت‌های زراعتی بورسی نشان می‌دهد، مجموع درآمد عملیاتی آنها به 7 هزار و 481 میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با صورت‌های مالی منتشر شده تا پایان بهار 1401، حدود 91 درصد افزایش داشته است.
اخذ مجوز افزایش قیمت شیرخام، گوشت، مرغ و تجم مرغ در کنار معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات اعطایی به سرمایه‌گذاران این بخش برای تکمیل زنجیره‌های تولید، بسته بندی و فروش محصولات، از جمله مهمترین عواملی است که در سه ماهه تابستان شرایط سودسازی شرکت‌های زراعتی را بهبود خواهد داد.

 سودسازی شرکت‌های تولید کننده محصولات دامی بهبود یافت
با صدور مجور افزایش نرخ فروش شیر خام و برخی دیگر از محصولات تولیدی در شرکت‌های تولیدکننده محصولات دامی، این شرکت‌ها توانستند میزان درآمد و سودسازی خود را در آخرین صورت‌های مالی منتشر شده تا بهار 1402، بهبود ببخشند.
همچنین به نتیجه رسیدن پروژه‌های جدید شرکت‌ها برای تجهیز و نوسازی خطوط تولیدی، ورود و زادوولد نژادهای دامی با کیفیت‌تر و دسترسی مناسب و مستمر به نهاده‌های مورد نیاز دامی باعث شد تا بهره‌وری تولیدات شرکت‌های تولیدکننده محصولات دامی بالا رود. این موضوع باعث شد تا میزان سودسازی آنها نیز در مقایسه با سایر شرکت‌های حاضر در گروه زراعت و خدمات وابسته افزایش یابد.

 شرکت‌های تولیدکننده مرغ و تخم مرغ مجوز صادرات گرفتند
شرکت‌های تولید کننده مرغ و تخم‌مرغ به رغم مشکلات زیادی که در سال‌های گذشته برسر راه تولیدات آنها وجود داشت، توانستند به یکی از بهره‌ورترین و پایدارترین صنایع غذایی ایران تبدیل شوند.
ایجاد شرایط مناسب برای توسعه این صنعت باعث شد تا ظرفیت اسمی تولید حتی از میزان تقاضای داخلی نیز فراتر رود و در مواقع متعددی شاهد باشیم که بازارهای داخلی با عرضه مازاد تقاضا رو به رو می‌شوند.
اما این شرکت‌ها به دلیل نیاز حیاتی جامعه به محصولات آنها، به رغم وجود بازار رقابتی گسترده، مشمول قیمت‌گذاری دستوری می‌شوند. این موضوع در مواقعی که شرکت‌ها به رغم افزایش قیمت نهاده‌های وارداتی همچنان نتوانسته‌اند مجوز افزایش قیمت محصولات خود را اخذ کنند، برای آنها مشکل ساز می‌شود و روند سودسازی آنها را متوقف می‌کند.
این اتفاق در ماه‌های پایانی سال 1401 نیز رخ داد و به رغم افزایش نرخ نهاده‌ها، ناشی از افزایش نرخ ارز، قیمت مرغ و تخم‌مرغ آنگونه که تولیدکنندگان انتظار داشتند افزایش نیافت تا شرکت‌ها به رغم افزایش میزان تولید وفروش با زیان رو‌به‌رو شوند.
اما دلیل دیگر کاهش سودسازی این شرکت‌ها نیز عرضه بالاتر از تقاضای بازار بود. به طوری  که در سه ماهه فصل بهار شاهد بودیم که قیمت‌ها در بازار حتی به زیر نرخ‌های مصوب نیز کاهش یافت. از این رو دولت به شرکت‌ها اجازه داد تا برای صادرات مقدار محدودی از محصولات خود اقدام کنند. به این ترتیب به نظر می‌رسد شرکت‌های تولید کننده مرغ و تخم‌مرغ با افزایش میزان صادرات و همچنین فروش داخلی‌، بتوانند در صورت‌های مالی تابستان و پاییز سال جاری بازدهی منفی خود را جبران کرده و سودسازی خود را افزایش دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی