صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • تاریخ شفاهی
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

130 میلیون جوجه‌ریزی در تیرماه برای ایجاد تعادل در بازار مرغ

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار گفت:امسال شاهد رشد 25 درصدی جوجه‌ریزی نسبت به سال گذشته بودیم به این صورت که در خردادماه حدود 110 میلیون جوجه‌ریزی داشتیم و در تیرماه عدد بی‌سابقه 130 میلیون جوجه‌ریزی انجام شده است و آثارش به صورت مازاد عرضه و در اوایل شهریورماه نمایان خواهد شد.
علیرضا پیمان‌پاک در این باره به خبرنگار ایانا بیان کرد:یکی از کارهایی که بعد از به هم ریختن بازار مرغ انجام دادیم تا بتوانیم تعادل را به بازار برگردانیم این بود که واردات مرغ گرم را شروع کردیم و از طرفی عرضه مرغ منجمد را بالا بردیم و در کنار این موارد با حمایت وزارت جهاد کشاورزی میزان جوجه‌ریزی را افزایش دادیم. وی افزود:از اواخر مرداد و اوایل شهریورماه به دلیل حجم بالای جوجه‌ریزی که در خرداد و تیرماه داشته‌ایم شاهد مازاد عرضه گوشت مرغ خواهیم بود که این مازاد عرضه در متعادل و تنظیم شدن قیمت مرغ اثر خواهد گذاشت و با این اتفاق، عرضه خطی تنظیم می‌شود و قیمت مرغ بین 73 تا 75 هزار تومان که ستاد تنظیم بازار بر‌اساس اطلاعات سازمان حمایت و با هماهنگی خود اتحادیه دام و طیور قرار داده است، تنظیم می‌شود. پیمان‌پاک ادامه داد:تا آخر مردادماه امسال قیمت مرغ تنظیم می‌شود زیرا جریان واردات مرغ گرم و منجمد افزایش خوبی داشته است و این تعادل قیمت مرغ روی قیمت گوشت قرمز هم اثر می‌گذارد.
پیمان‌پاک توضیح داد:زنجیره‌های مرغ و گوشت در مسیر اجرای هدفمندی یارانه‌ها دچار آسیب شد. هدفمندی یارانه‌ها و حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی یک قانون بود که از دو سال قبل در دولت قبلی اجبار شده بود اما متأسفانه اجرایی نشد و وقتی در بودجه سال 1401 آمد، امکان تخلف از قانون وجود نداشت و دولت سیزدهم آن را اجرایی کرد. وی افزود:همین امر باعث ایجاد مشکلاتی در واحدهای تولیدی گوشت و مرغ شد زیرا با حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی میزان نقدینگی دامدار و باغدار بعضاً تا پنج برابر افزایش پیدا می‌کرد، در حالی که تولیدکننده این میزان نقدینگی را نداشت و مقرر شده بود بخشی از پول هدفمندی یارانه‌ها به‌عنوان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مرغدار و دامدار قرار بگیرد. قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار گفت:این تسهیلات به دلیل کمبود بودجه به دامدار و مرغدار تخصیص پیدا نکرد و به‌عنوان یارانه در اختیار مردم قرار گرفت. وی ادامه داد:در کنار این ماجرا در کشور شاهد افزایش قیمت ارز بودیم، از طرفی افزایش قیمت مرغ و گوشت باعث کم شدن قدرت خرید مردم و فروش کم مرغ و گوشت شد و همین امر قدرت نقدینگی دامدار و مرغدار را کاهش داد. همه این مشکلات دست به دست هم می‌دهد تا در صنعت دام دچار معضلات جدی شویم. وی گفت:این بحران منجر به این می‌شود که بعضاً دامداران، دام مولد خود را از بین می‌برند و در حوزه مرغداری جوجه‌ریزی کمتر می‌شود و برای نگهداری مرغ اجداد دچار آسیب می‌شوند که این فرایند به کل زنجیره دام و طیور کشور آسیب می‌زند. پیمان‌پاک توضیح داد:همه این موارد در سال گذشته منجر به کمبود عرضه در ابتدای سال‌ جاری شد که این مسأله در به هم ریختن بازار تأثیر زیادی داشت و مشکل اصلی اینجاست که وقتی 10 درصد کمبود عرضه اتفاق می‌افتد، به اندازه آن 10 درصد در بازار اثر نمی‌گذارد بلکه 90 درصد احساس کمبود می‌‌شود، به این صورت که خریداری که می‌خواست مرغ بخرد در اثر نگرانی کمبود مرغ بیش از نیاز خود می‌خرد. پس این کمبود 10 درصدی 100 درصد در بازار اثر می‌گذارد و تعادل بازار را به هم می‌ریزد که این عدم تعادل منجر به افزایش تقاضا می‌شود و افزایش تقاضا در کنار کمبود عرضه، نوسان بازار را  تشدید می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی